Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lei av at tråder blir "ødelagt"!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lei av at tråder blir "ødelagt"!

    Jeg vil gjerne ha en diskusjon i DENNE tråden rundt hvordan forumets brukere ønsker at moderering, tilbakemeldinger, korreksjoner osv. skal/bør foregå.

    Jeg er lei at alle på død og liv må diskutere diverse modereringer i alle tråder hvor slikt forekommer, uavhengig av om det er "rett" eller "feil" det som blir skrevet av kommentarer.

    Staben hadde sikkert satt pris på om det kom forslag og synspunkter som bærer preg av å være formulert med et "spiselig" språk.

    Min mening er:
    1) Personer som modereres skal ha PM med beskjed om hvorfor. Årsak: Skape en forståelse for hvorfor det blir gjort. Ergo krever det at den gitte moderator går en runde med seg selv før han modererer (jf. begrunner ut i fra rettningslinjene). Å ikke informere kan oppfattes arrogant selv om det ikke er ment slik.

    2) Økt takhøyde for å komme med kommentarer (dette inkluderer kritikk av forumet og måten det drives, både positivt og negativt). Personangrep og andre usakligheter må gjerne modereres men meningsyttringer, om de er sterke eller mer subtile bør ikke være gjenstand for moderering. Kritikk av forumet generelt mener jeg ikke kvalifiserer til å kalles personangrep... Redusert brukermedvirkning i en tjeneste fører alltid til økt motstand mot tjenesten. Til slutt kan en ende opp med en tjeneste ingen/færre brukere ønsker.

    3) Fokuser på å gjøre forumet oversiktlig mtp. emnebeskrivelser som "Hjelp..." "Oi hva gjør jeg nå" etc. samt påpeke åpenbare feil i tipsene folk kommer med, gjerne i samarbeid med folk som har gode kunnskaper om emnet (ja jeg er i mot å sparke ut brukere som innehar denne kompetansen eller på annen måte bidra til at de trekker seg fra forumet).

    En generell kommentar:
    Før var det mange godt kvalifiserte folk som svarte på ulike tråder, ikke minst folk i moderator/skribent-gjengen. Hvorfor har det blitt mindre av dette? Det kan tilsynelatende(!subjektiv mening!) virke som om staben har skiftet rolle fra bidragsytere til vakthunder, hvorfor? (eller er det bare meg?).

    Forøvrig tror jeg det å være bruker på et forum er en slags syklus. På et eller annet tidspunkt går motivasjonen ned og en blir lei de samme trådene/spørsmålene som stadig dukker opp, sågar "umulige" brukere osv osv.
    Hvordan ser staben for seg å holde på brukerene sine (for det er jo brukerene som skaper innholdet på forumet/internettsamfunnet)?

    Håper dette ikke blir oppfattet svært negativt da det er et forsøk på å pense evnt. kritikk over i denne tråden fremfor at det skal spores av mer interessante tråder. I tillegg til å være en konkret tilbakemelding til staben.
    Last edited by esmel; 15-06-07, 09:08.
    Espen Melby

    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

  • #2
    Dette stiller jeg meg bak Espen!

    Og i tillegg: LYTT til brukerne! Jeg har sett flere forum som dette dø på under 24 timer når "staben" ikke tar vare på brukerne.


    Torstein

    Comment


    • #3
      Dette stiller jeg meg bak også Espen! - superb.

      Comment


      • #4
        Frimodige ytringer fra en "gammel mann".

        1. Takhøyden i offentlige media, også nettet inkl forum som dette er regulert av et offentlig lovverk.

        2. Direkte personangrep, det være seg privatpersoner, firma osv, bør rettes direkte til den det gjelder. Offentliggjøring av slike ytringer er også strengt regulert ved lov, og kan i gitte tilfeller medføre straffe evt erstatningsansvar. Ansvarshavende redaktør er pålagt å utøve kontroll med dette.

        3. Tidligere, i "rett gamle dager", så stillte vedkommende som ikke visste/lurte på noe et spørsmål. Så fikk han/hun gjerne svar fra en eller flere som visste. På dagens åpne forum(er) virker det mer som om de fleste svarene/kommentarene kommer fra de som vet enda mindre. Ofte kan det hele bare skli ut i intetsigende kommentarer.

        4. Hvorfor de godt kvalifiserte er forsvunnet? Svaret på dette finnes kanskje i punkt 3. Det er greitt at fakta ofte dreper enhver god diskusjon. Men er hensikten å hjelpe spørsmålstilleren med fakta, eller bare holde en diskusjon gående? Spørmålet er om forumet skal være en kilde til økt utvikling og utveksling av kunnskap, eller bare tidtrøyte for sosialt skjeve tilfeller.

        5. Så til slutt. Det er opp til brukerene og moderatorene å utvikle og forme forumet innen de rammer offentligheten tillater. Sklir ting ut, så mister gjerne de med størst kompetanse interessen også. Så derfor påligger det alltid et ansvar på den enkelte bruker i hvilken retning et forum som dette skal utvikle seg.

        Ting skal ikke være enkelt
        Men jeg synes nå dette forumet i gjennomsnitt er ganske brukbart, jeg.
        Lykke til videre.

        olle

        Comment


        • #5
          Vil på ingen måte kalle meg ekspert på dette.

          Dette kan sikkert kun besvares sånn noenlunde av den juridiske ekspertisen.

          Den tilpassningen du etterlyser, må ofte skje at ting må prøves rettslig først, for så å danne såkallt presidens for påfølgende sammenlignbare saker.

          Men vet såpass at graden av offentlighet er omvendt proporsjonal med rammevilkårene. Dvs på mer forståelig språk. At jo mer offentlig (større spredning, jo flere som kan lese/se det), desto strengere vurderes det lovmessig. Og nettet er vel pr dags dato noe av det mest offentlige som kan oppdrives. Privat eller offentlig spiller mindre rolle, så lenge det er lett tilgjengelig for mange.
          Med andre ord, slenger du dritt om kameraten din til en annen "kamerat", så slipper du unna med det meste. Men offentliggjør du det i større målestokk (avis,TV,nettet), så kan du være ute og kjøre.

          Redaktøransvar har den som sitter med redigeringsmulighetene, og evt kan trykke på "av/på" knappen.

          Vel, vel. Dette kan helt sikkert forklares bedre av mange andre.
          Vet bare en ting helt sikkert. Det hjelper svært lite hva jeg, eller andre mener om sakene, hvis "Mr. Stat" har bestemt seg for noe annet.

          olle

          Comment


          • #6
            Originally posted by phammers
            "For the sake of clarity", som det heter så pent på utenlandsk.

            Kan du være behjelpelig til å peke på konkrete lover, forskrifter og paragrafer som utgjør dette offentlige lovverket og den strenge reguleringen du sikter til?

            Også eventuelle henvisninger som likestiller en uformell diskusjonsgruppe med et "offentlig media" med tilhørende redaktøransvar. Hvem er redaktør på USENET, for eksempel?

            Det hadde vært litt interessant å lest litt om dette, og hvordan våre anakronistiske lover har klart å tilpasse seg den digitale hverdagen.

            Mvh

            -Pål
            Jeg vet ikke om ting i lovverket, utover grunnlovens §100 "Ytringsfrihed bør finde Sted."

            Men dette er på mange måter sammenlignbart med avisenes diskusjonssider, og der er det pressens "Vær Varsom" plakat som gjelder.
            Vær Varsom-plakaten – Wikipedia

            Det kan være et godt utgangspunkt, både for moderatorer og de som skriver på forumet.

            Dette er ikke et umoderert forum som USENET, så det er ikke sammenlignbart.
            Her er det Klaus som sitter med redaktøransvaret, og det må han være seg bevisst.

            MFN har utviklet seg fra et uformelt forum for "gutta boys" til et stort og meget offentlig forum, og det stiller høye krav til moderatorer og redaktør.


            Kjell Aanvik

            Comment


            • #7
              1. "Vær varsom"-plakaten er en selvpålagt begrensning for medlemmer av Norsk Presseforbund og andre som velger å forholde seg til den.

              2. Administrators juridiske ansvar for uttalelser på åpne fora (som dette) er ikke tydeliggjort.


              Jeg mener tråden til Esmel nå sporer av. Det er ikke "takhøyden" i offentlig lovgivning som her er begrensende, men uttalte OG ikke-uttalte begrensninger slik de er oppfattet av forumets moderatorer.

              Respekten for brukernes ønsker er ikke veldig tydelig, og neppe begrunnet i norsk lovverk.


              Torstein
              Last edited by Torstein; 15-06-07, 13:13.

              Comment


              • #8
                Originally posted by phammers
                Jus er selvsagt mer enn lovparagrafer. Men fremdeles gjelder ofte sunn fornuft og allminnelig rettsoppfatning når saker blir behandlet i Retten. Det er lov å bruke hodet. Skjønn er et fagfelt som hele sammfunnsmaskineriet er avhengig av for å gå rundt. Når prinsipper får fortrinn fremfor skjønn - oppstår konflikter.

                Hmm, jeg brukte slikt på min første prøve i Rettslære - resultat: en toer og spydige kommentarer fra lærer'n.
                Neste forsøk, fulgte boka uten bruk av sunn fornuft - resultat: en meget god femmer, nesten fulltreff......

                Det virker vel mer som likhet for loven betyr at den brukes firkantet.....

                Comment


                • #9
                  Ikke helt enig at man nå er i ferd med å spore av, igjen.
                  Esmel inviterer til innspill og diskusjon, og får det.
                  Han stiller også en del gode spørsmål, som nødvendigvis fører til litt forskjellige svar.
                  Etter min mening, så gjør forumets redaktør og moderatorer en korrekt og bra jobb så langt. Men alt kan forbedres.
                  Esmel etterlyser også med rette mer innspill fra kvalifiserte folk.
                  Om jeg er i tvil om mye annet, så er jeg ihvertfall sikker på en ting. Mer takhøyde tror jeg desverre heller vil ha motsatt virkning.
                  Disse folkene tiltrekkes kun av saklighet og kunnskap. Eller rettere sagt, behovet og etterspørselen for deres kunnskap.
                  Så balansen mellom saklighet og litt løsere snipp er ofte hårfin, og det er veldig lett å tippe for langt over den ene eller andre veien.
                  Som tidligere sagt, livet skal ikke være lett

                  olle

                  Comment


                  • #10
                    Målet med denne tråden er ikke at vi brukere skal spikke flis oss i mellom men komme med forslag til forbedringer / synspunkter på slik det er pr. i dag.
                    Å splitte brukerene opp i grupper har det vært nok av i det siste. Faktisk er vi alle modellflygere og de fleste har en intensjon om å enten bidra fordi de kan/vet noe om det det blir spurt om eller de ønsker å få hjelp til ting de ikke kan. De to tingene har vi felles og det er dumt at forumet tilsynelatende har utviklet seg litt i en rettning hvor de som trenger hjelp til mer sære prosjekter ikke får hjelp fordi mange av de som sitter med kompetansen av en eller annen grunn har mistet lysten til å svare.

                    Fortell hva dere mener er bra/har forbedringspotensiale og ferdig med det og viktigst av alt post det i denne tråden / hold det unna de øvrige diskusjonene.

                    Dersom de erfarne og kunnskapsrike har sluttet pga. noe annet enn den allerede nevnte "forum-syklusen" så mener jeg det er på tide å ta en liten (saklig) oppvask en gang for alle for å om mulig avdekke hva som får dette til å skje.

                    Det går jo an å gjemme seg bak argumenter som "vi har jo mange dyktige folk her inne nå også og det vil alltids komme nye brukere som vil bidra" men jeg tror ærlig talt ikke det er veien å gå om en ser litt mer langsiktig på det.
                    Espen Melby

                    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                    Comment


                    • #11
                      Glimrende tråd dette, og ikke minst en tone som gjør at man faktisk kan lese litt av det som står her. Tviler på at noen av oss moderatorer kommer til å henge seg så veldig aktivt på i denne tråden, men kanskje observere litt fra sidelinjen. Jo flere som poster sine synspunkter på en saklig og grei måte, jo større verdi har denne tråden.

                      Det er vel kanskje bedre at brukeren diskuterer dere imellom, i stedet for at vi skal "blande oss"?..

                      Vi sitter mitt oppi utarbeidelsen av nye retningslinjer så tiden er jo bra for slike innspill! For "vektstangens del" er det da også like viktig at de som evt. er fornøyd med dagens tilstand også gir lyd fra seg. Ellers blir det gjerne endring bare for endringens skyld?

                      Kom på en ting vedr. "redaktør ansvar" som har nevnt her inne en del. Dette har vert oppe som hett tema rundt VG og andre aviser hvor lesere både kan kommentere artikler, og blogge fritt på "egne sider". Resultatet ble såvidt jeg husker at redaktøren har inget ansvar for det som står der, FØR noen gjør han oppmerksom på innholdet som er kritikkverdig. Når han er gjort oppmerksom på kritikkverdig innhold trer redaktøransvaret inn, og man blir ansvarlig for å redigere, moderere eller fjerne innholdet.

                      Jeg antar at oversatt til MFN vil det være slik at innen noen sender inn "Melding om upassende innhold", så har ikke redaktøren ansvaret for det som står der. Man kan ikke forvente at redaktør eller moderatorer leser alt som skrives i alle tråder.

                      Men dette var nok gjerne ikke temaet Espen var på jakt etter...
                      Anders Hauge

                      www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                      www.JetsOfBergen.no
                      rc.andersh.com

                      Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                      Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                      Byggeblog for Eurosporten
                      Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                      There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                      Comment


                      • #12
                        Jeg har i hvert fall ingen forventning om at staben skal poste i denne tråden, da dere sikkert har nok å stri med i kjølvannet av de siste heftige diskusjonene. Men det hadde jo vært hyggelig om de tilbakemeldinger som kommer her vises i de nye retningslinjene som blir utarbeidet.

                        Det var vel i utgangspunktet ment som en ren tilbakemeldingstråd og ikke "spikke flis" eller "kverrulere på hvordan folk oppfatter det" tråd.

                        Jeg forventer ingen kommentarer på mine synspunkter ut over at jeg registerer via denne tråden og ulike PM'r at mine meninger deles av andre.
                        Ei heller kommer jeg til å kommentere andres i særlig grad. Det er deres meninger. Om noen interesserer seg for det juridiske så er det vel fordi dere mener det er en relevant problemstilling, ergo en uavklart sak dere ønsker å belyse (i hvert fall hvordan dette forumet forholder seg til ulike former for ansvar, inkl. yttringsfrihet etc.),- bra!

                        Om noen har andre momenter de føler er viktig å få belyst så oppforder jeg på linje med andersh alle til å si sin mening, uavhengig av om det er positivt eller negativt(det heter vel egentlig konstruktiv kritikk...). Det skal ikke være slik at vi splittes bare fordi noen mener noe er en utfordring forumet bør jobbe videre med, mens andre mener det er helt uproblematisk. Noen liker morra, andre dattera osv.

                        Det er altså ikke sikkert at alle deler mitt syn på de punktene jeg nevnte men det er punkter JEG mener er viktig, ergo nevner jeg de.

                        Vær så god neste
                        Ha ei fin flyhelg (eller jobbehelg som noen av oss har grrr )
                        Espen Melby

                        :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                        Comment


                        • #13
                          Hei

                          Jeg tror det er viktig at man greier å unngå at de samme tema'ene / spørsmålene kommer på nytt fra nye brukere hele tiden.

                          -> Man må gjøre det lettere og finne fram i gamelt materiale.
                          Kjetil
                          oops: . . ! . .

                          http://www.vingmfk.com

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by kjetilmh
                            Hei

                            Jeg tror det er viktig at man greier å unngå at de samme tema'ene / spørsmålene kommer på nytt fra nye brukere hele tiden.

                            -> Man må gjøre det lettere og finne fram i gamelt materiale.
                            FAQ er vel løsningen på det, men "noen" skal jo ha tid til å skrive dem og, og det bør råde "konsensus" om dem. En løsning kan jo være å ”redigere” noen av tråene med likelydene spørsmål ?
                            'Airspeed, altitude and brains. Two of these three are always necessary to complete a safe flight'.

                            Ørjan Rapp

                            Comment


                            • #15
                              Det må konsekvent oppfordres til å søke.

                              Søke, søke, søke....

                              Forumet har en søkefunksjon som fungerer ganske så bra, og dersom man skriver inn enkle stikkord så skal man etterhvert ha ganske sært utstyr om man ikke finner noe av interesse.. (Enten det eller være først ute...)

                              For en nybegynner er det viktigst å få løst sitt eget problem, og den (tilsynelatende) raskeste løsningen er å spørre... (Det er jo en ganske naturlig ting for oss alle når vi er i tvil om ting.)
                              Saken er imidlertid at det er raskere å søke, samtidig som man ikke spammer ned forumet med ting som har blitt spurt om en dulliard ganger tidligere (med forskjellig treffprosent på svarene.. Men det er en annen sak..)

                              Spørsmålet er hvordan man får folk til å gjøre dette..

                              For det andre så synes jeg red./mods her gjør en veldig bra jobb!
                              De har ingen enkel oppgave og jeg synes de fortjener cred for den tida de legger ned på dette! (Kort applaus er oversendt!)

                              Comment

                              Working...
                              X