Announcement

Collapse
No announcement yet.

Planer for neste år

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Planer for neste år

    I løpet av 2003 vil Modellhobby.org forhåpentligvis relanseres med nytt design(versjon 3.0), samt med et nytt og bedre publiseringssystem. Dette gjøres blant annet for å lette arbeidet med å skrive og publisere artikler/nyheter, samtidig som vedlikehold av sidene blir enklere. Det er også et ønske om å gjøre Modellhobby.org mer om til et mer profesjonelt RC blad/magasin for modellfly mm.
    Hvilke løsninger og hvordan disse blir er avhengig av tilgjengelig tid, deres ønsker og ikke minst økonomi. Å kjøpe og tilrettelegge gode publiseringssystemer og evt. bruke profesjonell hjelp til å designe, er ting som krever mye tid og koster mye penger. Mye er i alle fall på gang, så vi får se

    For å bygge opp et best mulig nettsted og tilpasse dette best mulig etter deres ønsker, trenger vi tilbakemeldinger om hva dere synes er bra/ikke så bra med det eksisterende; designet, sideoppbygningen(hvordan sidene er å bruke og hvordan det er å finne frem til det du leter etter med mer), samt hva du mener om dagens innhold. Jeg tenker da på hvordan nyhetene og artiklene blir presentert, innholdet i nyhetene/artiklene/reviewene og lignende. Også noe om hva du leser/bruker mest.
    Det er også ønskelig å få tilbakemeldinger om hva du mener Modellhobby.org ikke har i dag, men som du mener vi burde ha eller skrive om.

    Nedenfor vil det fortløpende(etter som forslagene kommer) listes opp aktuelle temaer som vil bli vurdert.

    Temaer som kunne ha vært aktuelt:
    • Tester av forskjellige produkter; servoer, sendere, motorer etc.
      Faste temaspalter.

  • #2
    Tilbakemeldinger

    Fint om dere kunne begynt å legge inn noen ønsker/synspunkter på innlegge over..

    På forhånd takk!

    Comment


    • #3
      Sidene er jo flotte de! Problemet er bare å få folk til å engasjere seg med å dele av sine erfaringer og evt visdom

      Har nettopp prøvd å fly en 3D-modell (kjøpte en Xtreme Lite) og hadde ingen anelse om hva 3D går ut på før æ leste noen artikler av Mike McConville på Horizon hobby nylig. Må si at æ har hatt flypause i 5-6 år.... men her var altså noe nytt og spennende! Kanskje 3D som eget tema? Eller går det under kunstflyving?

      Skriver kanskje et review på Xtremen, men syntes egentlig at det passer best om en litt proffere 3D-flyver uttaler seg om sånt... dermed tør æ kanskje ikkje bidra med noe..? Eller kanskje, med fare for å dumme meg ut.

      Har mistanke om at mange leser det som skrives, men ikke føler seg kompetente til å bidra selv dessverre. Og klart det er bra at nybegynnere og også ringrever finner mye nyttig, det er jo vitsen. Men:
      Kanskje tror RC-folket at dem må være guruer for å bidra? Og joda: gjerne masse artikler fra xpertene, men kanskje vi på det jevne skulle vært flinkere med svarene på spørsmålene fra "nybegynnerne"?

      Kanskje en useriøs spalte der vi kan fortelle om morsomme episoder og krasj og ekstra fiiiine opplevelser med hobbyen vår?

      Ser at en del innlegg på diskusjonssidene inneholder lenker til steder og forhandlere... kanskje en ide å samle inn alle disse på et sted?

      Det er kaldt ute, hobbyrommet er fullt av flis... spretter ei flaske Zap og limer litt, snart er det sommer)))

      Jarle/joo
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        Jeg må jo få takke for flotte sider!

        Når det kommer til innhold, synes jeg det er meget oversiktlig og bra. Kanskje man kunne ha en spalte for tips og triks med tanke på bygging, trekking, radiooppsett, osv....? her kunne man f.eks. ha med illustative bilder osv. (Ola Fremming har noen meget bra sider på dette området!)
        Man kunne også hatt en egen del med "downloads", hvor man kunne finne tegninger (dwg, dxf, pdf..), instruksjoner, programmer osv?

        -Og som Jarle sier, det er ALLTID noe å lære, uansett! Man trenger ikke være noen ekspert for å komme med gode råd!

        Audun W. Thinn
        Audun Thinn
        Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

        Comment


        • #5
          Er enig i alt som er skrevet over. Spesielt synes jeg Joo tok opp noe som er viktig, nemlig at vi må få folk til å tørre å bidra. For eksempel synes jeg at en review av en person som ikke føler seg som en ekspert er like viktig som en eksperts.
          Morsomt at du skulle nevne Extreme 3d'en. Jeg tenker nemlig på et slikt fly selv. Jeg har heller ikke fløyet 3d før, dermed vil faktisk en review skrevet av deg kanskje være bedre for meg, enn en review skrevet av en durkdreven 3d-pilot.

          Når det gjelder innhold synes jeg reviews av alt mulig rart er bra.
          Har noen en bra fieldbox, skriv om den. En god starter, batterimåler, lader.. alt er av interesse, synes jeg.

          Gode historier (gjerne med et krasj ) , stevnerapporter og forskellige tips er også bra.


          mvh
          Kjartan
          mvh Kjartan

          Comment


          • #6
            Det meste som blir sagt her er fornuftig, men en ting tror jeg man må være litt forsiktig med; hvis en nybegynner skriver et review, må personen ha innsett sine egne begrensninger (det har vel alle til tider problemer med?), og skrive ut i fra det.

            Faste spalter og tester av forskjellige ting er finfint, men det må gjøres.. Hva med en egen del der folk kan skrive litt om det de holder på med, vise fram noen bilder osv.? Det trengs ikke nødvendigvis å gjøres så mye jobb ut av det, og da tror jeg det velkjente sparket bak ikke trengs med samme kraft som ellers

            Beklager 3-dobbel post, kom opp en feil når jeg skulle poste, som lød:
            "could not find notify topic template" eller noe i den duren, hvis hukommelsen tjener riktig, noe den sjelden gjør.

            Comment


            • #7
              Ett tips til neste år må være å lage prisbarometer. Prisene på samme utstyr varierer enormt fra forhandler til forhandler, og med ett barometer vil vi som brukere være i stand til å velge den leverandøren med lavest pris. Bør også inkludere utenlandske butikker. Selv handler jeg og alle i vår klubb det meste fra utlandet, og det er betydelige summer som norske butikker går glipp av! Harware.no har tilsvarende barometer på datautstyr.

              Comment


              • #8
                Til Thomas Revå: jada, jeg er nybegynner på 3D, men begynte med denne hobbyen i 1975.... innser godt mine begrensninger tross noen tusen flytimer og innser at f.eks 3D er upløya mark for meg. Skriver likevel et review nu, ut fra at jeg tross alt kan fly og har skrudd sammen 50 fly før og håper mitt bidrag likevel er til glede og nytte for noen
                Gratulerer med gode konkurranseresultater i år! Regner med å se deg på flere resultatlister fra neste års stevner.
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                Comment


                • #9
                  Prisbarometer er jeg med på... det savner jeg også...
                  Det er mange butikker her i norge, både sjapper og web sider.. ved å få til en bra oversikt kan det kanskje skape litt "priskrig" på enkelte ting, noe som er til glede for de fleste av oss forbrukere (tenker jeg).
                  Med vennlig hilsen / Best Regards
                  Freddy Ulvseth
                  http://freddy.ulven.com/rc

                  Comment


                  • #10
                    Modellreviews

                    Jeg bruker sidene deres ganske mye, men jeg er enig i at flere burde engasjere seg. Det finnes jo ganske mange modellflygere rundt omkring. Jeg har nettopp levert inn en review og har planer om å levere inn flere. Man trenger absolutt ikke være en guru for å skrive en review. (hvis det er tilfellet har jeg gjort noe dumt ) Det er jo personlige meninger som skal komme frem. Det er sikkert veldig mange erfaringer som forblir "udelt" og som mange kunne hatt glede av. Det tar ikke så lang tid heller.
                    Jaran

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by joo
                      Til Thomas Revå: jada, jeg er nybegynner på 3D, men begynte med denne hobbyen i 1975....
                      Det forrige inlegget mitt var ikke på noen ment som noen 'klage' på at du skulle skrive review, hvis du oppfatta det sånn. Ville bare ha gjort det klart

                      Comment


                      • #12
                        "Modellbyggeskole"

                        Hei, og takk for en bra web-tjeneste.

                        Hva med og kjøre en byggeskole for nybegynnere.
                        F.eks.: Ta for seg et fly eller en modell som er spesiellt egnet for nybegynnere og lage steg for steg beskrivelser ( med bilder ) om hvordan man går frem for å få et ferdig bygget fly opp i lufta, eller få ferdigstilt modellen hvis det ikke er fly det er snakk om. Dette vil føre til at en nybegynner kan kjøpe seg den aktuelle modellen og følge denne beskrivelsen under bygging.

                        I denne tjenesten kan dere gjerne ta for dere de forskjellige typer modeller; Motorfly, seilfly, el-fly, bil, båt, etc.

                        Jeg er ganske "grønn" i dette temaet selv så dette vil hjelpe meg også.
                        // Rune Myhr //

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by joo
                          Ser at en del innlegg på diskusjonssidene inneholder lenker til steder og forhandlere... kanskje en ide å samle inn alle disse på et sted?
                          RCYellowPages er tiltenkt dette formålet. Hvis noen har oversikt over RC-sider med et BRA innhold, er det bare å legge dem inn. Alle sider som blir foreslått blir kontollert før de godkjennes. Skriv også inn en dekkende beskrivelse av nettstedet ettersom dette blir nettstedets søkeord!

                          Ellers er det mange gode forslag her, men ikke alle lar seg gjennomføre. F. eks. et prisbarometer. Dette krever gode prog. kunskaper mm. Det er heller ikke målet med modellhobby.org å presse forhandlere opp mot hverandre. Modellhobby.org er avhengig av å ha et godt forhold til Norges RC forhandlere, da vi må sammarbeide med de for å kunne selge dem annonseplasser.

                          Angående byggeskole; så må vi pr i dag referere til modellreviewene, da disse blir noe av det samme. Det er heller ikke kapital til å kjøpe inn fly kun for å lage guider, dessverre

                          Det viktigste er at Dere brukere engasjerer dere, og bidrar med reviews og andre artikler mm. Slik enkelte har gjort hittil

                          Comment


                          • #14
                            Publiseringssystemet

                            Nå har jeg begynt å komme frem til nytt publiseringssystem for Modellhobby.org. Jeg har flere aktuelle kandidater, som alle gir nye muligheter.

                            Dette er funksjoner som prioriteres:
                            • -Nyhetsbrev. Gi lesere/besøkende muligheten til å melde seg på/av nyhetsbrev fra Modellhobby.org. Her kan vi gi beskjed når nye artikler, nyheter etc. blir lagt ut.
                              -Gi lesere/besøkende mulighet til å registrere seg, og sende inn nyheter eller lignende med bilde(r), f. eks; klubbnyheter, informasjon om stevner, artikler etc.
                              -En FAQ (guide) katalog, hvor div. hjele-artikler blir lagt ut.
                              -Bedre katalogisering av artikler, nyheter, reviews og lignende.
                              -Avansert søkefunksjon.
                              -Mulighet for å laste ned tegninger etc.

                            Dette er noen av funksjonene vil kommer til å legge inn.

                            Comment


                            • #15
                              Jeg synes sidene er meget gode oversiktlige og greie...i det hele en flott webside.
                              Men må si meg enig med Joo lenger oppe i tråden ......folk må skrive mer!!
                              Om man er en sofistikert F3A flyver, eller ett råskinn på 3d og hoovrer 2 mm over grastustene, nybegynner, eller en som bare har moro og glede av hobbyen sin spiller ingen rolle..håper jeg, kan heller ikke tenke meg att en skriveleif eller to er en døds synd.
                              Er brukerne som gjør ett slikt sted dynamisk, desto mer det skrives desto bedre blir siden, vi kan ikke forvente att klausre&Co skal legge alt opp i hendene på oss.

                              Så folkens registrer dere og ta tastaturet fatt
                              mvh MM

                              Comment

                              Working...
                              X