Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybegynner til multicopter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nybegynner til multicopter

    Heisann,

    har lenge 'lurket' rundt på diverse quadcopter forum, men har nå bestemt meg for å starte litt selv. Men her ligger vel problemet mitt; har ikke lyst til å kjøpe en ferdig-kit eller rtf pakke. Har mer lyst til å bygge noe selv ettersom dette ikke bare skal brukes til morro(mest morro, men ikke bare det).

    Så tenkte vel egentlig å bygge et lite quad/tri copter som kan fly langt og har videofeed. Så det er her jeg sitter litt fast. Tenkte å lage kontrolleren selv med en arduino. Hvorfor? Fordi jeg har programmert siden 7. klassen og har fått et greit grep på dette. Har programmert en del til arduino før og har alltid hatt lyst til å programmere i leddet mellom software og hardware(motorer i denne sammenhengen). Det jeg ikke helt klarer å finne noe informasjon om på nettet(som jeg føler jeg kan stole på) er
    • Hvilken størrelse skal jeg gå for på rammen?
      • Skal jeg lage rammen selv?

    • Hvilke motorer bør jeg gå for?
    • Hvilke propeller?
    • Hvilke motorer?
    • Finnes det noen radioer med god lengde og mulighet til å overføre videofeed eller må man lage eget?


    Føler det kanskje er litt for voldsomt å bygge rammen selv i første omgang. Tenkte derfor å bestille fra elefun.no(Ble anbefalt av en kar på smallsize.no i Trondheim).

    Når det kommer til radio så vet jeg ærligtalt ikke så mye om dette når det kommer til rekkevide og hvor mye man kan "customize" en kontroll til å sende ting som video etc.

    Hadde vært konge om noen kunne hjulpet meg litt i gang å svart på evt. "idiot"-spørsmål. Alle tips og svar er velkommene.

    Edit: Et annet kriterie er vel at det også må tåle litt vind, men vet ikke helt hvordan dette "håndteres" i builden.

    Edit2: Når det kommer til x- eller +-mode så har har vel hjernen min bare gått utifra at x-mode er det som gir mest framdrift i forhold til batteribruk ettersom man da har "2 motorer til framdrift".
    Last edited by hayer; 31-12-12, 16:22.

  • #2
    Hei og velkommen ombord til MFN


    Hvilken størrelse skal jeg gå for på rammen?
    Det meste av software til multicoptere skrives og optimaliseres for ca 60 cm motor til motor på samme akse.


    Skal jeg lage rammen selv?
    Har du tid og verktøy så kan du lage egne rammer som overgår det meste av hva som kan kjøpes -men det tar tid og kan fort koste mer enn et hyllevare produkt


    Hvilke motorer bør jeg gå for?
    Hvilke propeller?
    Helt avhengig av hvor mange armer og totalvekten - når du har dette på plass så kan jeg anbefale deg å se litt på hva andre bruker og hvor fornøyd de er med oppsettet (en motor/batteri/prop kombinasjon som ender opp på en 750-1000 KV burde være greit)


    Finnes det noen radioer med god lengde og mulighet til å overføre videofeed eller må man lage eget?
    Det fleste "standard" radioene fra anerkjente produsenter (Futaba, Graupner, Spektrum, etc) har i dag med en god mottaker en rekkevidde på ca 4 km.
    Skal du over dette så bør du velge en UHF løsning - send en PM til [bjeff] her på forumet, han bruker denne type utstyr


    Føler det kanskje er litt for voldsomt å bygge rammen selv i første omgang. Tenkte derfor å bestille fra elefun.no(Ble anbefalt av en kar på smallsize.no i Trondheim).
    Se svar over, Elefun har DJI rammer som er greie i starten.


    Edit: Et annet kriterie er vel at det også må tåle litt vind, men vet ikke helt hvordan dette "håndteres" i builden.
    Multicopter og vind er noe "dritt" i utgangspunktet siden du må tilte relativt mye og raskt for å korrigere for vindkast. En tilt reduserer løfteevne og for å få dette bra så krever det relativt avansert programmering av koden i kontrolleren


    Edit2: Når det kommer til x- eller +-mode så har har vel hjernen min bare gått utifra at x-mode er det som gir mest framdrift i forhold til batteribruk ettersom man da har "2 motorer til framdrift".
    Du vil ha 4 motorer til fremdrift både i x og +, skal du hekte på et kamera så er x og anbefale.
    Last edited by Quadrocopter; 31-12-12, 23:09.

    Comment


    • #3
      Anågende Ultra High Freq., er D-båndet i det heletatt(110-170GHz) lovelig i Norge? Eller noe annet sted?

      Etter å ha sett på et par deler så kjenner jeg det begynner å grible litt for mye i fingrene - så har vel egentlig tenkt nå å bestille meg pakken "DJI Flame Wheel F450 / DJI Naza :: Komplett" bare for å ha muligheten til å fly litt. Har allerede bestilt et par deler til arduino'en(og et par arduinoer til i tilfelle jeg kraskjer).

      Så tenkte vel egentlig å dulle litt med mitt eget lille "autopilot" prosjekt og ta meg en flytur når jeg vil det.

      En ting jeg ikke la merke til var at de ikke solgte motorene som fulgte med i pakken på elefun.no - så hva gjør jeg hvis jeg trenger en ny en? Må jeg ikke da bytte alle sammen og kalibrere de?


      Fordi som mener at jeg allerede skal bruke softwaren som fins(Ikke finne opp hjulet på nytt):
      Personlig så syns jeg det er mest spennende å programmere for så å se dette "i lufta". Har også lyst til å ha muligheten til å si "Dette har jeg programmert! " og skrive det på CVen min.

      Comment


      • #4
        Tror ikke at det er noen problem å få en ny motor fra Elefun hvis en ryker.
        Aller helst bør alle motorene være like, men en god software i kontrolleren vil du kunne konfigurere til å ha par med forskjellige motorer (motorene som står på samme akse bør være like)

        Vet ikke hva som er lovlige eller ikke i Norge (regner med at det ikke er så mye...) men sjekk med [bjeff] - han har full oversikt.

        Lage egen software er utrolig moro og utfordrende, men det kan som du nevner være en fordel å ha en "hyllevare" modell som du vet flyr og bruke denne som utgangspunkt for videre eksperimentering.

        For å slippe og finne opp kruttet på nytt så finnes det en mengde opensource prosjekter hvor kildekoden er tilgjengelig. Tror omtrent alle prosjektene som finnes ut i dag er "spinnoff" eller har røtter i de to første prosjektene UAVP UAVP-NG, UAVX og Mikrokopter

        UAVP-NG gjengen lager vel noe av den beste HW og SW som er på markedet i dag
        Last edited by Quadrocopter; 01-01-13, 00:41.

        Comment


        • #5
          Uavhengig av hva som er lovlig, er det få gode grunner til å bruke UHF til multikopter (2.4 ghz er egentlig også UHF, men vanligvis bruker vi "UHF" om 400-båndet (mhz og ikke ghz ) i denne sammenhengen). Det finnes noen gode produkter, Scherrer (433/444 mhz) er etter min mening best. Men jeg bruker 2,4 ghz til multikoptere.

          Forøvrig; dersom du skal lage et multikopter fra scratch, så vil selve ramma være den minste utfordringen. Det blir kanskje litt bakvendt å lage software, men kjøpe kroppen? Du kan "jukse" med å kjøpe senter-platene fra feks UAVP-NG (UAVP-NG CFK Centerplate), de er veldig bra. Eller lage noe selv, basert på ca 1,4 – 2 mm karbonplater. Standardløsningen er å bruke aluminium firkantrør fra Bahauhs til armer. Understell kan lages av det mye rart, men jeg foretrekker plast og ikke karbon pga rekkevidde.

          Jeg kommer neppe til å ha tid til å skrive så mye med på forumet framover, og det meste av det jeg har å si angående radiosystemer og videolinker legger jeg uansett ikke ut på nettet pga nett-troll som elsker å diskutere juss, men jeg kan gjerne ringes dersom jeg kan være til hjelp. Nr er i signaturen min.
          Last edited by bjeff; 01-01-13, 21:28.
          Anders Eiebakke
          90078513

          Comment


          • #6
            moterer til dji flamewheel er hyllevare hos elefun det..

            sammen med det meste annet der... DJI 2212/920kv multicopter motor 1pcs - elefun.no - Radiostyrt hobby
            syntes det er like gøy å se på som det er å fly
            carl goldberg ultimate
            DJI S900
            piper pawnie el kjærre


            Futaba 14SG
            diverse epp tjafs
            Per-Egil Furuseth

            Comment


            • #7
              Originally posted by hayer;337731
              ....

              Etter å ha sett på et par deler så kjenner jeg det begynner å grible litt for mye i fingrene - så har vel egentlig tenkt nå å bestille meg pakken "[URL="http://elefun.no/p/prod.aspx?v=22284"
              DJI Flame Wheel F450 / DJI Naza :: Komplett[/URL]" bare for å ha muligheten til å fly litt. Har allerede bestilt et par deler til arduino'en(og et par arduinoer til i tilfelle jeg kraskjer).

              Så tenkte vel egentlig å dulle litt med mitt eget lille "autopilot" prosjekt og ta meg en flytur når jeg vil det.

              En ting jeg ikke la merke til var at de ikke solgte motorene som fulgte med i pakken på elefun.no - så hva gjør jeg hvis jeg trenger en ny en? Må jeg ikke da bytte alle sammen og kalibrere de?
              ...
              Ang. reservemotorer: DJI 2212/920kv multicopter motor 1pcs - elefun.no - Radiostyrt hobby
              Ligger under reservedeler tl Flamewheel. Samme med ESC'er, armer, skruer og propeller. Så litt vedlikehold skulle ikke være noe stort problem.

              Edit: her var det visst en som somlet litt mindre med å legge inn samme svar. Men budskapet blir nå det samme uansett
              Last edited by Tipstall; 01-01-13, 20:01.
              Knut

              Diverse fly; de fleste med propell...

              Comment


              • #8
                Skjønner nå at jeg kanskje også burde bestilt utstyr til å balansere propeller og motore. Er dette noe man må ha utstyr til eller kan en nybegynner gjøre det selv?

                Comment


                • #9
                  Originally posted by hayer View Post
                  Skjønner nå at jeg kanskje også burde bestilt utstyr til å balansere propeller og motore. Er dette noe man må ha utstyr til eller kan en nybegynner gjøre det selv?
                  Balansering av motorer og propeller er helt kurrant for en nybegynner å få til. Jeg bruker en ganske enkel vugge til å balansere propeller; GP Propellbalanserer liten MQ5000 - elefun.no - Radiostyrt hobby mellom to høye glass på et vatret underlag fungerer perfekt. Bruk teip på "leading edge" på propellen til den er helt balansert, bare husk at jo mindre teip du bruker jo lettere er propellen og får mindre loading (er kanskje flisespikkeri, men jeg synes ujevn vekt på propellene kan gi vibrasjoner).

                  Når det gjelder balansering av motorer så finnes det maaaaaange guider på youtube som er gode. Jeg bruker selv en laserpeker og setter på et lite speil på armen nær motoren som skal balanseres så kjører jeg denne motoren (UTEN PROPELL!!!) på forskjellige hastigheter og setter på/flytter tape på motoren til refleksjonen fra laserpekeren via speilet er så liten og definert som jeg får til.

                  Lykke til med DJI-quad'en din, det er ei helsikes god pakke til den prisen du betaler for den. Da blir du også komfortabel med å fly en quad og vet hvordan den skal oppføre seg til når du begynner å kode din egen kontroller
                  Propellen skal være på toppen!
                  Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

                  Comment


                  • #10
                    konkluderer da med at jeg må ha ekstra verktøy(f.eks GP Propellbalanserer MQ5000) for å balansere propellene. Korrekt?

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by hayer View Post
                      konkluderer da med at jeg må ha ekstra verktøy(f.eks GP Propellbalanserer MQ5000) for å balansere propellene. Korrekt?
                      Ja, GP balansereren er den enkleste og billigste måten

                      Comment


                      • #12
                        Jaja, får vel bestille opp det også da. Men trenger jeg vente to dager fra jeg får quad'en for å balansere propellene, eller kan jeg fly litt uten å balansere de?

                        Får ikke sove om natta, ligger bare å trykker F5 på pakkesporings siden og gleder meg som en unge natta før julaften.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by hayer View Post
                          Jaja, får vel bestille opp det også da. Men trenger jeg vente to dager fra jeg får quad'en for å balansere propellene, eller kan jeg fly litt uten å balansere de?
                          Du kan fly uten å balansere. Ubalanserte propeller vil påvirke bildekvalitet, men jeg har ikke opplevd at det har påvirket hjernen til en kvadd (kun min erfaring),
                          Anders Eiebakke
                          90078513

                          Comment


                          • #14
                            Jaok, skal ikke brukes til å ta bilder i første omgang uansett.

                            Kommer jo på mange ting i etterkant nå som jeg vet bør/må gjøres før take-off. F.eks ESC'ene og programmering av de. Har lest og sett at mange bruker et lite "kort" til å programmere de. Er dette også noe som må gjøres, bør gjøres, eller er det kun "tuning"?

                            Comment


                            • #15
                              du har kjøpt dji 450 komplett.. eneste du gjør er å koble opp naza mot pcn og setter opp gyro og gain.. veldig lett.. les manualen på nett
                              syntes det er like gøy å se på som det er å fly
                              carl goldberg ultimate
                              DJI S900
                              piper pawnie el kjærre


                              Futaba 14SG
                              diverse epp tjafs
                              Per-Egil Furuseth

                              Comment

                              Working...
                              X