Announcement

Collapse
No announcement yet.

Volt til fpv utsyret

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Volt til fpv utsyret

    Heisan! Har kjørt 3cell på fpv utsyret mitt til nå. Men skal sette det inn i en skyfun med 4cell eller mer... Har denne current sensoren. Osd og kamera går på 12 volt. Og da lurer jeg egentlig på om jeg KAN kjøre f.eks. et 5 eller 6cell batteri på fpv'n? Det går jo kun en servokabel fra current sensoren og til osd'n for strøm. Gir current sensoren ut full styrke til osd'n, eller nedskalerer den på en måte slik at osd og (kamera) alltid får rett strøm?

    Kjører Black stork fpv og osd.
    Står om volt bakerst i manualen.

    (har byttet ut den current sensoren som er nevnt i manualen, har som sagt 100A)
    Last edited by onkel grusom; 18-05-11, 15:11.

  • #2
    Originally posted by onkel grusom View Post
    Heisan! Har kjørt 3cell på fpv utsyret mitt til nå. Men skal sette det inn i en skyfun med 4cell eller mer... Har denne current sensoren. Osd og kamera går på 12 volt. Og da lurer jeg egentlig på om jeg KAN kjøre f.eks. et 5 eller 6cell batteri på fpv'n? Det går jo kun en servokabel fra current sensoren og til osd'n for strøm. Gir current sensoren ut full styrke til osd'n, eller nedskalerer den på en måte slik at osd og (kamera) alltid får rett strøm?

    Kjører Black stork fpv og osd.
    Står om volt bakerst i manualen.

    (har byttet ut den current sensoren som er nevnt i manualen, har som sagt 100A)
    I følge manualen, så er 50a versjonen beregnet kun til 2-3s batteri

    Uvisst angående 100a versjonen, kanskje ta kontakt med leverandøren?? Hør om den har stepdown regulator.

    Comment


    • #3
      Current sensoren gjør ikke noe annet enn å måle strømmen (måles i ampère). Den forandrer ikke på spenningen (måles i volt) som kommmer ut på andre siden av den.

      Hver del av utstyret må ha den spenningen det er laget for. Bruker du batteri med for høy spenning (for mange celler) så går utstyret i stykker.
      Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
      Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

      Comment


      • #4
        Forstår jeg det rett, så kan jeg da ikke bruke 4s eller høyere for da vil jeg grille osd og kamera som går på 5 eller 12v? Rart det er jo bare en servokabel som går fra current sensoren og til osd'n. Det er denne som kan ødlegge alt da? Må ha det litt inn med teskje her.

        Comment


        • #5
          Må innrømme at jeg er på tynn is her, må se på manualen. OSD betyr vanligvis On Screen Display, dvs at data (i ditt tilfelle strømmen som motoren bruker) vises på skjermen i tillegg til bildet fra kameraet.
          Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
          Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

          Comment


          • #6
            Originally posted by onkel grusom View Post
            om jeg KAN kjøre f.eks. et 5 eller 6cell batteri på fpv'n?
            Skal se grundigere på manualen før jeg svarer.

            Originally posted by onkel grusom View Post
            Det går jo kun en servokabel fra current sensoren og til osd'n for strøm. Gir current sensoren ut full styrke til osd'n, eller nedskalerer den på en måte slik at osd og (kamera) alltid får rett strøm?
            Servokabelen fra current sensoren til OSD gir bare (tror jeg - rett meg hvis jeg tar feil) et signal om hvor stor strøm motoren bruker.

            OSD får drivspenning fra kontakten som er merket "AUX BATT" på den øverste tegningen og "Video Battery" på tegningen under, etter det jeg kan se. Det er flere forskjellige koblingsskjemaer i manualen, hvilket stemmer overens med det du har brukt med 3cell?
            Last edited by Biplan; 18-05-11, 18:56.
            Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
            Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

            Comment


            • #7
              Jeg går ut fra at Skyfun har elektromotor og at du skal bruke 5 eller 6 celler batteri til motoren.

              Current sensor kobles inn mellom det batteriet og regulatoren (ESC).

              Til FPV og OSD må du da ha et eget 3 celler batteri etter det jeg kan forstå.

              5 volt som driver RC mottakeren og servoene kommer vanligvis fra ESC, i hverfall i de småflyene jeg har med 3 celler.
              Last edited by Biplan; 18-05-11, 19:09.
              Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
              Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

              Comment


              • #8
                Takker for svar. Man kan velge om man vil bruke currentsensor tilkoblet mellom regulator og hovedbatteri, eller om man vil bruke aux (video batteri inngangen) med et backup batteri. Men hovedspørsmålet blir om jeg kan koble til et batteri med høyere volt til osd, slik at jeg får brukt c. sensoren, eller om det er en step down regulator på c. sensoren slik Robin 4 nevner? For det er jo litt merkelig at sensoren tåler hele 100a men man kan ikke bruke den på mer enn 3s batterier.

                Comment


                • #9
                  Ser kanskje stygt ut dette. Må kanskje ha en slik? Er vel en grunn at denne finnes ja.
                  Men den tar kun 4s ser det ut som.
                  Er det noen flere ideer så kom gjerne med de.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by onkel grusom View Post
                    Ser kanskje stygt ut dette. Må kanskje ha en slik? Er vel en grunn at denne finnes ja.
                    Men den tar kun 4s ser det ut som.
                    Er det noen flere ideer så kom gjerne med de.
                    Det du kan gjøre, er å koble fra den røde ledningen(den i midten på servoledningen) som går fra currentsensoren til osden. Også bruke ett 3s på aux battery til osd.

                    Dette gjør at ingen form for strøm blir sendt fra currentsensoren til osd

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by robin4 View Post
                      Det du kan gjøre, er å koble fra den røde ledningen(den i midten på servoledningen) som går fra currentsensoren til osden. Også bruke ett 3s på aux battery til osd.

                      Dette gjør at ingen form for strøm blir sendt fra currentsensoren til osd
                      Ja det kan faktisk være en idé. For jeg vil gjerne bruke current sensoren. Så det er KUN strøm som går gjennom den røde, og ingen andre signaler, det tar de andre kablene seg av?

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by robin4 View Post
                        Det du kan gjøre, er å koble fra den røde ledningen(den i midten på servoledningen) som går fra currentsensoren til osden. Også bruke ett 3s på aux battery til osd.

                        Dette gjør at ingen form for strøm blir sendt fra currentsensoren til osd
                        Men hvis jeg kutter den røde kabelen, så vil jeg vel ikke få opp strømforbruket på hovedbatteriet da i osd'n. Kun på det aux batteriet skulle en tro?

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by onkel grusom View Post
                          Men hvis jeg kutter den røde kabelen, så vil jeg vel ikke få opp strømforbruket på hovedbatteriet da i osd'n. Kun på det aux batteriet skulle en tro?
                          Jeg vil tro du får opp strøm info på både flightbatteri og videobatteri(aux). Signalene er i den hvite kabelen, og jord er den sorte.

                          Se side 12 i manualen - "internal electric diagram" - hvit = "current signal to bsosd"
                          Last edited by robin4; 19-05-11, 16:47.

                          Comment


                          • #14
                            Nå klarer ikke jeg å følge med lenger, tror dere er på rett spor.
                            Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                            Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                            Comment


                            • #15
                              Takker for svar dere. Jeg skal teste det ut uten den røde, bare bruker 2 pinner, på den hvite og svarte og ser om det virker. Slipper da å kutte den røde foreløpig, for å teste det. Gir en tilbakemelding av resultatet. Men for all del, hvis det er noen som har noe å komme med... ja så kom bare med det.

                              Comment

                              Working...
                              X