Announcement

Collapse
No announcement yet.

DJI Naza M lite (Return To Home)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • DJI Naza M lite (Return To Home)

    Har en DJI FW450 med Naza M Lite kontroller og har nå opplevd en litt merklig oppførsel og har en teori rundt bruken av FailSafe og RTH (Return To Home).

    * Teorien er at Naza kontrollereren kun "husker" posisjonen ved take off (home point) i X-Y men minimalt i Z plannet. Dette er jo normalt ikke et problem når man flyr på flatt område og har hatt mange turer i luften der man ved å aktivere FS og få denne til å fly hjem og lande.
    Dette virker slikt at QUADen skal ved FS (FailSafe) fly rundt +20m opp i luften og så henge stille i luften i rundt 3sekunder før den så setter kursen hjemmover og så lander.

    Men her om kvelden (driver meg natt flyvning), fly jeg fra et platå og fly utover et jorde som skråner nedover med en høyde på rundt -20m i forhold til nivået jeg sto på selv. Så jeg fly her flere rundter der jeg faktisk fly lavere en der jeg selv sto (take off) nivået. Skulle så sjekke RTH og fikk en sikkelig overaskelse da den kom mot meg.. Ved FS aktivering steg den riktig og normalt opp i luften, tenkte seg om og kom hjemover. Men da oppdaget jeg at den faktisk kom inn i høyden med lyktestolpen , 6-8m høy og gikk ned for landing...

    * Som vist på tegningen under, lurer jeg på om dette er korrekt som teorien min er foreløpig..

    Teorien går ut på at Naza M Lite kontrolleren ved aktivering FS, stiger ca +20m opp i luften, kun basert på barometer og så bruker den GPS til å tenke seg litt om og så flyr rettningen hjemover og lander rolig nedover, sikkert ved hjelp av barometeret osv.
    Attached Files
    Audun Johnsrud
    Nittedal - HMFK

    * Flyr divserse planker og noen visper.
    En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.
Working...
X