Announcement

Collapse
No announcement yet.

TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by joo View Post
    Var det Kirkerudbakken man så på det forrige opptaket?
    Jepp, stemmer det
    // Trond Dalsveen
    IT mann og selverklært GEEK!

    Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

    Tråder:
    TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
    TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
    TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

    Comment


    • Originally posted by TinyD View Post
      Vibrasjoner i kamerastativ er noe som tilhører fortiden, men må jobbe litt mer med å få en jevnere gange på den horisontale stabiliseringen.
      Når det gjelder jevnere gange i kamerastativet er det noe som skal ha kommet i versjon v0.82, denne er derfor lastet inn og planen er å få testet igjen i løpet av dagen i dag om det ikke blåser for mye der jeg skal fly

      Jeg har også kjørt en hobbyrom kalibrering av kompasset, for å se om den blir bedre i PH. Fra før var kompasset kalibrert for Quadro oppsettet jeg hadde, så det burde om ikke annet bli bedre enn det var.
      // Trond Dalsveen
      IT mann og selverklært GEEK!

      Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

      Tråder:
      TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
      TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
      TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

      Comment


      • Søndagens lille flytur

        Var ute og fløy en tur på søndagen, må si jeg gleder meg til jeg får Raydiowarm'en fra Elefun.no... for det var KALDT!

        Raydiowarm -> Raydiowarm sendervott

        Ellers så jeg virkelig frem til å se resultatet av "smoother control of the servos" som skulle være en del av 0.82 oppgraderingen av FC'en... men etter å ha filmet guttungen tidligere på dagen, så glemte jeg å zoome ut før jeg fløy... og et kamera som filmer med full zoom er ikke akkurat praktisk til dette formålet.

        Lilledritt her på forumet hadde heldigvis med seg kameraet sitt, så han tok noen bilder

        Click image for larger version

Name:	Plantasjen0001.jpg
Views:	1
Size:	71.6 KB
ID:	574652

        Click image for larger version

Name:	Plantasjen0002.jpg
Views:	2
Size:	54.1 KB
ID:	574651

        Click image for larger version

Name:	Plantasjen0003.jpg
Views:	1
Size:	94.9 KB
ID:	574650

        Ellers har jeg begynt å eksperimentere litt med deshaker i Virtuadub, her er det mange parametere man kan rote seg bort i og en tung prosess for PC'en min, så det tar tid, men resultatet ser ut til å bli utrolig bra!

        Virtuadub er lisensiert under GNU General Public License (GPL), du finner den her:
        Welcome to virtualdub.org! - virtualdub.org

        I tillegg må du ha en deshake plugin:
        Deshaker - video stabilizer
        // Trond Dalsveen
        IT mann og selverklært GEEK!

        Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

        Tråder:
        TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
        TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
        TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

        Comment


        • Halla, Trond.

          Mulig jeg er HELT uttafor, men HVEM er lilledritt ?
          Jo Skavhaug

          ..sånn ca..

          Comment


          • Originally posted by hangman View Post
            Halla, Trond.

            Mulig jeg er HELT uttafor, men HVEM er lilledritt ?
            Det er en kar jeg har fløyet litt multicopter sammen med
            Han har et Mikrokopter Hexa.
            // Trond Dalsveen
            IT mann og selverklært GEEK!

            Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

            Tråder:
            TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
            TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
            TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

            Comment


            • Jeti 2,4ghz oppsett

              Da har jeg handlet litt nye varer, jeg har valgt å gå over til 2,4ghz på radiolinken til Oktokopteret. Selv om jeg har Spektrum og IFS fra før, falt valget på Jeti for Oktokopteret.

              Grunnen til at valget var relativt enkelt, er at Jeti har laget en dedikert Mikrokopter mottaker og Jeti-Box dekoder informasjonen fra sensorene i FlightControlleren, dermed kan man lese av informasjon som strømbruk osv. realtime. For oss som har versjon 2.0 av regulatorene, så kan man også følge med på temperaturer, noe jeg er veldig interessert i.

              Siden jeg har Graupner MX-24s, så måtte jeg ha en litt spesiell TX modul, men denne hadde heldigvis Elefun 1 stykk av på lager

              Jeti Duplex 2.4ghz TGs modul:
              Click image for larger version

Name:	Jeti_TGs.jpg
Views:	1
Size:	30.1 KB
ID:	574829

              2.4GHz Jeti Box mini:
              Click image for larger version

Name:	JetiBox-Mini.jpg
Views:	1
Size:	14.9 KB
ID:	574831

              2.4 GHz Satellite receiver Jeti Duplex RMK2:
              Click image for larger version

Name:	Jeti_RMK2.jpg
Views:	1
Size:	29.6 KB
ID:	574828

              Videre informasjon rundt JetiBox og Mikrokopter finner du her:
              JetiBox - Wiki: MikroKopter.de

              Eksempelbilde:
              (Gammel type JetiBox)
              Click image for larger version

Name:	JetiBox-Eksempel.jpg
Views:	1
Size:	63.5 KB
ID:	574832

              I tillegg har jeg bestilt et par småting, som kompass og vater, denne gangen skal alt kalibreres nøyaktig. Kompasset kjøpte jeg hovedsakelig for å sjekke etter magnetforstyrrelser i Oktokopteret.

              Kompass 20mm og Vater 18mm
              Click image for larger version

Name:	Kompass20.jpg
Views:	1
Size:	9.6 KB
ID:	574830 Click image for larger version

Name:	Vater.jpg
Views:	1
Size:	11.5 KB
ID:	574827

              Et par andre småting er også på vei, mer informasjon om dette kommer senere
              // Trond Dalsveen
              IT mann og selverklært GEEK!

              Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

              Tråder:
              TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
              TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
              TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

              Comment


              • Jordskjerm

                Jeg har slitt med at strømtrekket mitt har skapt en spole effekt som igjen har påvirket kompasset. Dette har gjort at jeg ikke har kunnet bruke "Position Hold", etter litt brainstorming og tankevirksomhet kom jeg frem til at jeg skulle prøve å legge en jordskjerm over strømbussen som fordeler strøm til bommene.

                Jeg begynte med et tosidig kretskort fra Elfa, som jeg med litt måling, dobbeltsjekking, passervirksomhet og baufil-aksjon, så ble det en rund plate som dekker over strømkablingene under FC'en
                Click image for larger version

Name:	Jord_Skjerm0003.jpg
Views:	1
Size:	58.8 KB
ID:	574900 Click image for larger version

Name:	Jord_Skjerm0004.jpg
Views:	1
Size:	69.7 KB
ID:	574899

                Deretter loddet jeg på jordingskabel og borret hull for strømtilførselen til FC'en, for så å montere det hele:
                Click image for larger version

Name:	Jord_Skjerm0005.jpg
Views:	1
Size:	75.6 KB
ID:	574901 Click image for larger version

Name:	Jord_Skjerm0006.jpg
Views:	1
Size:	75.5 KB
ID:	574902

                Selv om dette i følge teorien skulle lage en skjerm mot spole effekten til strømbus'en jeg lagde, så hadde jeg mine tvil på at noe så enkelt kunne fungere.

                I dag var Doogledee og jeg en tur på Steinsfjorden for å lufte noen motormodeller og Okto'en fikk være med i bilen til Doogledee. Etter at vi hadde fløyet på oss neglsprett og gode greier (mest Doogledee, da jeg koste meg med Raydiowarm'en), så ble det en kopp kaffe i hytta før vi gikk ut og testet Okto'en!...

                Konklusjonen er... Det fungerte strålende!
                Oktoen ble stående pent på samme stedet og jeg er en glad mann

                Et bilde fra isen:
                Click image for larger version

Name:	Cap232.jpg
Views:	1
Size:	74.6 KB
ID:	574904
                Last edited by TinyD; 16-01-11, 10:52. Reason: manglende informasjon
                // Trond Dalsveen
                IT mann og selverklært GEEK!

                Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

                Tråder:
                TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
                TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
                TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

                Comment


                • Jeti 2,4ghz oppsett

                  Da var det ankommet en pakke til meg fra Mikrokopter (igjen )

                  Denne gangen var mesteparten av delene til Doogledee, da han kjøpte restene etter Quad'en min, men det kom da noe småtteri til meg også, så da var det i gang med testing av Jeti sin RMK2 og JetiBox

                  På forhånd hadde jeg laget en ny kommunikasjonskabel, da man med FC ME 2.0 må hente telemetri signalet fra to av pinnene på den utgangen som går fra FC til NC, siden to av pinnene skal loddes inn på samme telemetrikabel, så trenger man en diode. Jeg kjøpte den MK sine sider nevnte som eksempel (1N4148 ) fra Elfa

                  Her er gammel kabel på det første bildet og ny kommunikasjonskabel på neste bilde. Det er høyre ende som skal plugges i FC og leder nr 3 og 4 som er forlenget. Leder nr 4 klippet jeg litt kortere enn 3 for å unngå kortsluttning, samt lage "plass" til dioden.
                  Click image for larger version

Name:	Jeti01.jpg
Views:	1
Size:	53.7 KB
ID:	575177 Click image for larger version

Name:	Jeti02.jpg
Views:	1
Size:	42.9 KB
ID:	575176

                  Kommunikasjonskabelen gjorde jeg klar før jeg mottok pakka, så her er et oversiktsbilde over hva som skal er med i dette telemetrioppsettet:
                  Click image for larger version

Name:	Jeti03.jpg
Views:	1
Size:	69.2 KB
ID:	575173
                  Legg merke til at RMK2 mottakeren jeg fikk har hardcase ikke softcase som det er på bildene til MK

                  Her er kommunikasjonskabelen ferdig loddet med diode og overgang til mottakeren:
                  Click image for larger version

Name:	Jeti04.JPG
Views:	1
Size:	176.5 KB
ID:	575175

                  Her burde det ha kommet et bilde eller to av alt sammen montert i Oktokopteret, men det glemte jeg i iveren etter å teste systemet, da jeg ikke var hjemme fra jobben før 21:00 i går, ble det bare tørr testing på hobbyrommet. Radioen min stod satt opp på SPCM, så denne måtte endres til PPM18.

                  Grunnen til at jeg valgte PPM18 i første omgang og ikke PPM24 for 12 kanaler er at jeg ville sjekke om jeg hadde riktig firmware på mottakeren til at den blir stabil på PPM24, for at den skal være stabil på 12 kanaler, så må den være på v. 1.22, dette kan du sjekke via JetiBox'en! Min hadde riktig versjon, så jeg går for PPM24.

                  Da mottaker var hengt på MK'en og paret opp mot TX modulen, gikk jeg inn i Kopter-Tool og satte riktig type mottaker. Et sekund eller to etter at jeg byttet til Jeti mottaker i Kopter-Tool, så kom telemetri informasjonen opp på JetiBox'en!
                  Click image for larger version

Name:	Jeti05.jpg
Views:	1
Size:	87.1 KB
ID:	575174

                  Sånn ut fra forrige bilde, så er det vel kanskje på tide å bytte modellnavn i MX-24s'en til å være Oktokopter eller Mikrokopter... begynner å bli en stund siden det var et Quadrocopter... :P

                  Bakdelen for meg å bytte til 2,4ghz er at dette vil forstyrre videolinken min, så planen for å kompensere for dette er å gå over til 5,8ghz link på video. Jeg må også sette meg ned og se litt på failsafe oppsettet, så lenge jeg har kjørt på SPCM har jeg hatt PH med nøytral vario som failsafe verdi, dette har satt MK'en pent ventende i hover til linken kom tilbake (har aldri mistet linken med SPCM oppsettet!). Vet at Jeti mottakeren også skal kunne programmeres med failsafe, så det er noe jeg må få sett litt på fremover.

                  Jeg skal også komme med et bilde så fort RMK2 mottakeren er montert ordentlig i Oktoen

                  Noen linker rundt Jeti, JetiBox og FW versjoner på RMK2:
                  JetiBox - Wiki: MikroKopter.de
                  JetiDuplex - Wiki: MikroKopter.de
                  JetiUpdate - Wiki: MikroKopter.de
                  Desverre er ingen av disse linkene på engelsk....

                  Til slutt er det viktig å huske på en ting om du har tenkt til å gå for Jeti med telemetri, har du FC ME 2.1 eller nyere, så trenger du ikke diode, denne har innebygget diode og en egen Jeti-telemetri utgang
                  Last edited by TinyD; 20-01-11, 07:33.
                  // Trond Dalsveen
                  IT mann og selverklært GEEK!

                  Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

                  Tråder:
                  TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
                  TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
                  TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

                  Comment


                  • Ja dette var fint Tiny kult å få se det live igår også
                    Skal ikke kuppe tråden din men ville bare meddele at din gamle Quad som jeg overtok er godt i gang med å gjennopstå nå. Armer er klare og blir montert ikveld.
                    Last edited by doogledee; 20-01-11, 07:39.
                    Leif Bjørgo
                    Cirrus-RCFK

                    Comment


                    • Originally posted by doogledee View Post
                      Ja dette var fint Tiny kult å få se det live igår også
                      Skal ikke kuppe tråden din men ville bare meddele at din gamle Quad som jeg overtok er godt i gang med å gjennopstå nå. Armer er klare og bilr montert ikveld.
                      Jeg forventer vel egentlig at du kommer med litt bilder og oppdateringer i tråden min, i og med at den har vært med siden starten
                      Gjerne en video fra jomfrutur, men den blir det vel jeg som filmer uansett?
                      // Trond Dalsveen
                      IT mann og selverklært GEEK!

                      Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

                      Tråder:
                      TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
                      TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
                      TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

                      Comment


                      • Da er armer montert på den nye ramma, og jeg har startet på montering av strømbuss kortet. Legger ut litt bilder her når strømbuss kortet er ferdig.
                        Leif Bjørgo
                        Cirrus-RCFK

                        Comment


                        • Originally posted by doogledee View Post
                          Da er armer montert på den nye ramma, og jeg har startet på montering av strømbuss kortet. Legger ut litt bilder her når strømbuss kortet er ferdig.
                          Artig å se at flere henger seg på Gjerne kom med noen specs og hva vi har i vente med tanke på utstyr

                          Takk for tipset angående ny kabling Trond, tror jeg kommer til å se positive resultater etter jobben er gjort ferdig

                          Comment


                          • Originally posted by robin4 View Post
                            Artig å se at flere henger seg på Gjerne kom med noen specs og hva vi har i vente med tanke på utstyr
                            Det er min gamle Quad (Doogledee er naboen min ), så specs står i første post . Er også derfor han føler den Quad'en hører hjemme i "min" byggetråd.

                            Originally posted by TinyD View Post
                            Gammel Spec (Quad):

                            Flight Controller........: Flight-Ctrl V2.0 ME
                            Sensorer.................: 3x Gyro, 3akse aksellometer, Barometer, GPS, 3D Kompass, Navi
                            Mottaker.................: Graupner SMC-19DS (SPCM mottaker via QuadroPPM)
                            Motorer..................: MK2832/35
                            ESC......................: BL-Ctrl V1.2
                            Propeller................: 10*4,5
                            Batteri..................: 4s 2200mah
                            Antall Armer.............: 4
                            Ramme....................: Mikrokopter Alu 50cm
                            Avstand mellom propeller.: 48cm
                            Vekt uten bat / med bat..: 1198g (Med FPV)
                            Doogledee kjøpte restene og jeg bestilte opp det jeg hadde flyttet over til Okto'en, forskjellen blir at han har den nye FC'en

                            Originally posted by robin4 View Post
                            Takk for tipset angående ny kabling Trond, tror jeg kommer til å se positive resultater etter jobben er gjort ferdig
                            Det er nok mye å hente på å rydde i kablingen din ja, eneste gangen min piper for lav spenning er første minuttet etter takeoff i kuldegrader og det har jo en forklaring i kjemien
                            // Trond Dalsveen
                            IT mann og selverklært GEEK!

                            Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

                            Tråder:
                            TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
                            TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
                            TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

                            Comment


                            • her kommer bilder av byggingen som lovet. Først Strømbuss kortet for quadrokopter:
                              ]"]ERROR: The request could not be satisfied
                              Dette kortet er egentlig helt genialt. Alle regulatorer kobles til det, sammen med buzzer og batteristrøm. Så går det kun en kabel mellom dette kortet og FC, som tar seg av alt det andre (i2c buss, buzzer signal og strøm til FC, navi, gps og kompass).
                              Flight Controlleren min, med molex ferdig montert. Dette er v2.1 hardware:
                              ]"]ERROR: The request could not be satisfied

                              Det hører med til historien at jeg ikke fikk alt til på første forsøk gitt. Ganske frustrert ringte jeg til TinyD og selv om det var sent på en Lørdag og han har ting å gjøre på søndagen sa han bare "kom ned en tur du, så fikser vi dette". Etter å ha feilsøkt litt så fikk jeg hjelp til å fikse opp i to lodinger som var dårlige (en på molex kontakten til strøm buss kortet, og en på kontakten mellom FC og Navi) og vips så fungerte alt.
                              Under oppstart av systemet fikk ikke navi kortet kontakt med FC, men det var en rask fix ved å bytte kabelen mellom de (som jeg ikke hadde lagt merke til at ikke var helt god, men TinyD så det med en gang) fungerte alt perfekt.

                              Så i morges fikk jeg lodda motorene til regulatorene og sjekket alt og dete ser bra ut, eneste jeg har igjen å gjøre er å balansere propeller og montere batteri holder.
                              Tusen takk til TinyD som hjalp meg dette, hadde ikke greid det uten hjelp fra han Gleder meg til å få fart på quadden en kveld denne uka
                              Så tre bilder av alt ferdig montert:
                              ]"]ERROR: The request could not be satisfied ]"]ERROR: The request could not be satisfied ]"]ERROR: The request could not be satisfied
                              Leif Bjørgo
                              Cirrus-RCFK

                              Comment


                              • Det er utrolig hva en lupe og et måleinstrument kan finne ut av en lørdagskveld
                                Godt vi fant ut av det!

                                Så blir det ut å jakte på et egnet sted for kompasskalibrering i kveld, både for Okto'en og den gjenoppståtte Quad'en!
                                // Trond Dalsveen
                                IT mann og selverklært GEEK!

                                Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

                                Tråder:
                                TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
                                TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
                                TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

                                Comment

                                Working...
                                X