Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forslag til forbedringer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Forslag til forbedringer

    Klippet ut dette fra en annen tråd. Tenkte jeg kunne ta det videre her.

    Jeg og flere med meg har rett og slett sett oss leie av at myter og direkte feil opplysninger framstilles som fakta på forumene... Vi er flere som kuttet ut engasjementene våre på et par spennende forum av nettopp denne grunnen, og det samme vet jeg har skjedd på dette forumet der ressurspersoner trekker seg ut og ligger lavt
    Jeg sitter som moderator og ganske aktiv deltager på et annet forum ( NameBright - Coming Soon ) med mange brukere. Vi har de samme sakene der. Folk går lei. Hvorfor? Fordi vi som har vært med en stund har vært innom alt som diskuteres et titallsganger og alle nye på forumet skjønner ikke hvorfor vi klager og stenger tråder når trådenene/spørsmålene til stadighet dukker opp på ny, og stadig nye folk presenterer sin "virkelighet/sannhet"...

    Dette har vi delvis løst ved å lage en eller flere FAQ tråder i hvert underforum som tar for seg det som til stadighet kommer opp igjen. På dette forumet har vi jo mulighet til å få publisert artikler men en liten FAQ på batterier og lading, innkjøring av ulike motorer, valg av propell, oversikt over el.motorer mtp. ytelse, anbefaling til nybegynnere som vil starte opp med de ulike aktivitetene (heli, fly-fuel, fly-elektro, hang, termikk +++) Noe av dette eksisterer jo men det kommer litt uklart frem syntes jeg. Kall det gjerne f.eks "FAQ - Li-xx batterier" osv.

    Da jeg var nære ved å droppe ut av det forumet for en stund siden pga. de samme årsakene som er nevnt i det innlegget jeg har hentet et utsnitt fra har jeg faktisk fått tilbake mye av motivasjonen etter at vi opprettet disse FAQ trådene... noe å tenke på.

    Jeg syntes det er synd om vi som er ferske i hobbyen skal bli overlatt til "liksom dyktige folk". Da mister ihvertfall forumet all sin funksjon. Jeg tror av erfaring at det ikke kommer til å skje da stadig nye dyktige folk dropper inniom nettet og bidrar men det tar jo tid å finne ut hvem som faktisk har peiling og hvem som ikke har det...
    Espen Melby

    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

  • #2
    Hei Espen,

    Du er helt klart inne på noe og vi har alt tatt det opp internt. Som du kanskje har fått med deg så jobbes det med å få på plass et nytt publiseringssystem hvilket vil gi en god del flere muligheter. En FAQ vil helt klart være en del av denne prosessen da vi ser på det som noe dette nettstedet helt klart kan trenge. Klaus og jeg skal mest sannsynlig på en demo for nytt publiseringssystem i oktober en gang, så får vi se hva som kommer ut av det. Viljen er der, men det spørs hvordan finansene ser ut...

    Med veeeeldig få unntak så er det en veldig bra tone fra brukerne her, og de fleste spørsmål blir besvart på folkelig vis. Dessverre er det tilfeller hvor noen tar litt av, og det er ikke alltid vi som er moderatorer klarer å snappe det opp i tide. Tilbakemeldinger når slikt skjer (at tråder sklir ut) mottas selvfølgelig med takk!

    Det er dog et men...både hva FAQ (og lignende tiltak) og moderering angår, og det er tid. Alle vi som "står bak" den daglige driften av MfN har jo jobb, familie, hobby (ikke minst!! ) og diverse andre forpliktelser vi også må se til. Da kan det til tider bli vanskelig å rekke over alt.

    Uansett er det bra at noen (andre) tar tak og prøver å belyse negative tendenser på forumet. Det er ikke alltid nødvendig å starte en ny tråd om det (selv om det nok var det denne gangen), men en PM eller mail til en av "oss" settes også pris på.

    Hvis du føler for å begi deg ut på et par bidrag til en kommende FAQ så e det bare å sette igang!!
    Odd Sundet
    http://www.imacnorge.no

    Comment


    • #3
      Ok.

      På kampforum har vi minst en moderator pr. underforum.
      På enkelte har vi 2-3 (de mest populære/aktive) i tillegg har vi 2-3 "Globale moderatorer" som tar seg av det de måtte komme over, mest for å ha flere i staben for å redusere den totale arbeidsmengden på hver enkelt. Totalt sett har vi vel nesten 500 flere registrerte brukere og 65000 flere poster så "belastningen" er kanskje litt større der men slik det er nå fungerer det fint.

      Forumet drives utelukkende på frivillig basis, med sine fordeler og ulemper. Heldigvis fikk vi tak i noen som vil være med å sponse server-leie mot å få reklamere for en stund siden

      Vi bruker SMF til forumdelen, det ser ut til å fungere bra selv med den trafikken forumet genererer. Ser at dere skal over på vBulletin, det er vel heller ikke så verst. Kampforum er tenkt integrert med Mambo (er vel det du har på hjemmesiden din om jeg ikke tar feil...) etter hvert for å skape en portal i tillegg med mulighet for å publisere artikler etc. Mye likt slik denne siden er bygd opp.

      SMF er forøvrig gratis...
      Espen Melby

      :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

      Comment


      • #4
        Høres ut som dere har fått en bra ordning der, ja.

        Her på bruket har vi "kun" noen få moderatorer som ser over det meste. Hittil har ikke det vært noe problem, og vi håper jo at skal fortsette den gode trenden som har vært på forumet og ikke miste gode bidragsytere fordi noen kverulerer i overkant mye eller tar seg nær av ting som blir skrevet. Det er så mye slikt på andre fora, og med dertil konsekvenser. Lar man det gå helt uten kontroll kan det fort se ut som kommentarene til VG Nett sine artikler. De er til tider så barnslige at jeg ikke skjønner hvorfor folk ikke gidder.

        Men vi har gode eksempler på RC forum som har "tøylet" sine brukere på en god måte og som har en flott tone - FlyingCirkus og Downonthedeck.

        Det stemmer at jeg kjører Mambo. Det er et flott system, men har ikke helt det Klaus er ute etter her på MfN. I hvert fall ikke enda.
        Odd Sundet
        http://www.imacnorge.no

        Comment


        • #5
          Hva mangler på Mambo for at det skal ha alt Klaus vil ha da...

          Er det noen andre her på forumet som savner noen FAQ tråder?
          Hva er det folk savner/ønsker i såfall?

          Slik jeg ser det startes en del tråder om nøyaktig det samme, eller med små variasjoner. Noen ganger kan det være hensiktsmessig å samle de, andre ganger bør de stå for seg selv.

          Slik jeg ser det for meg kunne f.eks en FAQ om justering av motorer vært oppbygd slik:

          Justering av 2-taktere gjøres slik:
          Bla bla bla bla
          bla bla bla osv
          En kort og grei standard forklaring som de fleste som har skrudd på en totakter kan gå god for skrives her eller det linkes til allerede skrevet artikkel.

          - For flere synspunkter bruk denne/disse tråden(-e):
          (MFN) ModellflyNytt.no

          Justering av 4-taktere gjøres slik
          Bla bla bla bla
          bla bla bla osv
          En kort og grei standard forklaring som de fleste som har skrudd på en firetakter kan gå god for skrives her eller det linkes til allerede skrevet artikkel dersom en slik eksisterer.

          - For flere synspunkter bruk denne/disse tråden(-e):
          Http://-egen-tråd-for-justering-av-4-taktere.com



          På denne måten opprettes ikke unødig mange tråder om samme emnet og det blir mindre rom for store utflytende diskusjoner. Det kan også linkes til informasjon produsentene skriver om sine egne produkter dersom noen produkter krever spesielt "stell". Jeg mener ikke at det ikke skal være lov å diskutere på et forum men en bør unngå å diskutere det som er ferdig diskutert og har nådd en god og fornuftig konklusjon om dere skjønner...

          Edit: Bruker forresten Mambo på min side også
          Espen Melby

          :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

          Comment


          • #6
            Som nevnt så er tanken god og den har alt vært på bordet. Forløpig har hverken Klaus, jeg eller noen andre i redaksjonen tid og kapasitet til å begynne på et slikt prosjekt. Jeg startet såvidt på en FAQ på min side i vinter, men den har blitt satt på hold siden utesesongen startet for fullt.

            Forslag og ideer til nye ting mottas selvfølgelig med takk. Bidrag også, men inntil det blir bestemt hva som skjer med nytt system så blir det nok ingen forandringer. Men det er bra å være i forkant! Flott at du engasjerer deg.

            Hva Mambo angår så skorter det fortsatt litt på brukerhåndtering og det publiseringsmessige...bl.a. Jeg tror versjon 5 kommer til å bli veldig bra, og inneholde mye bra funksjonalitet.
            Odd Sundet
            http://www.imacnorge.no

            Comment


            • #7
              Flott at noen har såpass konkrete forslag esmel!

              "Litt" er allerede gjort, blant annet er det enkelte prioriterte innlegg nettopp på grunnjustering av motor f.eks som ligger først i bolken sin (Glowmotorer...) uavhengig av dato for siste svar. Samme gjelder på LiPo... Håper selv jeg har guts nok til å fortsette å skrive her (ja, dere skjønner at jeg er anelsen lei...?) og er vel den som sitter med seilflydelen som spesielt ansvarsområde. Meningen er at det skal komme en artikkel (liggende som prioritert under seilflydelen) som skal omhandle så mye jeg klarer å tyne inn som en introduksjon til denne delen av hobbyen som er ukjent for mange. Og dette vil bli nettopp en FAQ-bit for det emnet. Og så videre, de forskjellige i redaksjonen får bidra på sine felt.
              At vi er for få som "drar lasset" er nok en ulempe, men vi får se hva som skjer framover. En del FAQ er egentlig også besvart i noen av artiklene som "Elektriske motorsystemer", "Aerodynamikk", "Stell og bruk av batterier" osv, men kanskje folket ikke finner dem? Flere av disse artiklene skal egentlig ha oppfølgere, men som dere vet har folk både jobb, familie og lyst å fly litt på den lille fritida som er.

              Det JEG savner aller mest er en tøddel av tilbakemeldinger på artikler vi bidrar med, konstruktive idèer og løsninger andre sitter på og kan dele med oss, litt mer humør og flere seilflygere på forumet
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment


              • #8
                Syntes bare jeg så noen likhetstrekk fra min egen situasjon og meninger om forum... Hvorfor gidder jeg liksom... Det som er skummelt er at denne hobbyen starter å ta helt over for min "tidliger" hobby

                Jeg mener ikke å mase så det er bare å ta den tia det tar
                Selv har jeg vært ute å flydd 3 turer alt i dag og syntes i grunn det er mye artigere enn å sitte foran pc'n. Prøvde meg med litt simulator før i dag men det bare førte til ett litte knurr før jeg trykkte på exit...

                Pc er fint det, om vinter'n

                Bra at dere er i gang med noe!
                Kan hende det dukker opp flere forslag...
                Espen Melby

                :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                Comment


                • #9
                  Har benyttet diverse fora innenfor flere felt i lang tid
                  Synes MFN er det foraet jeg har vært borti som fungerer best. Veldig lite overtramp...krangling, og virituell hevding av revir.
                  Skulle egentlig bare mangle....dette er hobby for de aller fleste av oss. For ille om hobbyen skal gjødsle magesåret.
                  At enkelte fremsatte teorier og meninger ikke akkurat går i takt med Newton og lærebøkene enkelte ganger tror jeg vi bare må leve med, når medlems massen spenner fra de grønneste grønne, til de proffeste proffe, og kanskje også enkelte ganger tangerer det enkelte har som yrke.

                  Har stor forståelse for at motivasjonen kan skrante litt til tider for de faste skribentene som er mest aktive..... skrive lesbare artikler, faqs, etc tar en grusom mengde med tid. Spesielt om tilbakemeldingene uteblir.
                  mvh MM

                  Comment


                  • #10
                    Synes MFN er det foraet jeg har vært borti som fungerer best. Veldig lite overtramp...krangling, og virituell hevding av revir.
                    Enig i det.

                    Jeg syntes artiklene er knallbra. Det som er synd er at jeg for tiden mangler penger til å slippe inspirasjonen helt løs... Tror også mange andre setter stor pris på de uten at de skriver så mange kommentarer.

                    Oppfordrer herved de ulike butikkene til å kaste ut enda flere modeller til testing om mulig

                    Ønskede tester (3d fly som klarer seg med en .90 4-takt):
                    - Fliton EXTRA 330 FREE STYLE (kanskje noen har prøvd den og vil skrive litt??)
                    - Hangar 9 Funtana 40s (egentlig ikke nødvendig siden den vel er ganske lik 90s utagaven...?)

                    + evnt. andre relevante fly i samme kategori.

                    Om flere hadde vært flinkere til å kommentere sine fly/oppsett i Bruker Review-forumet hadde ihvertfall jeg satt pris på det. Det hadde muligens hjulpet meg til å velge utstyr som faktisk passer i flyene. Det regner jeg med gjelder både nybegynnere og viderekommende... Men en må jo ikke glemme at det er litt "skummelt" å skrive noe slikt
                    Espen Melby

                    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                    Comment


                    • #11
                      Fine forslag. FAQs er en nødvendighet på forum av denne størrelsen
                      En felle jeg har sett på flere fora (spesielt store) er at MANGE tråder blir ødelagt av resurspersoner/veteraner som blir irritert av gjentatte spørsmål. Når over halvparten av trådene slutter med en bitter moderator som svarer "dette har blitt tatt opp flere ganger, SØK før du spør", møter han faktisk seg selv i døra. Etter hvert blir selvsagt oså søkeresultatene fyllt opp med tråder som som slutter blindt på denne måte, uten relevant informasjon eller svar.

                      Ellers vil jeg rose alle aktive på forumet. Det er en usedvanlig vennlig og hjelpsom tone hos RC-piloter altså!
                      Hvorfor sitter du ved PCen? -Kom deg ut og fly!
                      Jesper Stærkær

                      Comment


                      • #12
                        Bra betraktning det med at de "gammle" traverene syntes det for være grenser for hvor mange ganger et tema bør komme opp... Fort gjort å komme dit når en har vært lenge på et forum. Det samme vil jo skje om ressurspersonene lar være å svare i det hele tatt. Da kan du få tråder på 4-5 sider som egentlig bare inneholder flisespikking og kverrulering. Men jeg skjønner hva du mener

                        Målet må jo være at det som finnes av tråder/poster/info skal ha så korrekte opplysninger som mulig og ikke bare masse svada.

                        Om ett tema skulle vise seg å bli stort går det an å splitte det i Tråden-om-noe #1 og Tråden-om-det-samme #2. Tråd #1 kan låses når tråd #2 opprettes dermed får en poster som er relatert til "dagens" teknologi. Spesielt på batteriforonten kan jo dette være aktuelt
                        Espen Melby

                        :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                        Comment


                        • #13
                          Oppfordrer herved de ulike butikkene til å kaste ut enda flere modeller til testing om mulig

                          Ønskede tester (3d fly som klarer seg med en .90 4-takt):
                          - Fliton EXTRA 330 FREE STYLE (kanskje noen har prøvd den og vil skrive litt??)
                          - Hangar 9 Funtana 40s (egentlig ikke nødvendig siden den vel er ganske lik 90s utagaven...?)


                          Fliton EXTRA 330 demonstrator will be available mid-October, who then will accept the task of testing and report writing (in a reasonably short time).

                          I have a steady stream of new products (can think of at least five available just now) but appart from JOO there isnt much of a queue at the door.

                          Is there anyone in the MfN organisation responsible for assigning these review models when they become available.

                          I think the answer lies in better communication between MfN and the sponsors...

                          Ken Bates
                          Never Mind the Label

                          Comment


                          • #14
                            Høres bra ut! Sikle sikle
                            Espen Melby

                            :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                            Comment


                            • #15
                              Her er en masse temaer som vi gjerne skulle belyst nærmere. Og det vil nok komme, å drive et forum er en kontinuerlig prosess!

                              Personlig har jeg store tanker om skikkelige artikler på temaer som jeg "behersker" bra som "lodding" og andre temaer anelsen på siden av det den gjengse modellflyver har mer enn perifere kunnskaper om. Lysten til å pushe ut mer artikler begrenses dessverre av jobb med mye reising i, og selvsagt pengeboka. Men masse tanker er der... Og alt som gjøres her er gratisarbeide som gjøres på fritiden! Men jo flere lesbare og matnyttige artikler vi har i grunnstammen jo stødigere står forumet.

                              Reviews er en stor og etterspurt del av et forum som MFN, leserne kan aldri bli mette av det, naturlig nok Selv leser jeg mye på fora verden rundt, spesielt når det gjelder modeller som skiller seg litt fra Jamara/Kyosho-hopen! Kan ikke stikke under en stol at jeg har anelsen aversjon mot å bare lese om Korea-produkter som er så like hverandre i utseende og flyegenskaper at det meste blir ei grå suppe... Men det er nå meg. Personlig skulle jeg ønske vi hadde en plass å legge ut en liten video-snutt i forbindelse med reviewene vi lager.

                              Selvsagt vil en del spørsmål som kommer være av arten: "Dette er jo besvart mange ganger", men det er ikke til å unngå. Uten nybegynnere mister jo forumet en del av sin hensikt, det må vi huske på! Håpet er selvsagt at jo flere som bruker forumet og får hjelp jo flere kommer tilbake og bidrar med erfaringene dem gjør etter hvert som dem lykkes

                              Når nytt publiseringssystem sannsynligvis taes i bruk håper jeg inderlig at redaksjonen får til en bedre struktur. FAQ`s er et tema vi må få på plass!

                              Som Griffin nevner er ikke alt helt bra for tiden, det ligger noen skjulte konflikter internt som jeg ser kan true måten MfN drives. Fortsetter dette kutter i alle fall jeg ut alt engasjementet på disse sidene. Selvsagt lever sidene videre om en person slutter, men jeg syntes det er et sykdomstegn om det blir sånn... Men det har vært en lang periode med i særklasse mye å stå på med privat for blant andre red. hele dette året.

                              Og som nevnt før: dette driftes på fritiden, gratis og drives av personlige engasjement. I går fikk i alle fall jeg et godt push da jeg fikk overtalt Griffin til å selge meg en spesiell og særdeles nydelig flymaskin Review av den vil nok komme, men neppe de første ukene... skal ha den hengende i stua og beundre den, og bare glede meg til å gå i gang når arbeidsbenken er ledig. Saken har et sideforhold på over 30 tror jeg... Blir et review JEG gleder meg til å lage!!!

                              Støtter spesielt esmel i at dere bør bruke Bruker-Review tråden mer. Holder med et godt bilde, kanskje litt om særegenheter rundt monteringen av modellen og mye om hvordan den er å fly.
                              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                              Comment

                              Working...
                              X