Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dji Phantom fart

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Dji Phantom fart

    Jeg vil måle farten på min Phantom.
    Jeg leste et sted at toppfarten var 10kmt, det må være feil?
    Jeg har ikke radarpistol, så jeg tenkte jeg kunne måle farten med en hondholt GPS, montere den under å fly en tur så vil den registrere max kmt.
    Det store spørsmålet er om denne GPS vil påvirke Phantomen?
    Det er en Garmin Etrex GPS.

  • #2
    Det går bra, den påvirker ikke annet enn at det blir litt høyere flyvekt.
    Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

    Anything worth doing is worth overdoing!

    Comment


    • #3
      Ang. måling så har jeg kjøpt denne lille fysaken

      Click image for larger version

Name:	23591_1.jpg
Views:	1
Size:	23.8 KB
ID:	606328

      http://elefun.no/p/prod.aspx?v=23591

      Genial liten sak på 41gram som man kan feste bil modellen, for å lese ut etter eksempelvis en flytur: Maks høyde, maks fart og distanse. Videre kan man logge hele turer og se data fra hele ture på PC i ettertid.

      Stop wondering how fast your RC car can run and how high your RC Airplane or helicopter can fly. Now all these data come at your finger with the GPS SPEED METER by SkyRC.
      The popularity of GPS devices inspired SkyRC to design this gadget at about 41g. The Speed Meter is the result of SkyRC?s ongoing development efforts, boasting an ultra compact GPS module with hidden antenna design, the high-sensitivity GPS receiver chip can do quick positioning, a robust controller IC to keep recording speed and altitude in real time.
      This gadget is ideal for RC racing/flying and casual biking, driving and long journey. User could easily view the screen while working out data such as speed, altitude total mileage/kilometer, longitude/latitude.
      The gadget records the top speed and top altitude for instant recall after the running. It will help RC fans much to fine-tune their RC gadgets to achieve better performance.

      Features
      Compact and easy to carry
      Speed meter with top speed memory
      Top altitude
      GPS Coordinator
      Built-in 4M flash (recording time: 6 hours)
      UTC timestamp logged for each track point
      Built-in rechargeable, LiPo bettery 200mAh (Operating time: 150 minutes)
      Support both Metric and Imperial system of measurements
      PC link for data logging & google map
      Firmware upgradable

      32 parallel satellite searching channels
      Receiver: L1, 1575.42 MHZ
      Frequency: 1.023 MHZ
      Update frequency: 1 Hz.
      Antenna type: Built-in
      Satellite signal reception sensitivity: -159dBm
      Dimensions: 65.7X39.6X20.8mm
      Weight: 41g
      Operating temperature, deg C: 0 to +50
      Storage temperature, deg C: -10 to +60
      Operating humidety: 5pst to 90pst
      Tom I. Arntsen

      Comment


      • #4
        Husk at maksimum hastighet avlest på GPSen normalt ikke gjenspeiler hastigheten gjenstanden beveger seg med over bakken.
        GPS registrer den maksimale hastigheten i bevegelses rettingen. En quad vil som regel bevege seg raskere i vertikal planet og dermed vil f.eks. et raskt høyde tap resultere i en vesentlig høyere topphastighet målt på GPSen enn hva den reelle hastigheten er i horisontal planet.

        Det ideelle er hvis GPSen kan logge over tid, da kan man i etterkant gå inn å sjekke vertikal kontra horisontal hastighet.
        Last edited by Quadrocopter; 23-01-14, 16:40.

        Comment


        • #5
          Originally posted by Quadrocopter View Post
          Husk at maksimum hastighet avlest på GPSen normalt ikke gjenspeiler hastigheten gjenstanden beveger seg over bakken.
          GPS registrer den maksimale hastigheten i bevegelses rettingen. En quad vil som regel bevege seg raskere i vertikal planet og dermed vil f.eks. et raskt høyde tap resultere i en vesentlig høyere topphastighet målt på GPSen enn hva den reelle hastigheten er i horisontal planet.

          Det ideelle er hvis GPSen kan logge over tid, da kan man i etterkant gå inn å sjekke vertikal kontra horisontal hastighet.
          Sant!

          Mange GPSer kan vise både 2D- og 3D-hastighet. Velger man 2D, så får man horisontal fart.

          Det kuleste er jo om man har en telemetriløsning for dette sånn at man kan se fart og avstand uten å måtte lande og sjekke en logg.

          Jeg har en slik på multicopterne og på et av helikopterne:

          Click image for larger version

Name:	product-14047.jpg
Views:	1
Size:	51.2 KB
ID:	606329

          Jeg følger normalt ikke med på posisjonen når jeg flyr heli, men jeg satte den på Logoen for å se om jeg fløy i nærheten av en høyspentkabel som går over et jorde der vi flyr. Det er vanskelig å bedømme om man flyr 70 eller 100 m unna.
          Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

          Anything worth doing is worth overdoing!

          Comment

          Working...
          X