Announcement

Collapse
No announcement yet.

Motor lyd på multikopteret

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Motor lyd på multikopteret

    Jeg fant denne artige saken:
    Radio Control Planes, Drones, Cars, FPV, Quadcopters and more - Hobbyking

    Men lurer på hvordan jeg ev kobler den til trottel kanalen på naza når jeg bruker S-bus kabel?
    Jeg er også usikker på hvordan høytaleren vil påvirke gps/kompass osv
    Men det fines hvel andre høytalere man kan koble på?
    Last edited by Emachine; 14-03-14, 11:15.

  • #2
    Hobbyking klone av MR. RC-sound egentlig. bare til en tiendel av prisen
    Kan se greia på et skala-fly som er elektro, men 160 gram + kabling ekstra på et multikopter?

    Jeg prøvde å koble en sånn "alarm-piper" som skulle pipe dersom man mistet kontakt, eller skrudde av senderen på min F-450.
    Bruker også S-Bus pga. Futaba og Naza-M, men "Alarm-piperen" var egentlig beregnet på å sitte in-line på en av kanalene, altså den skulle egentlig erstatte en "servokabel" mellom RX og Naza.
    Prøvde å koble den i en av kanalene på RX uten å koble andre enden til Naza, det funket ikke.
    Men om det var pga. S-Bus var i bruk på alt, eller om det var fordi at den piperen kanskje må kobles i begge ender (in-line) er jeg usikker på. Har ikke giddet å teste den på noe annet enda.

    Comment


    • #3
      Originally posted by SmurfAir View Post
      Hobbyking klone av MR. RC-sound egentlig. bare til en tiendel av prisen
      Kan se greia på et skala-fly som er elektro, men 160 gram + kabling ekstra på et multikopter?

      Jeg prøvde å koble en sånn "alarm-piper" som skulle pipe dersom man mistet kontakt, eller skrudde av senderen på min F-450.
      Bruker også S-Bus pga. Futaba og Naza-M, men "Alarm-piperen" var egentlig beregnet på å sitte in-line på en av kanalene, altså den skulle egentlig erstatte en "servokabel" mellom RX og Naza.
      Prøvde å koble den i en av kanalene på RX uten å koble andre enden til Naza, det funket ikke.
      Men om det var pga. S-Bus var i bruk på alt, eller om det var fordi at den piperen kanskje må kobles i begge ender (in-line) er jeg usikker på. Har ikke giddet å teste den på noe annet enda.
      Jeg koblet en sånn beeper på den ene kameragimbal-utgangen på Nazaen. Jeg bruker ikke Naza til gimbalstyring, og da kan du forwarde en kanal fra radioen direkte til den utgangen.
      Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

      Anything worth doing is worth overdoing!

      Comment


      • #4
        Der hang jeg bare delvis med Jotto, men det var interressant.
        Var det en sånn beeper med inn/ut servokabel? og du droppet og koble "ut-kabelen" fra beeperen noe sted?

        Jeg bruker (i alle fall foreløpig) Naza til å styre gimbalen, og da lever vel den delvis sitt eget liv på en måte uten å bry seg om RX annet enn at jeg kan styre tilt fra skrukontroll (VR) på radioen.
        Hvordan fikk du forwardet en kanal direkte til den, mener du den muligheten via softwaren (config-verktøyet) til Dji - enable gimbal og styre tilt, egentlig sånn jeg har gjort bare at jeg bruker gimbalstyringen?

        Tror du at jeg da kan koble beeperen med både inn/ut mellom Naza-M Gimbal (tilt) utgangen og servoen for tilt på gimbalen?
        Det vil vel kanskje fungere det da, siden CH8 på radioen (VR) er satt til å kunne stille vinkel (tilt) på gimbal?

        Turde ikke å gjøre det i sommer da jeg hadde kjøpt Multien, var redd den skulle toaste Naza-kontrolleren....

        Comment


        • #5
          det er høytaleren som veier mye, å den burde vel byttes uansett?

          ang den alarm-beeperen så skal vel den kobles på balansekontakten på batteriet?

          Comment


          • #6
            Originally posted by Emachine View Post
            ang den alarm-beeperen så skal vel den kobles på balansekontakten på batteriet?
            Hehe, nei, det er ikke LiPo Spenningsmåler med Buzzer...

            Det er en alarm-sak, så om drona skulle ramle ned av en eller annen grunn, et sted hvor det f. eks. er kratt eller ulendt / vanskelig å lete. Så piper den høyt, sånn at man skal klare å lokalisere den enkelt.

            Comment


            • #7
              Originally posted by SmurfAir View Post
              Der hang jeg bare delvis med Jotto, men det var interressant.
              Var det en sånn beeper med inn/ut servokabel? og du droppet og koble "ut-kabelen" fra beeperen noe sted?

              Jeg bruker (i alle fall foreløpig) Naza til å styre gimbalen, og da lever vel den delvis sitt eget liv på en måte uten å bry seg om RX annet enn at jeg kan styre tilt fra skrukontroll (VR) på radioen.
              Hvordan fikk du forwardet en kanal direkte til den, mener du den muligheten via softwaren (config-verktøyet) til Dji - enable gimbal og styre tilt, egentlig sånn jeg har gjort bare at jeg bruker gimbalstyringen?

              Tror du at jeg da kan koble beeperen med både inn/ut mellom Naza-M Gimbal (tilt) utgangen og servoen for tilt på gimbalen?
              Det vil vel kanskje fungere det da, siden CH8 på radioen (VR) er satt til å kunne stille vinkel (tilt) på gimbal?

              Turde ikke å gjøre det i sommer da jeg hadde kjøpt Multien, var redd den skulle toaste Naza-kontrolleren....
              Jeg er på mobilen nå, så det blir vanskelig å forklare grundig

              Det er en sånn som man plugger i en servoport ja. Man velger at gimbalporten skal brukes til tilt fra radio, og dermed kan du styre den fra en radiokanal. Hvis du bruker gimbal gjennom Naza, så kan du ikke velge denne løsningen.
              Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

              Anything worth doing is worth overdoing!

              Comment

              Working...
              X