Announcement

Collapse
No announcement yet.

Savn av tilbakemeldinger

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Er litt viktig det affa tar opp her syntes jeg..

    Om jeg har ruget på en artikkel i flere måneder er det særs artig om det kommer masse spørsmål og andres meninger og erfaringer i kjølvannet av den. Det motiverer til å ta fram noen av de (mange) andre artiklene som er under skriving!! Og gjelder neppe bare meg....?

    Ingen av oss sitter på den hele og fulle sannheten, (tror jeg ) Derfor håper jeg dere alle bruker diskusjonslinkene til artiklene en masse og stiller flere spørsmål og kommer med linker osv. Ellers tror jeg dem som lager artikler mister piffen litt etter litt.... Og denne sida skal leve i mange år får vi håpe.

    Som VM sier: Han bygger T3D, og siden det allerede er en artikkel på den passer det ypperlig å få utfyllende kommentarer og erfaringene han gjør seg!!! Flere personer med forskjellig ståsted og som opplever samme sak på forskjellig vis gjør artiklene myyye mer verdifulle. Ingen artikkel er komplett uten det tilhørende forumet nemlig! Ukritisk og uimotsagt skryt er ikke mer verdt enn reklame..

    Mal for artikler? Se litt på dem som er skrevet. Noen temaer krever en annen oppbygging enn andre osv. For dem som er i redaksjonen har vi heading-maler å bruke, et godt script å jobbe i, regler for bildestørrelser, internkontroll av hverandres artikler og en redaktør som sliter med å få på plass den siste finishen og formatet på rasket vi leverer Dette for å få en anelse helhet på sidene. Men alle som vil bidra er selvsagt velkommen! Det er mulig å lage en artikkel i Word eller helst WordPad så vil Klaus eller noen av oss andre gjerne putte den inn i scriptet hvis den skal lanseres. Det riktige er alltid å gå via redaktøren.

    Når det gjelder objektivitet når vi "tester" ting håper jeg også at vi klarer å stå fritt og unngå å bli solgt til leverandører! Som dere nevner er det helt tydelig at folk er kjøpt mange steder... Gjelder spesielt større magasiner etc.. Sitter og klaprer ned mine erfaringer med Jumping Jack, og har skrevet ut en artikkel jeg fant på "rcgroups" om samme flyet... eller er det ikke samme flyet??? Eller er det bare jeg som er kritisk?? Uansett ser jeg ikke at testeren der fant noen av de feilene jeg fant...

    "Byggeartikkel" på balsabyggesett tror jeg er på gang... husker ikke hvem som har tatt på seg oppgaven. (var ikke meg vel??? )

    Noen artikler er kjappe å skrive (reviews) mens andre kan ta mange måneder... "Elektriske motorsystemer", "Introduksjon til bensinmotorer", "aerodynamikk" etc er artikler som koster mye anstrengelser å lage siden man mååå hente og verifisere mengder med info, lage skisser, skaffe bilder uten copyright, få tilbakemeldinger i redaksjonen, rette opp, gi opp, begynne på nytt, få dårlig samvittighet, tvile på om stoffet holder mål, forkaste deler, begynne på nytt osv osv. Men slike artikler er viktige for de danner et godt grunnlag for websidas eksistens. Reviews er også viktige men det er ikke nok med bare sånt vel?

    Flue vil ha Acro-artikkel.. jeg har samlet masse materiale, men klarer ikke starte på den nu. Har et par heavy artikler på gang om: lodding og dessuten om alle konkurransegrenene innen FAI.. Det er ikke bare å sette inn et bilde fra F3B-konkurranse når man ikke har i bildebasen sin. Da må jeg faktisk møte opp på et stevne og ta noen selv For vi vil ikka "ta" andres bilder heller.

    Yepp, kom med tilbakemeldinger, bruk forumet, vær kritiske uten å bli ondskapsfulle og det viktigste: Ut og fly!
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #17
      Mange kloke ord der, får sitte å bearbeide dem litt...

      Har selv hatt noen ideer til artikkler (mest rewiew), men har aldrig klart å fullføre dem og ikke har jeg så mye tid heller (les: lekser ).

      Håper dere som skriver ikke slutter!! Ofte er det ikke så mange spm. siden dere rett og slett får med dere alt i artikkelen
      Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
      er der ingen der kender dem.

      Comment


      • #18
        Huffda så mye skryt Men vi tar det til oss.

        Flue: det viktigste hvis du vil lage en artikkel på et fly f.eks er at du husker å ta bilder under byggeprosessen og gjøre deg notater jevnlig mens du holder på. Når du er ferdig har du kanskje glemt mye... Lag et dokument i WordPad der du fyller inn det som skjer og det du erfarer. Gjerne bare stikkord innimellom om det holder. Når du har bygd, fløyet, tenkt og dannet deg et godt bilde av objektet har du allerede en god disposisjon som du bare redigerer i og skriver utfyllende på. La den "hvile" noen dager og gå tilbake og les den som om du var en kritisk utenforstående og gjør endringene du oppdager trengs.
        Nå har du kanskje en artikkel som kan publiseres! Først vil den bli korrekturlest av redaksjonen uansett

        WordPad brukes siden det ikke er så mye innebygde formater i teksteditoren i forhold til Word. Da er det mindre etterarbeider når teksten limes inn i scriptet.

        Bilder er noe man må ta mange av, slett ikke alle man tar er brukbare... I know!
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #19
          Følger med interesse denne tråden og tror kanskje det er mange der ute som har en liten skribent i magen.
          Jeg liker også og skrive litt og kunne tenke meg å bidra med et eller annet.
          Modellflynytt.no er jo et forum/magasin for modellfly og flyging, men må alle artiklene være "hard-core"?
          Produktomtaler og tester må vi jo ha og det er jo det dette stedet skal handle om.
          Leste for en liten stund tilbake Micromac sin eminente short-story (MFN) ModellflyNytt.no
          og det er akkurat mer slikt jeg vil ha. Historier, anekdoter, hverdagsbeskrivelser med røtter i modellflyvingens verden.
          Historier som gjør denne hobbyen levende, de historiene og opplevelsene som er vert og fortelle rundt grillen når alt ligger til lading og myggen begynner å surre.
          Takk MicroMac for en utrolig velskreven historie.
          Dette må vi ha mer av. Noe vi kan smile litt av og kjenne at der....akkurat der ligger den, den litt udefinerbare grunne til at vi holder på med denne galskapen. Hva med en nybegynners memoarer? Betrakninger over modellflyging, stevnedeltagelser, reisebrev fra konkurranser i utlandet, inervjuer med profiler innen hobbyen vår. Mulig at jeg har mast om dette før men føler at dette kan være med på krydre nettstedet litt. Hva med en ukentlig 'editorial' Klaus?
          Jeg sier ikke at jeg er noen god skribent/forfatter men tror det kan åpne opp for de som er det, men ikke har noen spisskompetanse på forskjellige felt men har evnen til å underholde på et mer generelt grunnlag.
          Igjen et glimrende eksempel i MicroMac sitt innlegg. (Sier ikke at du ikke har spisskompetanse MicroMac
          Ballen er kastet og kanskje jeg plukker den opp selv....har noe påbegynnte greier her men vet ikke helt om det holder mål eller vil slå an. Kanskje noen av dere faste skribenter kan lese det og komme med tilbakemeding på om det kan ha noen almenn interesse?

          Ellers takk til all dere skribenter i MFN for gode, informative og interessante artikkler. Jeg har lært en masse i løpet av den tiden jeg har fulgt med MFN.
          Mvh

          Olav Lund

          Comment


          • #20
            Takk for gode kreative tilbakemeldinger. Skal sove litt på de og se om det dukker opp noe glupt.

            Skal ihvertfall få scannet mitt gamle krasjalbum og lage en liten samling av min modellflyhistorie på forumet.....
            ____________________________
            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

            Comment


            • #21
              Originally posted by Flue
              Mange kloke ord der, får sitte å bearbeide dem litt...

              Håper dere som skriver ikke slutter!! Ofte er det ikke så mange spm. siden dere rett og slett får med dere alt i artikkelen
              tror Flue tok situasjonen rett på der. Vill jo normalt ikke føye til mye fjas og vas til de åpenlyse faktaene som mange artikkler har.

              Joo. Word Pad? er det det samme som notisblokk? Nei vent litt, nå fant jeg noe som heter wordpad. Ser litt ut som Word, hva er egentlig forskjellen og hvorfor bruke Worpad?

              Om Jeg nå skulle finne på å lage en liten oppfølging på T3DII sett fra mitt ståsted (hovedsaklig med kommentarer på ting jeg synes er vanskligt eller har forandret på), hva er å foretrekke av å sende den inn til Klaus, legge den ut som komentar til det opprinnelige reviewet eller under bruker reviews og legge en link dit fra komentar forumet til det opprinnelige reviewet? Det er jo nødvendigvis ikke om å gjøre å lesse Klaus ned med arbeid på disse mindre "folow up" artikklene heller. innspill takk.

              Hey hey. dere kan vel ikke klage på tilbakemeldinger nå? vi er jo allerede på side 2.
              Gert Hildrestrand.
              Limets Venner.
              Valdres Flyklubb Modell

              Famous last words? Hey watch this!

              Comment


              • #22
                Nei, klart det er umulig å klage når forumet engasjerer og folket ivrer slik
                Når det gjelder T3D er det mest naturlig å la det henge på eksisterende artikkel-forum for å unngå at trådene deler seg. Det ble jo mulig å legge inn bilder fra brukerne for noen måneder siden.. Et alternativ (som ikke er særlig brukt ennå) er at forfatteren eller redaktøren utvider eksisterende artikkel med flere sider der andres stoff henges på som egne sider med henvisninger til forfatteren. Da må stoffet innom "noen" i redaksjonen, bilder ha bestemte størrelser og du må regne med korrektur (på språket, ikke innholdet!). I så tilfelle er det mest naturlig at artikkelforfatteren gjør det. Og her mener jeg artikkelutvidelsen, ikke å drive sensur av andres stoff. Kunne vært interessant å prøve det VM!!

                Hvorfor WordPad: antydet lenger oppe at det kommer av lite formateringer i programmet. Kanskje bedre å si at det ikke blir liggende så mye programkoder i teksten som ødelegger i scriptet. Word er en heftig/tung tekstbehandler der det ligger myyye koder. All tekst til artikler klippes inn i scriptet, syes sammen med bilder og til slutt brukes gjerne HTML-editor for finpussen. Rett-fram-tekst lager minst krøll. Regner med NotePad gjør god jobb, men har ikke prøvd.

                Kanskje dere har lagt merke til at dere allerede i dag kan legge inn egne små artikler i forumet under: (MFN) ModellflyNytt.no ? Denne delen er for nettopp "små" artikler/innlegg som ikke nødvendigvis trenger headinger, mange bilder og redaksjonsbehandling.

                Jeg la inn link til MicroMacs råherlige neglesprettframbringende anekdote fra i vinter i en diskusjon for noen uker siden i håp om at flere av de nyere forumistene skulle oppdage den, og det gjorde dere Er ikke lett for alle å oppdage alt som fins selv om sidene ikke er så gamle og smekkfulle ennå.... Vi har jo "Crash-historiene" så kanskje "Den store opplevelsen"-tråd?

                Store endringer må planlegges og koster mye jobb (og noen ganger penger også) for Klaus. Regner med det blir et stykke mellom hver endring i designet etc. Men: nye ting er på gang og når noe skal skje blir dere bedt om å komme med forslag tror jeg nok.

                Klart det er mange med skrivekløe blant oss. Skriv gjerne uten nødvendigvis å tenke på releasing i dag. Kanskje stoff som kan komme til høste/vinteren?

                Jeg er anelsen imponert over enkeltes enorme engasjement her Og: Ut og flyy, det er helg.
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                Comment


                • #23
                  Ja folkens det er morro å se at det bare tar mer og mer av. Ref: (MFN) ModellflyNytt.no

                  Alle her inne, pluss de som skriver artikler mm. skal ha en KONGE takk for det man bidrar med!! Hadde ikke trodd dette da jeg startet med modellhobby.org i 2001

                  Og vi har mange planer for tiden som kommer

                  Comment

                  Working...
                  X