Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dagens norskleksjon til Modellflynytt :)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Dagens norskleksjon til Modellflynytt :)

    Hei, jeg er ingen kløpper på norsk, men har sett meg litt lei av noen grammatiske feil på hovedsiden til MFN.

    Først er det orddelinga, den regelen er veldig lett å lære : man deler ikke opp ord på norsk, men er ordet langt, og du vil vise det på to linjer, så er det helt greit så lenge man bruker bindestrek mellom linjene. Bindestrek kan også brukes når ordet er satt sammen av et engelsk ord, egennavn, eller en forkortelse, som feks: EDB-ingeniør.

    Her finner vi disse feilene:

    Krasj-bilder & Diskusjon skrives slik:
    Krasjbilder & Diskusjon (det er strengt tatt ikke stor bokstav på Diskusjon)

    Glow-, Bensin Motorer & Fuel Prat skrives slik:
    Glow-, Bensinmotorer & Fuel-prat

    Fly & Helikopter PC Simulatorer ville jeg ha omformulert til:
    Fly- & Helikoptersimulatorer for PC

    Skala Modeller skrives slik:
    Skalamodeller

    Scratch- & Byggesett bygging, Fly Design, 3D/CAD skrives slik:
    Scratch- & Byggesettbygging, Flydesign, 3D/CAD

    Jet Modeller skrives slik:
    Jetmodeller



    Til slutt har jeg som merket meg (som noen andre påpekte) at Dagen's Poster ikke skal ha apostrof. På norsk bruker man aldri apostrof ved genetiv s, slik man gjør på engelsk.

    Takk for meg, håper noen lærte noe
    David Gabrielsen,
    Zoom 400, E-Flite J3 Cub, E-Starter, Blade CX, Eagle 2, Great Lakes 40, Mini Edge 540 (R.I.P.)

  • #2
    Hehe, må bare le litt der..
    Da har du virkelig mye å gjøre..

    Comment


    • #3
      jadetermyeogtatakiher-på-forumet.......
      Øyvind

      www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

      Comment


      • #4
        XD genialt!

        Comment


        • #5
          Originally posted by Litespeed
          jadetermyeogtatakiher-på-forumet.......
          jadetermyeåtatakiher-på-forumet

          Comment


          • #6
            Rett skal være rett Men nå skal det være sagt at den største skrivefeilen de aller fleste blingser med er orddelingsfeil.

            Sikkert en del som husker norsk på norsk som gikk på Nrk for en tid tilbake:

            "Ananas ringer - ja, hallo ja??"
            -=-Trondheim Mfk-=-
            * Raptor 50 Titan (SE)
            * T-Rex 450SE
            * E-Sky CP2 (Solgt)
            * Vortex
            * E-Starter
            * Slow Stick
            * Spektrum DX7

            No helicopters were harmed in the creation of this post

            Comment


            • #7
              Hurra meg hei,noen har ikke mye å finne på! dette er for meg en plass som jeg får og gir tips oss modellflygere i mellom!
              Dette med skrivefeil og ordeling har hvert diskutert før,la oss heller diskutere modellfly og det som hører med det.
              Og hva så om det er litt feil her og der ,bare vi skjønner hva di mener med sine spørsmål!!
              Sikkert skrivefeil her å ,men se som jeg bryr meg

              mvh geir
              Last edited by extracap; 06-07-07, 22:28.
              Mvh Geir Mogstad
              ---------------------------------------
              slapp av det kommer helt sikkert ned!

              Comment


              • #8
                Originally posted by extracap
                Hurra meg hei,noen har ikke mye å finne på! dette er for meg en plass som jeg får og gir tips oss modellflygere i mellom!
                Dette med skrivefeil og ordeling har hvert diskutert før,la oss heller diskutere modellfly og det som hører med det.
                Og hva så om det er litt feil her og der ,bare vi skjønner hva di mener med sine spørsmål!!
                Sikkert skrivefeil her å ,men se som jeg bryr meg

                mvh geir
                Er enig med deg Forumet bør være en plass for alle, ikke bare de som "kan" norsk. Sånne shitfeil som det der bryr vel de fleste seg lite om, det er egentlig verre at sånt blir tatt opp i grunn. Det kan i værste fall føre til at de som har litt rusk i norsk rettskriving ikke vil skrive i frykt for kommentarer.
                -=-Trondheim Mfk-=-
                * Raptor 50 Titan (SE)
                * T-Rex 450SE
                * E-Sky CP2 (Solgt)
                * Vortex
                * E-Starter
                * Slow Stick
                * Spektrum DX7

                No helicopters were harmed in the creation of this post

                Comment


                • #9
                  Dette hadde jo vært ypperlig sak og sendt en mail til administratoren om ?

                  Ser ikke helt poenget med denne tråden ?
                  Ønsker dere en god dag på feltet !
                  Birger Mork

                  Mine besittelser :
                  Flygreier (Massevis)
                  Heligreier (En Mini Titan)
                  Bilgreier (Et par stk.)

                  Comment


                  • #10
                    Sikkert vanskelig for evt norsklærere å kunne sitte å lese noe som inneholder små feil uten klø i fingrene for å rette kunne gå over med rød penn. hehe.
                    Geir I Walderhaug

                    Comment


                    • #11
                      "Noen har ikke noe å finne på" er bare en et slags "angrep er beste forsvar"-argument. Det har ingen ting med saken å gjøre, og det kommenteres ikke over alt i forumet hver gang noen skriver feil.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by extracap
                        Hurra meg hei,noen har ikke mye å finne på! dette er for meg en plass som jeg får og gir tips oss modellflygere i mellom!
                        Dette med skrivefeil og ordeling har hvert diskutert før,la oss heller diskutere modellfly og det som hører med det.
                        Og hva så om det er litt feil her og der ,bare vi skjønner hva di mener med sine spørsmål!!
                        Sikkert skrivefeil her å ,men se som jeg bryr meg

                        mvh geir
                        Kjære vene, i det minste les posten min før du starter utblåsingen din. Her må jeg ha truffet en eller annen nerve, jeg har da ikke snakket om skrivefeil til alle postene, men FORSIDEN av modellflynytt. Jeg prøver bare å komme med konstruktiv tilbakemelding til dette forumet slik at det muligens ser litt proffere ut, og er på ingen måte noe angrep.
                        David Gabrielsen,
                        Zoom 400, E-Flite J3 Cub, E-Starter, Blade CX, Eagle 2, Great Lakes 40, Mini Edge 540 (R.I.P.)

                        Comment


                        • #13
                          Enig med deg, Davidsen. Hvordan folk velger å formulere seg på forumet er ikke noe problem, men forsiden, og redaksjonelt stoff på modellflynytt bør ha tilnærmet korrekt norsk rettskriving. MI, bladet som kommer i posten til medlemmer er også plaget av det samme. Selvfølgelig er det ikke noe stort problem, vi forstår godt hva som menes, men det smaker litt av skoleavis, og kan nok få andre "sivile" som måtte lese det intrykk av at vi er mindre seriøse enn vi egentlig er.
                          På debattsidene er det selvsagt noe helt annet. Jeg fryder meg over å lese norsk på de fleste dialekter som finnes i norge og noen til.
                          Lite å gjøre? Har lest langt mer usakelige tråder på forumet her uten å se den angrepsvinkelen...
                          Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                          Steinar B Johansen
                          Lillehammer mfk

                          Comment


                          • #14
                            Så gi nå beskjed til admin da Jeg antar det ikke har vært prøvet i denne saken her ?

                            Man trenger sikkert ikke et helt forum bak seg for å fremme en slik sak til ledelsen ?
                            Ønsker dere en god dag på feltet !
                            Birger Mork

                            Mine besittelser :
                            Flygreier (Massevis)
                            Heligreier (En Mini Titan)
                            Bilgreier (Et par stk.)

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by davidsen
                              Kjære vene, i det minste les posten min før du starter utblåsingen din. Her må jeg ha truffet en eller annen nerve, jeg har da ikke snakket om skrivefeil til alle postene, men FORSIDEN av modellflynytt. Jeg prøver bare å komme med konstruktiv tilbakemelding til dette forumet slik at det muligens ser litt proffere ut, og er på ingen måte noe angrep.

                              Hei davidsen

                              Det var ikke en utblåsning ,men jeg synes du kan sende en pm til
                              moderatoren og ikke starte en tråd om dette.Jeg mente ikke å
                              tråkke deg på tærne.Men det har hvert så mange tråder om dette
                              att jeg synes ikke det passer å starte en tråd til om dette.
                              Jeg er ikke uenig med deg ,men veien å gå er en pm eller en e-post til
                              moderator synes jeg. Snakkes skal ut å fly nå

                              mvh geir
                              Mvh Geir Mogstad
                              ---------------------------------------
                              slapp av det kommer helt sikkert ned!

                              Comment

                              Working...
                              X