Announcement

Collapse
No announcement yet.

GRØNN nybegynner, starte med modellfly og FPV

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • GRØNN nybegynner, starte med modellfly og FPV

    Hei alle sammen

    Har sett en del filmer på youtube, og har utrolig lyst å begynne med FPV. Jeg har ingen ting fra før, så jeg trenger hele pakken.

    Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne så jeg håper dere kan hjelpe meg så detaljert som mulig.

    Bonus om det er fra norske nettbutikker.

    Takk for all hjelp!

    Mvh
    Thomas

  • #2
    Vil vel tro det er lurt og lere seg grunleggende modelflyging før en starter med FPV.

    Comment


    • #3
      jaha?

      hva tenker du på? Jeg mestrer simulator (både fsx og modellfly) uten problemer

      Comment


      • #4
        Ja Ja da går det sikkert bra lykke till.

        Comment


        • #5
          Jeg vil seriøst anbefale et quadrocopter å lære deg å fly på det. Deretter handle inn utstyr for fpv.

          Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

          Comment


          • #6
            Det kan være lurt å få tak i en lettflydd trainer som du lærer deg å fly med først.
            Simulator er simulator, og ikke noe annet.

            Det er straks noe helt annet når du står på stripa og skal fly.
            Får du på deg et par briller og kun ser rett frem fra modellen
            blir det i alle fall ikke enklere å fly. Er redd du blir grounded lenge før du aner det.

            Få tak i en høyvinget trainer og lær deg å fly først

            Er klar over at det ikke er det dette du spør om, men .. du skjønner.
            Tom I. Arntsen

            Comment


            • #7
              ja

              Jeg tenker at simulator og FPV vil bli det "samme". Det er iallefall det jeg ser på youtube

              Comment


              • #8
                Sjekk ut Multiplex Easystar, det er et glimrende nybegynner fly, både for vanlige rc- og FPV piloter. Lær deg å fly med det først, og installer FPV utstyr etterpå. Det har nettopp kommet en versjon II Multiplex EasyStar 2 som gir enda flere muligheter for motorvalg og balanseror, og den kan løfte mye ekstra vekt i form av kamera og batteri. Ellers kan du sjekke ut Hobbyking.com, de har mye FPV utstyr inkludert fly.

                Og det er noe helt annet å fly et fly verdt noen tusenlapper enn å kontrollere noen pixler på en skjerm, så du må for all del ikke tro at det er det samme.
                Last edited by Kyrre; 22-12-11, 13:59.

                Comment


                • #9
                  Godt råd fra Kyrre! Hvis ikke blir det fem sekunders FPV!
                  Vennlig Hilsen
                  Arne Husby

                  Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                  Comment


                  • #10
                    se der ja.. Da vet jeg iallefall hva jeg bør begynne med

                    Men, mens jeg først er igang. Hvordan får man 1-5KM rekkevidde på både fly og FPV?

                    Hvilken prisklasse er det snakk om med et FPV system? Linker?

                    Mvh
                    Thomas

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Ramgad View Post
                      se der ja.. Da vet jeg iallefall hva jeg bør begynne med

                      Men, mens jeg først er igang. Hvordan får man 1-5KM rekkevidde på både fly og FPV?

                      Hvilken prisklasse er det snakk om med et FPV system? Linker?

                      Mvh
                      Thomas

                      Nå er ikke jeg så godt inne i dette men kan da prøve å forklare litt..


                      Det du trenger er:
                      - En flygende farkost (Jeg anbefaler igjen en quad til å begynne med, dønn stabil og lett å fly + billig i innkjøp og lite deler som kan ryke i krasj).
                      - Radio, skal du primært bruke denne til FPV bør du ha en radio som går på 35mhz systemet. Det "nye" i dag er 2.4ghz, men begrensninger i FPV utstyr samt rekkevidde på dette systemet gjør at folk som flyr mye FPV sverger til 35 mhz, da det gir lengst rekkevidde på radio og mest å velge i blant FPV utstyret.
                      - En FPV sender og mottaker
                      - En måte å ta i mot signalet fra senderen og mottakeren (ofte kalt TX/RX). Dette kan enten være videobriller, som er det å foretrekke av de fleste, eller en skjerm.

                      Eksempel på et komplett kit du kan kjøpe er dette: HobbyKing R/C Hobby Store : FatShark 2.4Ghz Telemetry System (Incl. Tx/Rx)

                      Det gir ikke mer en stabile 500 meter, men med enkle billige grep kan dette forlenges til et par kilometer eller mer. Jeg mener det ikke er å anbefale å fly lenger enn rundt den lokale fotballbanen av flere grunner. Du har svært lite erfaring og mye kan gå galt. Du kan miste utstyret ditt som koster mye penger og stabile FPV systemer kommer etterhvert som du lærer deg å fly samt lese deg opp på hva som faktisk funker. Dette systemet er greit nok til å lære seg basic på og avansert nok til å oppgradere etterhvert. Igjen er et multicopter ideelt til å lære seg det meste på. Det kan løfte relativt mye og er mye mer stabilt enn et helikopter, du får bra med flytid og du kan fly det ultrasakte eller veldig akrobatisk. Et fly krever å være i konstant bevegelse og dermed forflytter deg seg ganske mange meter per sekund. MAO så er det fort ute av syne og du kan miste kontrollen i en "panikksituasjon".

                      Som du ser så ryker det fort 6-7000 på radio, et fly/heli/quad, batterier, lader, FPV utstyr, spareparts etc.

                      I tillegg så finnes det et lovverk i Norge som omfatter bruk av ubemannede flygende objekter eller noe slikt som jeg anbefaler at du setter deg inn i som omfatter lovlig senderstyrke og lovlige frekvenser, samt rekkevidde, høyde og andre ting som kan være nyttig å vite.

                      Tja, håper da dette kan forklare litt på veien.

                      Truls

                      Comment


                      • #12
                        Tusen takk Truls!
                        500m rekkevidde høres ganske bra ut faktisk. Likte godt FPV systemet du sendte link til. Så også et annent FPV, fra samme produsent, samme pris osv. Men det var 4.8GHz frekvens

                        De fleste fly er jo på 2,4GHz..

                        Skal fly og FPV ha samme frekvens?

                        Mvh
                        Thomas

                        Comment


                        • #13
                          Nei, stikk motsatt, fly og FPV utstyr skal IKKE ha samme frekvens. Jeg er selv på nippet til å starte med FPV og kommer nok til å skaffe meg det Fatshark sytemet da det er komplett og man slipper på tenke på kamera, sender osv. Jeg skal også bruke en Easystar, Quad er sikkert enda bedre, men er ikke det litt i overkant for en fersking med tanke på bygging, oppsett osv? Jeg ser iallefall for meg at det er mye lettere å starte med et fly.
                          Last edited by Kyrre; 23-12-11, 09:42.

                          Comment


                          • #14
                            Det står mye om FPV på RC-Groups
                            Han her er elsket å hatet for sine dristige FPV prosjekter. Denne her fra New York er flott:



                            Han har fått mye kjeft, men lager flotte filmer.
                            Vennlig Hilsen
                            Arne Husby

                            Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                            Comment


                            • #15
                              Er HobbyKing R/C Hobby Store : Fat Shark Predator RTF FPV Headset System w/Camera and 5.8G TX noe å vudere? Ser at det er 5,8 GHz frekvens..

                              Noen som har denne? Hvordan får kameraet strøm der?

                              Comment

                              Working...
                              X