Announcement

Collapse
No announcement yet.

Futaba 14SG, Spektrum DX8 eller JR XG14

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Da er radio bestilt Det ble faktisk futaba 14SG.
    Grunnene:
    1. S-Bus: Det er mindre ledninger og da vanskeligere å gjøre feil for en nybegynner.
    2. Telemetri. Jeg kommer til å fly med dji sine produkter og da kan det være greit å anskaffe mah teller.
    3. Det er mange youtube videoer med hvordan programmere radioen til NAZA og dji sine produkter.
    4. Det er mulig å få tak i billigere mottakere også siden den støtter flere protokoller.

    Jeg er helt ny på dette. Men om jeg begynner med futaba radioer så lærer jeg nok hvordan programmere dem og bruke dem. Det blir en vanesak Takk for all hjelp alle sammen

    Comment


    • #47
      Gratis med radio Fredrik, virker som du har gruplet mye opp og ned mellom Spektrum og Futuba, men med en god radio kommer du langt uansett når det gjelder funksjoner osv. Men det er viktig med godt verktøy, men til syvende og sist er det piloten som holder stikkene som avgjør hvordan modellen fly..

      Lykke til... Skulle du komme til et punkt i bygging, oppsett osv der du er litt usikker, stopp opp. Skrive ett innlegg med spørsmål og hva du har gjot og vent på noen svar så jobber du videre.
      Audun Johnsrud
      Nittedal - HMFK

      * Flyr divserse planker og noen visper.
      En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

      Comment


      • #48
        Takk Audun Satser på å bli fornøyd.. Ser det er blitt ett problem med ordren så får kontakte de over helgen, hehe..

        Comment


        • #49
          Gratulerer med ett godt valg Selv er jeg Graupner mann, men skulle jeg velge noe annet så ville det mest sannsynlig være Futaba. Det sier litt om kvaliteten på Futaba at noen fremdeles bruker sin gull radio kjøpt på 70 og 80 tallet I siste F3A VM så var mer en halvparten av radioene Futaba. Tror ikke det var så mye Spektrum der
          Espen Kvien
          Gruppeleder F3A
          Vingtor RC Club
          f3a.norge@gmail.com

          Mange fly og mye moro

          Comment


          • #50
            Noen som vet hvilket merke på radio som blir mye brukt i bergen modellflyklubb?

            Comment


            • #51
              På Stend så går det mest i dx8 og dx18
              Kjell Ove
              ---------------------------------------------------------------------------------------------------
              Align Trex 550 Beastx DFC, Spektrum DX8, Phoenix 4

              Comment


              • #52
                Litt off topict, men FredrikK spurte meg om følgende generlte ettersom han nå har brukt mye penger er det vel snart tomt sparegrisen hans..
                -----
                Nå er det ikke lenge til jeg har alt utstyret jeg trenger.
                Har kjøpt inn for at jeg skal ha det lenge
                Jeg har bestilt denne pakken: DJI F550 ARF :: Pakketilbud!
                Denne radioen: Futaba 14SG 2.4ghz m/R7008SB
                Så nå mangler jeg bare loddeutstyr, loddetinn, lader og lipo batterier.
                Har du noe du kan anbefale å kjøpe? f.eks loddetinn? loddeutstyr. En ikke for dyr lader som er bra? (er jo ikke mange batterier å lade i start fasen ) Brukt mye penger nå så lettere å få gehør seinere
                Tusen takk for all hjelp.

                Mvh
                Fredrik
                -----------

                Svar:
                Generalt finnes det 3 styper ladere,
                1. reine 220v ladere men de er ofte på eks max 80w,
                2. kompineret 220v/12v ladere, tilsvarende effekt område ofte rundt 80w
                3. Reine ladere som har 12v innput, og disse er typicsk opp til 200w i billig segmentet men det fines dyrere modeller oppt til 1000 og hele 2000w Men da er de oftes med større inn spenning, ofte rundt 12 til 30volt.

                Men kjøper du en rein 12v (12-30v) i området som har 200 til 1000w trenger du også et eksternt power supply i tillegg tli laderen. Men fordelen er at laderen kan bygges bra for det den skal (lade batterier) mens du kan bruke valg fritt hva som skal gi strøm inn til den, endten det er et bilbatteri på feltet, eller en hjemme situasjon på hobby rommet der du har en 220v til 12v supply stående.

                Selv har jeg en 12v (12-18v input) lader som gir 200w max lading ut til et batteri (kostet 900.-) for noen år siden og den virker ok, men det har kommet mye nytt i årene siden (min er 3 år gamel) nå.

                Men tenk over følgende, normlat lader man batterier på 1C når man er hjemme, dette betyr at man lader eks et 3000mAh batteri på 3amper. mens om du har et 1300mAh batteri lader man da på 1,3Amp.

                Men så kommer det hvor store de er i antall seller, for enkelt sakt er et 3S (3 sellers batteri) som er 12,6v når det er full ladet, mens jeg har 6S batterier på større modeller som da er nærmere 25v.

                Setter opp 2 eksempler (3S 1300mAh) = små fly og (6S 3000mAh) 500size helikopter for å vise hvor kraftig lader man må ha for å lade et batteri ved 1c alså typisk 40 min lade tid ved et tomt batteri da jeg kun belaster batteriene mine til 50% av kapasiet, Aldri bruk opp med en 80% av effekten i et batteri og la det være igjen 20% ellers ødlegger du batteriet.


                Grunn formler fra elektronikken:
                watt = Amp x volt

                alternativt 1: 3S-1300mAh litt forenklet.
                WAtt: 12 x 1,3 = 15,6 watt

                Alternativt 2: 6S-3000mAh litt forenklet.
                Watt: 25 x 3 = 75 watt.

                Så her ser man at jo større battei man har, jo mer Watt må man ha på laderen for å kunne lade batteiet, man kan selvfølgig lade et 3000mAh battei på en lader som kun gir 50w men da klarer man ikke å lade på 1C mens kanskje bare 0,5C og da tar det dobbelt så lang tid og kanskje 2 timer å lade opp batteiet i stedet for 1 time.

                Noen batterier kan lades helt opp til 5C men det skliter mer på levetiden, samt kan generelt være lit mer skummelt (brannfare osv).
                Det er noen som ofte lader med 2C på stripa men kun 1C hjemme osv. (Jeg lader ALLTID på max 1C alltid).
                Lader du eks batteriet i alternativ 2, på 2C blir det 6amp og da har du 150watt med en gang og da ser du at eks 220v ladere ikke henger med lendre...

                Valg 2 er om du skal ha en lader som kun lader 1 batteri om gangen eller om du skal kjøpe en som lader eks 4 batterier samtidig.
                Det finnes jo ladere i med priser på opp til 2500kr, men jeg mener du kommer langt med å kjøpe en i området 600 til 800 kr, enkel løsning som kanksje kan være litt "multi" på 220v og 12v,

                Så lærer du deg mer om hobbyen, og kjøper en kraftig løsning senere. Og da har du 2 ladere i framtiden og kan fint bruke denne sammen med den store hoved laderen din. Man har jo ofte flere batterier i flere størrelser osv..

                Det står jo eks et test om en ikke så alt for dyr lader på forsiden til modellflynytt under test, men jeg har ikke lest denne 100% men.


                Når det gjelder lode utstyr, du får det du betaler for men hva trenger du egentlig for jobben i dette tilfellet.
                Men det er jo forskjell på en 400w rørlegger bolt for tining av frossene vannrør til en 15w lodepen for lodding av micro chips!

                Jeg er jo elektro ingeniør, og vil selvfølgelig si at en "loddestasjon" med justerbar temperatur er et must, men kjøper du en 40w loddebolt med liten spiss kommer du også langt.


                Var kun noen hint i retting av hva du skal se etter, så får du ta noen valg selv..
                Men lader er også en viktig kompnent, men enklere å bytte ut og vikse med...

                ===========
                Noen andre som kan komme med noen anbefalinger til lader til Fredrikk, eks i total pris under 1000kr.
                Audun Johnsrud
                Nittedal - HMFK

                * Flyr divserse planker og noen visper.
                En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

                Comment


                • #53
                  Vil anbefale deg Fredrikk om å kjøpe en skikkelig lader og psu. Feks rc-batteri.no har en veldig god lader som eg er godt fornøyd med.

                  For i denne hobbyen blir det fort; mye vil ha mer, altså flyparken bygger på seg etterhvert.

                  Kjøp deg og en skikkelig loddebolt... en med justerbar temperatur. Både jula og biltema har slike. Eg kjenner ikke kvaliteten på disse, selv har eg en weller loddestasjon
                  Kjell Ove
                  ---------------------------------------------------------------------------------------------------
                  Align Trex 550 Beastx DFC, Spektrum DX8, Phoenix 4

                  Comment


                  • #54
                    Er det noen her som kan anbefale noen lipo 4S batterier til f550?

                    Comment


                    • #55
                      Originally posted by Fredrikk View Post
                      Er det noen her som kan anbefale noen lipo 4S batterier til f550?
                      rfauske = rc-batteri.no
                      Kjell Ove
                      ---------------------------------------------------------------------------------------------------
                      Align Trex 550 Beastx DFC, Spektrum DX8, Phoenix 4

                      Comment


                      • #56
                        Det var ikke så stort utvalg der? fint om noen kan anbefale en spesifikk modell som dere bruker

                        Comment


                        • #57
                          maxamps.com | svindyre men supre batterier.

                          Comment


                          • #58
                            Supre er vel relativt, jeg har ikke sett noen tester der dei yter bedre enn andre merker.

                            Og husk om du kjøper det at du må passe på strømtrekket :
                            http://forums.offshoreelectrics.com/...er-rated-lipos

                            Liker ikke å være negativ til andre men akkurat det merket kan en godt klare seg uten der en trenger høye strømtrekk.
                            Rasmus Fauske
                            TDR 2012, MD8 @ 14S, MD6 @ 7S, Pantera 50, KDS Chase 360, BigNasty
                            http://www.easyisp.no http://www.rc-batteri.no

                            Comment


                            • #59
                              Futaba T14SG er tilgjengelig fra Nortrading for kr 2850,- med mottaker R7008SB HV. Normalpris på webshoppen på 3000,- er ikke så hakkanes gærn't det heller

                              Comment

                              Working...
                              X