Announcement

Collapse
No announcement yet.

Futaba 2,4GHz mottakere med summing signal ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Futaba 2,4GHz mottakere med summing signal ?

    Er det noen av dere som vet om futaba 2,4GHz mottakere som fungerer med MK "out of the box" ?

    Jeg kjører futaba 12Z 2,4GHz og vil ha en mottaker som kan brukes med MK (enten hexa eller okto blir det nok). Så lett som mulig er fordel siden det skal være endel fotoutstyr med også. Jeg trenger også noen "vanlige" kanaler til en mikroservo for utløsing av utløser på kamera, samt justering av kamera rigg også. Men det er kanskje slik at selv om en mottaker har ett "summing signal" så kan man fortsatt bruke noen utganger som vanlig ?

  • #2
    Originally posted by Rappis View Post
    Er det noen av dere som vet om futaba 2,4GHz mottakere som fungerer med MK "out of the box" ?

    Jeg kjører futaba 12Z 2,4GHz og vil ha en mottaker som kan brukes med MK (enten hexa eller okto blir det nok). Så lett som mulig er fordel siden det skal være endel fotoutstyr med også. Jeg trenger også noen "vanlige" kanaler til en mikroservo for utløsing av utløser på kamera, samt justering av kamera rigg også. Men det er kanskje slik at selv om en mottaker har ett "summing signal" så kan man fortsatt bruke noen utganger som vanlig ?
    Har ikke sett noen FASST mottakere som har direkte sum signal, R607FS og R606FS har et pulstog som kan brukes via en enkel diode løsning (kanskje direkte - kjenner ikke MK HW så bra)

    Det finnes et kort som lar deg bruke Rx med overlappende kanaler og da kan du sikkert hekte på større mottakere med flere kanaler.
    Normalt bruker du bare 5-7 kanaler til quad'en resten kan du håndtere på egenhånd.
    Attached Files
    Last edited by Quadrocopter; 06-03-10, 16:54.

    Comment


    • #3
      Så det betyr at med dette lille kortet så kan jeg bruke hvilken som helst mottaker, og bruke f.eks. kanal 1-5 for styring av MK (vil ha gps, compass og alt. hold siden det er en fotoplattform), og bruke kanal f.eks. 6-8 direkte ut ifra mottakeren og til servoer som trykker på utløser, og styrer riggen ?

      Comment


      • #4
        http://pixhawk.ethz.ch/tutorials/receiver_sum_signal

        R617FS er hvertfall meget enkel å modde om du har litt erfaring med å lodde små punkter. Eneste negative jeg har å si er at du kun får kanal 1-5 ut på PPM (sum) signalet. Modifiserte en slik senest i forrige uke. Syns det er best å lage et lite hull i siden og legge ut PPM signalet på egen ledning, slik at du kan bruke de 7 servo kanalen som vanlig.

        Comment


        • #5
          Lodding av små punkter er ikke noe problem.

          Høres fornuftig ut å legge det ut på egen kabel ja. Men du kan vel fortsatt kun bruke kanal 6 og 7 som vanlig, siden 1-5 vil være "opptatt" ? (selv om kontaktene forblir fysisk ledige på mottakeren).

          Men hvor mange trenger man for å styre MK med GPS og alt. hold da ? Blir det 5 (1 aileron, 2 elevator, 3 throttle/pitch, 4 GPS og 5 alt. hold). Så da har jeg egentlig bare 2 ledige for kamerastyring ? Det blir igrunn litt lite, men får nå se hvordan det blir med oppsett på riggen. Hadde planer om utløser, nick og roll på plattformen, og kanskje også zoom på kameraet. Dvs. 3 eller 4 kanaler (avhengig av zoom eller ikke) til kamerastyring.

          Comment


          • #6
            Originally posted by Rappis View Post
            Så det betyr at med dette lille kortet så kan jeg bruke hvilken som helst mottaker, og bruke f.eks. kanal 1-5 for styring av MK (vil ha gps, compass og alt. hold siden det er en fotoplattform), og bruke kanal f.eks. 6-8 direkte ut ifra mottakeren og til servoer som trykker på utløser, og styrer riggen ?
            Ja, har du f.eks en 12 kanaler og bruker 6 kanaler til MK'en så kan du trekke kanal 7-12 direkte ut i fra senderen, bare pass på at du legger signalet fra utgang 6 på Rx'en til inngang 7 og 8 på konverterings kortet slik at ikke 7 og 8 blir hengende å "sveve"
            Last edited by Quadrocopter; 06-03-10, 18:25.

            Comment


            • #7
              Hmm, den skjønte jeg ikke. Må alle inngangene på det QuadroPPM kortet være oppbrukt ? Dvs at om man bruker f.eks. 5 kanaler så må ledningen ifra kanal 5 på mottakeren gå til både 5,6,7 og 8 på kortet ?

              Er det også sånn at man trenger Navi CTRL kortet for å bruke kompass, GPS og alt. hold kortene ?

              Comment


              • #8
                Originally posted by Rappis View Post
                Hmm, den skjønte jeg ikke. Må alle inngangene på det QuadroPPM kortet være oppbrukt ? Dvs at om man bruker f.eks. 5 kanaler så må ledningen ifra kanal 5 på mottakeren gå til både 5,6,7 og 8 på kortet ?
                Ja, kortet sjekker alle inngangene før den generer ut signalet hvis noen av inngangsignalene mangler så får det problemer, derfor tar man den siste kanalen fra Rx'en og legger inn på de resterende inngangsportene som ikke er i bruk.
                Dette skaper ingen praktiske problemer annet enn at du må koble sammen noen pinner med en loddetinn bro.


                Er det også sånn at man trenger Navi CTRL kortet for å bruke kompass, GPS og alt. hold kortene ?
                Har ikke satt meg inn i MK detaljene, men etter det jeg har lest så må du ha Navi CTRL for å bruke de nevnte enhetene.
                Vet ikke om TinyD leser denne tråden, men du kan jo sende han en PM eller starte en MK/Navi CTRL tråd. tror han sitter med full oversikt.
                Last edited by Quadrocopter; 06-03-10, 21:21.

                Comment


                • #9
                  Hei...

                  Jeg sliter litt med samme problemet faktisk... Jeg har nettopp koblet på quadroPPM'en og hatt min første test "flygning"... Men Hexaen var helt ustyrlig før jeg i det hele tatt fikk tatt av... den tiltet fremover og vred seg til venstre som om jeg holdt stikkene forover og yaw til venstre... noe jeg ikke gjorde :P

                  Ga opp den flyveturen der :P


                  Og tilbake til quadroPPM... Kanal 1 til 4 brukes til styringen av helikopteret... MUST HAVE :P

                  Kanal 5 kan du sette opp til både og slå på gps position hold og altitude control har jeg lest.. men ikke fått testet enda...

                  De andre kanalene inn på quadroPPm'en loddes sammen til kanal utgang 5 på mottakeren... dermed får du de resterende kanalene på mottakern til din disposisjon...

                  Når det gjelder styring av kameraoppheng så blir vel det din egen lille vri tror jeg :P
                  Hexa'en har jo allerede styring av nick/roll innebygd som du kan ordne med serie kanaler sånn at du slipper å binde opp noen av de dyrebare kanalene fra senderen til å få autokoreksjon av balanseringen til kamera... men skal du tilte kameraet ditt oppe i luften så kobler du en av kanalene til tilten og vips så kan du heve og senke vinkelen på kameraet... samtidig som gyrostabiliseringen virker...

                  Har også sendt PM til TinyD men han er nok på en liten ferie nå... virker som om alle vil ha en liten prat med han :P

                  Comment


                  • #10
                    Sendte en SMS til TinyD - klaffer alt så tar han vel kontakt med deg om ikke lenge.

                    Comment


                    • #11
                      Du får kjøpt en futaba 7 kanalers 2.4ghz mottaker med sumsignal på mikrokopter.de

                      Her er direktelinken Mikrocontroller - (MikroKopter) - Shop

                      Men hvis man bruker 2.4ghz for kontroll, så skrenkes mulighetene for fpv inn. Eneste mulighet er vel 5.8ghz...
                      Last edited by robin4; 07-07-10, 21:09.

                      Comment


                      • #12
                        Takk quadrocopter. Og ja... jeg fløy med TinyD og fikk ordnet med futaba radioen... Hyggelig kar det der
                        Han viste meg litt GPS navigering... morro

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Rappis View Post
                          Er det også sånn at man trenger Navi CTRL kortet for å bruke kompass, GPS og alt. hold kortene ?
                          Du har kanskje fått svar på dette allerede, men for å bruke GPS, så må du ha Navi kortet, mens du får en egen utgave av kompasset for bruk uten Navi CTRL, syns vel i grunn at MK'en er såpass retningstabil at det ikke er noe stort poeng med kompasset om du ikke skal ha GPS.... Altitude hold er en funksjon som ligger i Flight CTRL enheten, så denne har du tilgjengelig fra første dag

                          Originally posted by Lilledritt View Post
                          Takk quadrocopter. Og ja... jeg fløy med TinyD og fikk ordnet med futaba radioen... Hyggelig kar det der
                          Han viste meg litt GPS navigering... morro
                          Takk for sist
                          Det var moro å få pelle litt på et hexacopter og få noen nye innspill rundt kamera, tror jeg ryker på noen kroner her
                          // Trond Dalsveen
                          IT mann og selverklært GEEK!

                          Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

                          Tråder:
                          TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
                          TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
                          TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

                          Comment

                          Working...
                          X