Announcement

Collapse
No announcement yet.

TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Originally posted by TinyD View Post
    Det er klart, men da mener jeg virkelig at de har feil prioritet.... bruke så mange laken på et MK og ikke ha en radio med expo, er det mulig?

    Spesielt med tanke på at f.eks. Spektrum DX8 koster 3498,- og da med satelitt, telemetrimodul og AR8000



    Nå er nok ikke dette så relevant for meg.... i og med at jeg må ha 0.80 for at den skal være kompatibel med regulatorene

    Se utdrag fra feature list:
    - Support new controller BL 2.0 -> including configuration
    Er med på den, men man kan jo få kjøpt en basic mk med fc 1.3 for under 5000kr, og da er det kanskje ikke så nødvendig med fancy radio

    Fant faktisk noe som kan være relevant for deg, ta en titt her http://forum.mikrokopter.de/topic-18478.html

    Comment


    • #92
      Gutter - ikke glem og oppdater Usercopter tråden!

      Comment


      • #93
        Originally posted by robin4 View Post
        Fant faktisk noe som kan være relevant for deg, ta en titt her http://forum.mikrokopter.de/topic-18478.html
        Den har jeg faktisk funnet selv for lenge siden

        Jeg er bedre på research enn det kanskje kan komme frem i denne tråden, det er bare ikke alt jeg føler er nødvendig å skrive her, dette skal være en tråd om mitt multicopter og ikke en faktatråd om MK...
        // Trond Dalsveen
        IT mann og selverklært GEEK!

        Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

        Tråder:
        TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
        TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
        TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

        Comment


        • #94
          Originally posted by Quadrocopter View Post
          Gutter - ikke glem og oppdater Usercopter tråden!
          Oppdatering kommer så fort alle data er kjent

          Det ble visst sånn at den blir vist frem på torsdag også, selv om det ikke er veldig seilflyrelatert...
          // Trond Dalsveen
          IT mann og selverklært GEEK!

          Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

          Tråder:
          TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
          TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
          TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

          Comment


          • #95
            Batterier, mkTR og lader

            Da var batteriene mottatt, ved første øyekast ser det ikke halvgalt ut
            Sjekket balansen mellom cellene før jeg gjorde noe som helst med pakkene.

            Batteri 1: 0,098 volt mellom høyeste og laveste
            Batteri 2: 0,009 volt mellom høyeste og laveste

            Jeg har loddet om pakkene til kontronik plugger og satt de i gang med lading/balansering med en ladestyrke på 0,1C, nå er jeg veldig spent på om pakkene leverer noe i nærheten av de 40C de skal levere kontinuerlig, de 50C i peak er jo ikke like viktig

            En annen glede er at jeg endelig har mottatt pakkesporet fra Flyline Cablecam, nå er mkTR'en på vei mot mitt lokale postkontor Kan love at det kommer noen bilder fra monteringen, samt en video fra mkTR'en så fort det er mulig

            I morgen ser det ut til at det blir en ny lader på meg, valget faller da på denne:
            Click image for larger version

Name:	next14-350-f-i4_300.jpg
Views:	1
Size:	34.4 KB
ID:	571952
            Laderen er en "Schulze Next Generation 2, next 350-14" fra Thorbjørn og Kåre Rc-seilfly.no - Modellflysport

            Valget av lader er enkelt, jeg har en 8 år gammel Schulze lader fra før og dette skal være den gromme modellen av den nye serien
            Last edited by TinyD; 13-10-10, 07:42. Reason: Rettet opp et par trykkfeil
            // Trond Dalsveen
            IT mann og selverklært GEEK!

            Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

            Tråder:
            TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
            TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
            TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

            Comment


            • #96
              Klarte ikke vente til i morgen,

              så... turen gikk innom Thorbjørn på vei hjem fra jobben i dag

              Det første jeg gjorde da jeg kom hjem var å oppgradere laderen fra FW versjon 1.10 til 1.18 for deretter å lade den pakka som hadde et avvik på 0,098 volt mellom høy og lav... Jeg ladet denne pakka på 0,1C og lot laderen balansere pakka. Mot slutten av ladetiden rapporterte laderen 0,001 volt mellom høy og lav, det må være godkjent

              Laderen kan lade 2 stykk 7s LiPo pakker eller 1 stykk 14s LiPo og selvfølgelig balansere disse under lading...
              Ellers tar den det meste av batterityper, fra Li-FePO04 til NiMH. En bonus fra den gamle laderen min er at man kan velge hvordan den skal varsle når den er ferdig ladet og at den har storage lading. Man kan også sette et begrenset strømtrekk på laderen, noe som passer meg ypperlig foreløpig da jeg bare har et 6 ampere 12volt PSU, men det løser seg ganske fort. Laderen har et maks strømtrekk på 36 ampere

              Tallene i manualen når det gjelder balansering er 400ma pr selle, noe som ikke høres enormt ut, men hovedsakelig skjer balanseringen mot slutten av ladetiden, så med litt forsiktig lading de første gangene før pakka er nogenlunde balansert, så er det mer enn nok også fordi laderen backer om den ser at den får problemer med å holde igjen en selle

              Gleder meg til neste lading, da blir det test av PC-interfacet
              // Trond Dalsveen
              IT mann og selverklært GEEK!

              Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

              Tråder:
              TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
              TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
              TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

              Comment


              • #97
                PC-interfacet er knall bra bare å glede seg Trond, mega høy geek faktor på denne og vi liker geek faktor. Finnes også meldy modul til denne
                men tilbake til tråden sitt tema som er Oktokopteret dirr... beklager avsporing
                Leif Bjørgo
                Cirrus-RCFK

                Comment


                • #98
                  mkTR

                  Da har postmann vært snill mot meg igjen!
                  Click image for larger version

Name:	IMG_0182.jpg
Views:	1
Size:	78.5 KB
ID:	572094

                  Tenkte det var greit med en liten teaser selv om jeg ikke får gjort noe med denne før til kvelden
                  Click image for larger version

Name:	IMG_0183.jpg
Views:	1
Size:	93.6 KB
ID:	572093

                  Det er vel litt vanskelig å bedømme størrelsen på mkTR'en ut fra disse bildene, men skal sørge for at det kommer noe mer håndfast her etterhvert som byggingen kommer i gang! Understellet er designet for Canon EOS 550D, så det er litt størrelse på det En tanke er jo at manualen som ligger sammen med delene er i "Letter"

                  Jeg gleder meg!!
                  // Trond Dalsveen
                  IT mann og selverklært GEEK!

                  Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

                  Tråder:
                  TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
                  TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
                  TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

                  Comment


                  • #99
                    Litt bygging av mkTR

                    Da har jeg hatt besøk av Leif (doogledee) og vi har kost oss litt med PhotoShipOne stativet, kom vel glatt frem til at dette var helt rått

                    Det er fortsatt litt som gjenstår, men EOS400D kameraet poserte villig i mkTR'en

                    Click image for larger version

Name:	mkTR01.jpg
Views:	1
Size:	64.6 KB
ID:	572097

                    Click image for larger version

Name:	IMG_0040.jpg
Views:	1
Size:	96.7 KB
ID:	572098

                    Flere bilder kommer når stativet er ferdig
                    // Trond Dalsveen
                    IT mann og selverklært GEEK!

                    Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

                    Tråder:
                    TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
                    TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
                    TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

                    Comment


                    • Synes linsa henger svært utsatt til!

                      Comment


                      • Originally posted by Quadrocopter View Post
                        Synes linsa henger svært utsatt til!
                        Jepp, den linsa der er litt i største laget
                        Er ikke denne linsa jeg har tenkt til å bruke om jeg skal løfte EOS kameraet, da blir det sansynligvis "Canon EF 50mm f/1.4 USM", den er mye kortere og lettere, samt at den har mye større blenderåpning enn 17-85 IS/USM linsa jeg bruker til vanelig... Det er et fast objektiv, men zoom har jeg nok uansett ikke bruk for i Okto'en så lenge det er en mekanisk funksjon...

                        Generic System Error Test JSP (Item)

                        Tanken med å hive inn EOS'en var å gi et inntrykk om hva størrelsen på mkTR'en var, første flight med mkTR'en blir med et Sony HD videokamera i holderen

                        Ellers har jeg begynt å titte litt på Spec'en til det nye Canon G12, så er ikke helt sikker på hva jeg faller på når det gjelder foto oppsettet, om det blir ny linse til EOS'en eller et dedikert kamera med tabbeforsikring

                        Utgått produkt

                        Jeg ser også litt på EOS 550D men da ryker jeg jo både på nytt kamera og den faste linsa jeg nevnte ovenfor... så får se om jeg ikke må prøve å prioritere julegave til kona :P
                        // Trond Dalsveen
                        IT mann og selverklært GEEK!

                        Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

                        Tråder:
                        TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
                        TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
                        TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

                        Comment


                        • Første tur med CMOS kamera i mkTR!

                          Nå har jeg blitt ferdig med å montere mkTR'en på Oktoen min

                          Click image for larger version

Name:	IMG_0184.jpg
Views:	3
Size:	95.4 KB
ID:	572180 Click image for larger version

Name:	IMG_0185.jpg
Views:	2
Size:	86.2 KB
ID:	572181

                          Jeg har laget en liten oversikt over de forskjellige vektene til Oktoen nå:

                          Uten batteri......: 2760g
                          Med 1 batteri.....: 3220g
                          Med 2 batterier...: 3680g


                          Videokameraet jeg har brukt på videoen nedenfor er et Sony HDR-CX105 CMOS kamera, dette veier 340g

                          Jeg fløy første tur med 4S1P oppsett (ett batteri), dette ga et snittforbruk på ca 35ampere, med andre ord burde jeg ha grei margin når det gjelder effekt. Kompasset er ikke kalibrert etter ombyggingen, så turen ble litt humpete, da jeg store deler av tiden måtte kompansere for kompassdrift, så frem til jeg får vært på et øde sted, får jeg deaktivere kompasset og la være å bruke GPS funksjonene.

                          Jeg si at jeg er mektig imponert over mkTR understellet, det må smøres opp litt i pan/tilt mekanismen, men understellet innfridde på lovnaden om at det fjerner "Rolling shutter" på CMOS kamera! Nå er det bare jeg som må finne rytmen i filminga, så det blir bra videoer.

                          Batteripakkene jeg kjøpte fra HobbyKing ser også ut til å levere, ikke èn gang i løpet av turen fikk jeg "low voltage alarm" som mange sliter med på de orginale pakkene!

                          Videoen nedenfor har jeg kun lagt på tekst på, den har IKKE vært gjennom en deshaker enda!



                          Konklusjonen så langt er at stativet koster et par skjorter og noen meter med kjetting i forhold til mange andre stativer, men løp og kjøp! Du blir glad

                          Av hensyn til demperne i mkTR'en kommer jeg nok til å ta av stativet mens MK'en står "lagret", da det ellers er last på dempingen hele tiden, men understellet er bare festet med 4 skruer
                          // Trond Dalsveen
                          IT mann og selverklært GEEK!

                          Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

                          Tråder:
                          TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
                          TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
                          TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

                          Comment


                          • Dårlig med oppdateringer

                            Nå er det blitt en stund siden sist jeg kom med noe særlig med oppdateringer her...

                            Jeg fikk meg en ny telefon på jobben her om dagen, Samsung Galaxy S, så det første som ble lagt inn på denne mobilen var noe så jobbrelatert som DUBwise

                            DUBwise er en forkortelse for:
                            Digital UFO Broadcasting with intelligent service equipment

                            Kort fortalt er dette en Mikrokopter klient for mobiltelefon, i mitt tilfelle kjører jeg Android klienten, men den er tilgjengelig til de fleste OS (Bortsett fra iOS)

                            Det lille jeg har testet den var veldig positivt, den søkte direkte opp MK'en min ved oppstart og ga meg tilgang til blandt annet LCD displayet kjent fra MK Tools, man kan også fly den via touch interface'et på mobilen, men dette kommer jeg av kjærlighet til Oktoen aldri til å teste, føler ikke at blåtann er stabilt nok :P

                            Et par interessante features med klienten er voice feedback og Cockpit. Voice feedback leser opp verdier du angir, være seg brukt strøm, maks strømtrekk, høyde etc. mens Cockpit gir deg en oversikt med store tydelige tall for strømtrekk, brukt kapasitet og høyde sammen med en kunstig horisont.

                            Ser for meg at jeg må på Clas Ohlson eller Biltema en tur og mekke meg en mobilholder for radioen min, så jeg kan benytte meg av mobilen til informasjonsdisplay mens jeg flyr.

                            Nedenfor er noen screenshots lånt fra MK sine sider:

                            Click image for larger version

Name:	wp_list.jpg
Views:	1
Size:	39.7 KB
ID:	574002 Click image for larger version

Name:	lcd_002.png
Views:	1
Size:	58.8 KB
ID:	574005

                            Click image for larger version

Name:	graph.png
Views:	1
Size:	7.2 KB
ID:	574003 Click image for larger version

Name:	map_home_and_ufo.png
Views:	1
Size:	211.0 KB
ID:	574004 Click image for larger version

Name:	new_rcdata.png
Views:	1
Size:	105.0 KB
ID:	574006
                            // Trond Dalsveen
                            IT mann og selverklært GEEK!

                            Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

                            Tråder:
                            TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
                            TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
                            TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

                            Comment


                            • Indoor i Ekeberghallen

                              Da har jeg fått fløyet et par turer til med Okto'en min, for sammenligning av strømtrekk og flytid fløy jeg både 4s1p og 4s2p.

                              Med 4s1p hadde jeg et gjennomsnittelig strømtrekk på ca 38ah i løpet av en flight på 6 minutter.
                              Med 4s2p hadde jeg et gjennomsnittelig strømtrekk på ca 41,6ah i løpet av en flight på 8 minutter.

                              Med andre ord gir 4s2p betydelig mer flytid enn 4s1p, til tross for at vekta øker med en halv kilo pr batteripakke. Turene disse dataene er hentet fra ble fløyet med et Sony håndholdt videokamera under, så dette er med last.

                              Her er en video satt sammen av turene jeg hadde:


                              Legg merke til at det var en veldig nysgjerrig SlowStick i hallen denne dagen, heldigvis var det den som tapte... Vibrasjoner i kamerastativ er noe som tilhører fortiden, men må jobbe litt mer med å få en jevnere gange på den horisontale stabiliseringen.

                              Når det gjelder Dubwise til Android, fungerte denne greit, men for meg som har versjon 2.0 av regulatorene, så får jeg dessverre ikke strømtrekk, noe som for meg er en hovedprioritering, så håper virkelig at det kommer en oppdatering etterhvert!
                              // Trond Dalsveen
                              IT mann og selverklært GEEK!

                              Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

                              Tråder:
                              TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
                              TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
                              TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

                              Comment


                              • Begynner å bli utrolig stabil film! HQ
                                Var det Kirkerudbakken man så på det forrige opptaket?
                                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                                Comment

                                Working...
                                X