Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problemer med reversering av Gyro

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Problemer med reversering av Gyro

    Hei, meg og noen venner har bygd etter NRKBetas blogg om Quadkopter.
    Vi har nå to problemer, og de gjelder hastighetskontrollerne og Yaw-gyroen.

    Det vi ikke får til, er å reversere den. Vi har søkt igjennom maaaange sider og finner bare den samme fremgangsmetoden, men får det fremdeles ikke til. Her er fremgangsmetoden:

    1: Set roll-potmeter til null
    2: Sett strøm på batteriet / KK-kortet
    3: LED-lyset på kortet blinker 10 ganger
    4: Flytt litt på stikken for den gyroen du vil reversere
    5: LED-lyset begynner å blinke kontinuerlig
    6: Trekk ut batteripluggen / strømmen til kortet

    Når vi kommer til punkt 4, så skjer det ingenting når vi flytter på denne stikken (rudder?). Vi har prøv alle stikkene på kontrollen, men det skjer ingen som helt ting.

    Dette med hastighetskontrollerne, er at motorene ikke starter på likt. Når vi går i programmodus, og videre til timing og så får exita programmeringsmodus, så starter de på likt, men KK-kortet er jo ikke armert og Yaw er på 0% for at vi skal kunne komme i programmodus. Det som er litt rart, er at i manualen på hastighetskontrollerne står det ingen ting om noen Yaw eller gyro i det hele tatt, men i NRKBetas blogg står det at vi skal sette Yaw på 0% osv .. Vi tror dette kan ha noe med at gyroen ikke er reversert?

    Noen som vet hva som kan være galt eller hva vi gjør feil?

    Dette er et skoleprosjekt og vi har brukt over 3000 kroner på det så kjedelig om vi ikke får noe ut av det!

    Takker for svar

  • #2
    Som IF sier - Rolig det ordner seg..

    Først; har alle ESC samme innstillinger? Det er svært viktig. Om dere bruker Futaba sender så må "throttle kanal 3" reverseres på radioen din. Hvilken software bruker dere på dette kortet?

    1: Har dere kalibrert throttle? Det er det første dere må gjøre. Først må alle fartsregulatorer starte likt.
    2: Det kan være yaw potmeteret er reversert, altså at 100% i praksis er 0%
    3: Det kan være at dere tror potmeteret er i 0, men av og til må disse skrues litt ekstra for å være i 0. Mitt bl.a måtte det. Jeg trodde det var i null og så måtte jeg liksom skru litt forbi slik det ble litt motstand før det var skikkelig i null..

    Comment


    • #3
      Originally posted by lucky_luke^ View Post
      Når vi kommer til punkt 4, så skjer det ingenting når vi flytter på denne stikken (rudder?). Vi har prøv alle stikkene på kontrollen, men det skjer ingen som helt ting.
      Da regner jeg med at punkt 3 er OK. I såfall virker roll pot som det skal. Om jeg ikke husker feil skal stikka beveges mot høyre for revers og mot venstre for normal gyro-retning. Sjekk om det er nok utslag på yaw kanalen, f.eks med en servo tilkoblet. Forsøk evt. med å sette trimmen i samme retning.

      Originally posted by lucky_luke^ View Post
      Dette med hastighetskontrollerne, er at motorene ikke starter på likt. Når vi går i programmodus, og videre til timing og så får exita programmeringsmodus, så starter de på likt, men KK-kortet er jo ikke armert og Yaw er på 0% for at vi skal kunne komme i programmodus.
      Hva slags regulatorer har dere?
      I programmeringsmodus bypasses throttle-signalet til alle regulatorene, slik at de kan kalibreres samtidig. Dere må følge instruksen for throttle range kalibrering som gjelder for den typen regulator som er brukt.
      Når de starter samtidig i programmeringsmodus, men ikke når kortet er armert, tyder det på at roll eller pitch kanalen ikke har samme nøytral som kortet. Prøv med litt trim på disse kanalene.
      Ta uansett range kalibrering, da det ikke er sikkert motorene følger hverandre oppover i turtall selv om de starter likt.
      Last edited by flarssen; 13-12-11, 10:08.
      Fred Larssen

      Comment


      • #4
        Vi har Turnigy Reciever og kontroll, og Tutnigy hastighetskontroller. Vi har ikke køddet noe med programvaren på KK-kortet, her er link: HobbyKing R/C Hobby Store : HobbyKing Quadcopter Control Board V2 (Atmega168PA)

        Kontroller og reciever: HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy 9X 9Ch Transmitter w/ Module & 8ch Receiver (Mode 1) (v2 Firmware)

        Hastighetskontroller: HobbyKing R/C Hobby Store : TURNIGY Plush 25amp Speed Controller

        Disse skal ha samme instillinger da vi programmerer alle på likt. Jeg regner med at Yaw er på 100% når vi har skrudd den helt mot høyre/med klokken, og det er jo denne gyroen som styrer quadkopteret til snu seg rundt sin egen akse, ikke revers eller fremover, opp eller ned, eller til siden..

        Er det å sette Yaw på det vi tror er 0% også reversere throttle på kontrollen?

        Comment


        • #5
          KK flight-controller setup guide

          se litt inne på denne siden
          Terje Vik

          Ingen ting er umulig - det tar bare Velig land tid...

          Comment


          • #6
            Vær oppmerksom på at om dere har Mode1 sender, så er funksjonene litt forskjellig fra det som er normalt her til lands (Mode2):
            Spektrum - The Leader in Spread Spectrum Technology

            Gyroene sin oppgave er ikke å styre kopteret rundt de tre aksene, men å hindre bevegelser som ikke skyldes kommandoer fra senderen.

            Post en video av hva som skjer.
            Fred Larssen

            Comment

            Working...
            X