Announcement

Collapse
No announcement yet.

TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter

    Dette begynte som en byggeblogg på mitt Quadrokopter L4-ME, men dette Quadrocopteret er nå ribbet og bygget opp igjen som Okto!

    Ombyggingen starter på side 4 i denne tråden
    Nytt beist kan dere lese om her: (MFN) ModellflyNytt.no

    Gammel Spec (Quad):

    Flight Controller........: Flight-Ctrl V2.0 ME
    Sensorer.................: 3x Gyro, 3akse aksellometer, Barometer, GPS, 3D Kompass, Navi
    Mottaker.................: Graupner SMC-19DS (SPCM mottaker via QuadroPPM)
    Motorer..................: MK2832/35
    ESC......................: BL-Ctrl V1.2
    Propeller................: 10*4,5
    Batteri..................: 4s 2200mah
    Antall Armer.............: 4
    Ramme....................: Mikrokopter Alu 50cm
    Avstand mellom propeller.: 48cm
    Vekt uten bat / med bat..: 1198g (Med FPV)


    Gammel Okto:

    Flight Controller........: Flight-Ctrl V2.0 ME
    Sensorer.................: 3x Gyro, 3akse aksellometer, Barometer, GPS, 3D Kompass, Navi
    Mottaker.................: Jeti RMK2 2,4ghz
    Motorer..................: E-Flite Power 15BL
    ESC......................: BL-Ctrl V2.0
    Propeller................: 10*4,7 APC
    Batteri..................: 4S1P - 4000mah / 4S2P - 8000mah
    Antall Armer.............: 8
    Ramme....................: Mikrokopter Oktokopter (modifisert)
    Avstand mellom propeller.: 75,5
    Vekt uten bat / med bat..: 2760g / 3220g (4S1P) / 3680g (4S2P)
    Telemetri.................: JetiBox Mini med full informasjon fra Flight Controller


    Ny Spec (MonstrOkto):

    Flight Controller........: Flight-Ctrl V2.1 ME
    Sensorer.................: 3x Gyro, 3akse aksellometer, Barometer, GPS, 3D Kompass, Navi
    Mottaker.................: Graupner HoTT GR16 2,4ghz
    Motorer..................: E-Flite Power 15BL
    ESC......................: BL-Ctrl V2.0
    Propeller................: 10*4,7 APC
    Batteri..................: 4S2P - 8000mah
    Antall Armer.............: 8
    Ramme....................: MonstrOkto (Eget design)
    Avstand mellom propeller.: 100cm
    Vekt uten bat / med bat..: 5,3kg med 4S2P og EOS 400D
    Telemetri................: Graupner HoTT med full informasjon fra Flight Controller


    Click image for larger version

Name:	IMAG0257.jpg
Views:	3
Size:	63.9 KB
ID:	630387


    En liten snutt fra jomfruturen i Valhall (Quad):


    Jomfruturen til Oktokopteret:



    Jeg venter nå på følgende deler (oppdatert 06.02.2011):

    Montert..........: 8 stykk BL-Ctrl V2.0 (SMD preassembled)
    Montert..........: 1 stykk Oktoramme
    Montert..........: MikroKopter Hexa/Octo 2 Axis Gimbal ( mkTR )
    Montert..........: 8 Stykk E-flite Power 15BL
    Montert..........: 2 Stykk ZIPPY Flightmax 4000mAh 4S1P 40C
    Montert..........: APC 10*4,7 Propeller
    Montert..........: Jeti modul til Graupner MX-24s
    Montert..........: JetiBox Mini for realtime data fra Okto'en uten PC
    Montert..........: Jeti sin Mikrokopter mottaker (Jeti Duplex RMK 2)
    Bestilt..........: Iftron YelloJacket Diversity Pro 5,8ghz
    Bestilt..........: Iftron Stinger Pro 5,8ghz AV-TX
    Bestilt..........: Iftron 5,8ghz 8dbi patch
    Attached Files
    Last edited by TinyD; 28-01-12, 18:29. Reason: Lagt til ny utgave
    // Trond Dalsveen
    IT mann og selverklært GEEK!

    Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

    Tråder:
    TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
    TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
    TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

  • #2
    Første test utendørs

    Nå har jeg fått prøvd MK'en min utendørs og det ble samtidig en test av videolink. Planen var en liten test først og deretter prøve å fly den FPV, men det blåste såpass mye at jeg holdt meg til å fly den visuelt.

    Her er en liten video fra turen i går!


    Om posten gjør jobben sin i dag, så burde Navi Controller, GPS og Kompass komme...
    Last edited by TinyD; 04-10-10, 05:48.
    // Trond Dalsveen
    IT mann og selverklært GEEK!

    Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

    Tråder:
    TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
    TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
    TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

    Comment


    • #3
      fin fin quadro det derre..
      Hva koster hele oppsettet, det så ikke så veldig rimlig ut bygget ramme og slikt selv?
      Min Hjemmeside..

      http://sveininge.iflogg.com

      Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

      Comment


      • #4
        Originally posted by sveininge View Post
        fin fin quadro det derre..
        Hva koster hele oppsettet, det så ikke så veldig rimlig ut bygget ramme og slikt selv?
        Takk, takk

        Jeg har i grunn gått for den dyre løsningen og kjøpt hele L4-ME kittet fra MikroKopter • Universelle UAV Lösung, den er en del dyrere enn tilsvarende UAVX, men mye mer ferdig og kun gjennomgående komponenter som må loddes. PC interfacet er visstnok også mye enklere på MK, men har ikke sett UAVX sitt, så det kan jeg ikke si noe om.

        Sånn som det blir fløyet nå koster det ca 9000 inkl mva (eks FPV utstyr), navi kontroller med GPS og kompass kommer på ca 3000 i tillegg. Bluetooth modul for å kunne sende waypoint informasjon og ha OSD på PC'en kommer på rundt 500...

        Jeg har valgt å bygge det ut litt om gangen for å beholde spenningen rundt prosjektet

        Ramma følger med i L4-ME settet, men den er uforholdsmessig dyr, så hadde nok vært billigere å kjøpe alu profiler på Bauhaus, men veldig enkelt å kjøpe alt ferdig hos Mikrokopter.

        Pakka jeg har kjøpt finner du her:
        MikroKopter-Shop, Everything for your own MikroKopter

        De trekker fra vat når de sender til Norge...
        // Trond Dalsveen
        IT mann og selverklært GEEK!

        Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

        Tråder:
        TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
        TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
        TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

        Comment


        • #5
          Nå har jeg fått montert Navi Controlleren med GPS og kompass, venter bare på et 2gb minnekort fra Komplett nå, så er jeg klar for videre testing.

          Lagde et geotagget jpg over området her hjemme og satte MK'en utenfor for å se om den viste rett posisjon på kartet og so far so good. Kompasset kalibrerte jeg i stua, men det skal jeg gjøre om igjen på et sted uten forstyrrelser, da det visstnok er veldig viktig at den blir korrekt kalibrert både for position hold og for waypoint.

          Kommer tilbake med mer når jeg har fått testet funksjonene i lufta
          // Trond Dalsveen
          IT mann og selverklært GEEK!

          Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

          Tråder:
          TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
          TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
          TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

          Comment


          • #6
            GPS-Cover 64

            Til tross for sykdom i heimen har jeg fått montert "canopy'en" på Mikrokopteret, da jeg bestilte dette så syns jeg egentlig bare det så ut som en kjekk måte å beskytte elektronikken på, men litt lesing i påvente av levering viste at det var mer enn det.

            Canopy'en bestå av 8 stykk ettlags kretskort som loddes sammen til en canopy. Den loddes også fast i GPS enheten, slik at Canopy'en er jordet og dermed danner en støyskjerm for GPS'en, hvor nødvendig/effektivt dette er, er ikke godt å si, men det er en kul feature og ser ganske fint ut og prinsippet minner jo om faradays bur . Den skjermer også høydesensoren for vær og vind noe som skal hjelpe på vario funksjonen.

            Det krevdes endel tilpassing for å få det til å passe da jeg har en ekstra GPS og en strømtrekksensor for RangeVideo OSD, men litt prøving og feiling med en karosserisaks (til RC biler) og en skarp kniv, så ble det ganske bra! Det hadde nok også passet mye bedre om jeg hadde kjøpt kretskortet som er laget til å koble sammen de 4 regulatorene i stedet for å bruke løse kabler.

            GPS tilkoblingskabelen måtte også skjøtes, missliker å skjøte kabler som har 5 like ledere, men skjøtet en og en leder for å være 100% sikker på at koblingen ble riktig.

            Jeg har også bestilt en step-up spenningsregulator for å kjøre opp kamerautgangen fra RVOSD'en fra 5v til 12v så jeg slipper å ha med en ekstra 3s pakke for FPV. RVOSD'en har mulighet for å regulere ned spenningen fra 35v til 5v, men kan ikke regulere for 12v og må derfor ha en egen batteripakke om ikke motorpakka er 3s og kamera eller video-TX er 12v.

            Ved å fjerne den ekstra 3s pakka jeg har for FPV, kan jeg flytte OSD enheten under MK'en der den ekstra pakka er i dag, dette for ryddighetens skyld.

            Det neste blir å få montert ferdig kamerastativet jeg har liggende i stedet for den provisoriske løsningen jeg har i dag (elektroteip ).
            Attached Files
            // Trond Dalsveen
            IT mann og selverklært GEEK!

            Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

            Tråder:
            TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
            TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
            TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

            Comment


            • #7
              Position Hold

              Da har jeg endelig fått testet position hold funksjonen på Navi Controlleren.

              Av litt over 8 minutter flytid lå radioen på bakken i ca 5 minutter mens jeg tok bilder og litt video (dette var tur nummer to med position hold aktivert)

              En filmsnutt fra turen kan dere se her:


              Lastet også opp noen av bildene jeg tok

              Denne filmen er tatt uten at jeg har kalibrert kompasset ordentlig, men litt testing viser at dette er nødvendig for å få full effekt av Navi Controlleren!
              Attached Files
              Last edited by TinyD; 04-10-10, 05:49.
              // Trond Dalsveen
              IT mann og selverklært GEEK!

              Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

              Tråder:
              TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
              TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
              TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

              Comment


              • #8
                Originally posted by TinyD View Post
                Da har jeg endelig fått testet position hold funksjonen på Navi Controlleren.

                Av litt over 8 minutter flytid lå radioen på bakken i ca 5 minutter mens jeg tok bilder og litt video (dette var tur nummer to med position hold aktivert)

                En filmsnutt fra turen kan dere se her:


                Lastet også opp noen av bildene jeg tok

                Denne filmen er tatt uten at jeg har kalibrert kompasset ordentlig, men litt testing viser at dette er nødvendig for å få full effekt av Navi Controlleren!
                Ser den funkar perfekt

                Har sjølv okto, med "full pakke" som du, men eg må innrømma at høgdehold og gps hold er faktisk funksjonar som eg sjelden brukar.
                Return to home kan vera ok, om td videolink skulle svikta!

                Som eg alltid har sagt, og meiner enda, så synest eg det best og tryggast å fly rc "manuelt", kan verta for mye dupedingsar synest eg!

                Ps! Eit lite råd ang posisjon: Eg har opplevd at i posisjon hold kan det skje uventa ting,
                og det er om det plutseleg vert dårleg med GPS signal, så kan mikrokopteret plutseleg dra av gårde i uventa rettning!!!
                Har eg kamerat i Trondheim som dreiv å to bilder i posisjon hold, og brått tok det av gådet i uventa rettning, det endte med at han valgte å slå av gassen, pga fekk panikk, og vart krasjlanding, ødelagt ein del utstyr, og venting på deler i 2mnd!!!!

                Allt er ikkje berre velstand med dupedingsar nei!!! Men moro er det
                FPV-DUDE

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Rally-Kåre View Post
                  Ser den funkar perfekt

                  Har sjølv okto, med "full pakke" som du, men eg må innrømma at høgdehold og gps hold er faktisk funksjonar som eg sjelden brukar.
                  Return to home kan vera ok, om td videolink skulle svikta!

                  Som eg alltid har sagt, og meiner enda, så synest eg det best og tryggast å fly rc "manuelt", kan verta for mye dupedingsar synest eg!

                  Ps! Eit lite råd ang posisjon: Eg har opplevd at i posisjon hold kan det skje uventa ting,
                  og det er om det plutseleg vert dårleg med GPS signal, så kan mikrokopteret plutseleg dra av gårde i uventa rettning!!!
                  Har eg kamerat i Trondheim som dreiv å to bilder i posisjon hold, og brått tok det av gådet i uventa rettning, det endte med at han valgte å slå av gassen, pga fekk panikk, og vart krasjlanding, ødelagt ein del utstyr, og venting på deler i 2mnd!!!!

                  Allt er ikkje berre velstand med dupedingsar nei!!! Men moro er det
                  Hei!

                  Takk for tilbakemeldingen
                  Oktokopter kommer jeg nok til å bygge ut til etterhvert

                  Jeg har sett for meg at jeg bruker position hold i en overgangsfase mellom takeoff/landing og FPV på steder hvor jeg ikke er komfortabel med landingsforholdene, men er tilhenger av behørig testing av funksjoner for å unngå overraskelser... opplevelsen til kameraten din i Trondheim er vel desverre en av de man ikke kan sikre seg i mot, så takk for tipset
                  // Trond Dalsveen
                  IT mann og selverklært GEEK!

                  Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

                  Tråder:
                  TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
                  TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
                  TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

                  Comment


                  • #10
                    Da var kompasset bedre kalibrert

                    Den ble bedre i "Position Hold" og jeg har også fått prøvd "Coming Home", men det er fortsatt rom for forbedring her, så jeg må finne på en annen måte å sikre meg at den er 100% i vater på, forsøkte meg på kamerastativ, men fikk ikke festet MK'en ordentlig til det.

                    Lørdag fikk jeg endelig prøvd meg på litt FPV i hagen, virker som en utrolig stabil platform og var overraskende lite vibrasjoner, til tross for at kameraet foreløpig ikke er ordentlig festet til MK'en!

                    Jeg har egentlig hatt planer om å bruke GoPro HD Hero både til FPV og filming, men etter helgens tur kunne jeg tenke meg å bruke en kombinasjon av to kameraer, la GoPro HD Hero kameraet filme, mens jeg bruker et 3D kamera med kompatible briller til FPV delen, dette vil øke totalvekten med ca 30 gram i tillegg til HD Hero kameraet, men dette tror jeg ikke er noe problem, da strømtrekket mitt ligger på mellom 8 og 9 ampere totalt mens jeg flyr.

                    3D FPV tror jeg kan være utrolig artig for å fly rundt busker og trær, samt kjekt ved takeoff og landing... noen som har sterke meninger om dette?

                    3D kameraet jeg har sett på er dette:
                    Page not found – New Generation Hobbies
                    Last edited by TinyD; 30-03-10, 06:41. Reason: La til link
                    // Trond Dalsveen
                    IT mann og selverklært GEEK!

                    Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

                    Tråder:
                    TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
                    TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
                    TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by TinyD View Post
                      Da var kompasset bedre kalibrert

                      Den ble bedre i "Position Hold" og jeg har også fått prøvd "Coming Home", men det er fortsatt rom for forbedring her, så jeg må finne på en annen måte å sikre meg at den er 100% i vater på, forsøkte meg på kamerastativ, men fikk ikke festet MK'en ordentlig til det.

                      Lørdag fikk jeg endelig prøvd meg på litt FPV i hagen, virker som en utrolig stabil platform og var overraskende lite vibrasjoner, til tross for at kameraet foreløpig ikke er ordentlig festet til MK'en!

                      Jeg har egentlig hatt planer om å bruke GoPro HD Hero både til FPV og filming, men etter helgens tur kunne jeg tenke meg å bruke en kombinasjon av to kameraer, la GoPro HD Hero kameraet filme, mens jeg bruker et 3D kamera med kompatible briller til FPV delen, dette vil øke totalvekten med ca 30 gram i tillegg til HD Hero kameraet, men dette tror jeg ikke er noe problem, da strømtrekket mitt ligger på mellom 8 og 9 ampere totalt mens jeg flyr.

                      3D FPV tror jeg kan være utrolig artig for å fly rundt busker og trær, samt kjekt ved takeoff og landing... noen som har sterke meninger om dette?

                      3D kameraet jeg har sett på er dette:
                      Page not found – New Generation Hobbies
                      Her er ein meining

                      Dei 3d kamera greiene der sjønar eg meg ikkje på, pga om det skal verta 3d, så må det vera ein kanal video for kvart kamera, 2stk videosendarar, og briller som har delt ingang til kvar av sjermane!
                      Kan vel ikkje verta 3d utan?????

                      Nokon som har meiningar om dette?

                      Meining 2: ang gopro hd, så er det ikkje heilt egna for kopteret, pga vibrasjonar, slik at det vert "rulling" på bilde, og dette har eg lest på forum på mikrokopter, at dette er eit problem som mange med kopter sliter med.
                      Eg og ein kamerat har byggd mange forsjellige kamerafester dei siste mnd, for å prøva å få ned viberasjonar fra kopteret!
                      Her er ein link fra siste festet: http://www.fpv-leif.com/index.php?option=com_content&view=article&id=18cto-camera-pod&catid=8:fpv-setup&Itemid=15
                      dette vart bra for mitt lx3, men gopro hd sliter enda, iallefall på 1080p, det vart svært dårlegt. 720p va bedre, men det har såååå mye vidvinkel :-/
                      FPV-DUDE

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Rally-Kåre View Post
                        Her er ein meining

                        Dei 3d kamera greiene der sjønar eg meg ikkje på, pga om det skal verta 3d, så må det vera ein kanal video for kvart kamera, 2stk videosendarar, og briller som har delt ingang til kvar av sjermane!
                        Kan vel ikkje verta 3d utan?????

                        Nokon som har meiningar om dette?

                        Meining 2: ang gopro hd, så er det ikkje heilt egna for kopteret, pga vibrasjonar, slik at det vert "rulling" på bilde, og dette har eg lest på forum på mikrokopter, at dette er eit problem som mange med kopter sliter med.
                        Eg og ein kamerat har byggd mange forsjellige kamerafester dei siste mnd, for å prøva å få ned viberasjonar fra kopteret!
                        Her er ein link fra siste festet: http://www.fpv-leif.com/index.php?option=com_content&view=article&id=18cto-camera-pod&catid=8:fpv-setup&Itemid=15
                        dette vart bra for mitt lx3, men gopro hd sliter enda, iallefall på 1080p, det vart svært dårlegt. 720p va bedre, men det har såååå mye vidvinkel :-/
                        Det kamerastativet ditt så relativt bøst ut Får håpe at jeg får til noe holdbart for GoPro HD kameraet, ellers får jeg selge det og skaffe meg noe annet...

                        Ser du har et eget kamera for FPV?

                        Når det gjelder 3D, så skal det kameraet jeg sendte link på ta seg av det hele via 1 tx/rx så lenge man har videobriller som støtter 3D, noe av det som får meg fristet til å forsøke. Man skal også kunne justere 3D effekten og switche mellom 2D og 3D i lufta...

                        Det jeg har sett på av 3D for FPV tidligere har krevd at man modifiserer egne briller og setter opp to kameraer og to videolinker, da blir det fort mye styr og ser for meg det å bytte ut speilprinsippet i de brillene jeg har med 2 separate LCD'er og dobbelt med elektronikk kan være en utfordring.
                        // Trond Dalsveen
                        IT mann og selverklært GEEK!

                        Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

                        Tråder:
                        TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
                        TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
                        TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

                        Comment


                        • #13
                          Da har GoPro HD Hero kameraet kommet
                          ...så er det bare å finne en måte å feste det til stativet på

                          Kunne tenke meg å bruke det med det beskyttelseshuset som følger med, men da blir det litt for stort for det stativet jeg har, så får se hva det blir til...
                          Attached Files
                          // Trond Dalsveen
                          IT mann og selverklært GEEK!

                          Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

                          Tråder:
                          TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
                          TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
                          TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by TinyD View Post
                            Da har GoPro HD Hero kameraet kommet
                            ...så er det bare å finne en måte å feste det til stativet på

                            Kunne tenke meg å bruke det med det beskyttelseshuset som følger med, men da blir det litt for stort for det stativet jeg har, så får se hva det blir til...
                            Bare vent - fresen er oppe å kjører så nå driver jeg å designer et kamerafeste til GP'en

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Quadrocopter View Post
                              Bare vent - fresen er oppe å kjører så nå driver jeg å designer et kamerafeste til GP'en
                              Det høres glimrende ut
                              // Trond Dalsveen
                              IT mann og selverklært GEEK!

                              Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

                              Tråder:
                              TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
                              TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
                              TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

                              Comment

                              Working...
                              X