Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybegynner til multicopter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by bjeff View Post
    Du kan fly uten å balansere. Ubalanserte propeller vil påvirke bildekvalitet, men jeg har ikke opplevd at det har påvirket hjernen til en kvadd (kun min erfaring),
    Det vises best på video delen, men selve kontroller kortet sliter faktisk like mye hvis ikke mer med vibrasjonene.
    Alle vibrasjoner /resonanser tolkes av accelerometer og gyroer som bevegelser og kontrolleren må hele tiden etter beste evne prøve å filtrere ut disse uønskede "bevegelsene" for å komme frem til hvordan quaden virkelig beveger seg i XYZ planet.
    Er det my vibrasjoner så bukes det uforholdsmessig mye resurser på å komme frem til riktig resultat og i de fleste tilfeller blir det feil selv etter massiv bearbeiding - resultatet er en quad som ikke er stabil.
    Har kontrolleren minimalt med filter i softwaren og bruker gyro/acc dataene rått vil vibrasjoner føre til en quad som er ustabil å må manuelt korrigeres hele tiden.

    Sikkert ikke så mange som reagerer på dette for de flyr quaden som et fly med en bevegelse hele tiden men skal man stå stille over et punkt så merkes det veldig bra.
    Videre er det garantert mange som flyr uten å reagere på dette p.g.a. at man tror quade'en skal fly slik deg gjør ut av boksen og man aldri har oppdaget hvor stabil den kan være med riktig balansering/demping.

    Dette er grunnen til at man prøver å sett inn forskjellige typer demping mellom kontroller kortet og ramma!
    Last edited by Quadrocopter; 03-01-13, 20:42.

    Comment


    • #17
      Så du har merket forskjell på flyegenskaper med ubalanserte propeller? Jeg har merket stor forskjell med ulike dempere, men ikke propeller. Demperne du viste meg for lenge siden har fungert utmerket, forøvrig.
      Anders Eiebakke
      90078513

      Comment


      • #18
        Originally posted by bjeff View Post
        Så du har merket forskjell på flyegenskaper med ubalanserte propeller? Jeg har merket stor forskjell med ulike dempere, men ikke propeller. Demperne du viste meg for lenge siden har fungert utmerket, forøvrig.
        Hm. Ble nysgjerrig nå. Hvilke dempere? Link?
        Kristian Westgård
        Nittedal

        Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


        Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
        — Neil Armstrong

        Comment


        • #19
          Mener at han la ut en tegning her på mfn, men finner ikke linken. Det er en veldig enkel sak: kutt silikonslange, og sett en skrue oppe og nede, slik at silikonen tar vibbene. Det er så enkelt at det er vanskelig å forklare, men skruene skal skrus gjennom silikonet og ha hode mot hode (må ikke møtes!) inne i silikonet.
          Last edited by bjeff; 03-01-13, 22:15.
          Anders Eiebakke
          90078513

          Comment


          • #20
            (MFN) ModellflyNytt.no

            Comment


            • #21
              2Har du sett på ArduCopter? Har akkurat bestilt meg en DIYdrones quad med APM2.5+ og telemetri på 433MHz. Siden du allerede er inne i Arduino burde dette være midt i blinken. Den kommer ferdig med flott softwarepakke, men alt er open source, så du kan tweake og lære, samtidig som du har en fullt flybar rigg.

              3DR ArduCopter Quad-C Frame + Motors + Full Flight Electronics Kit193

              Info om software og oppsett:
              arducopter - Arduino-based autopilot for mulitrotor craft, from quadcopters to traditional helis - Google Project Hosting194

              Gleder meg skrekkelig til den kommer


              (Beklager om noen har nevnt denne allerede).

              Comment


              • #22
                Fikk pakken i går. Fikk loddet på 2 ESCer, men loddeutstyre var gammelt og slitt så skal ut å handle nytt i dag. Manglet også en 2mm Kvark skrutrekker.

                @kolaf: Ferdig kits er jo kjedelig. Vil jo starte med en arduino(Mini mest sannsynlig) for deretter å velge egen GPS, IMU, etc

                Comment


                • #23
                  Re: Nybegynner til multicopter

                  Joa, men naza er jo helt ferdig, ArduCopter har store hackemuligheter

                  Comment


                  • #24
                    @kolaf: må bygges sammen og ingenting som stopper noen fra å bytte ut Naza-M'en med en Arduino

                    OnTopic:
                    Har fått satt sammen alt nå, men trenger litt hjelp med koblingene fra radio-boxen til Naza-M'en. Har satt på alt untatt Gear, Aux1, Aux2, Aux3 - finner ikke ut hvor de skal?

                    Mangler også å "programmere" fjernkontrollen - kan dette gjøres på PCen? Er en JP ProPo XG8

                    Comment


                    • #25
                      Da var det montert og testet. Fortsatt ikke koblet inn noe i Gear, Aux1-3, kanskje derfor jeg har problemer?

                      Prøvde å gi sakte, men sikkert mer og mer gass ute på plattingen her - kom aldri opp i lufta ettersom den ene siden letter mye tidligere enn den andre. Hva skyldes dette?

                      Edit: Er det noe "rett vei" å feste propellene? Har hittil bare festet alle med en liten skrift som det står "DJI" på oppover mot himmelen.
                      Last edited by hayer; 09-01-13, 18:08.

                      Comment

                      Working...
                      X