Announcement

Collapse
No announcement yet.

Regler for flyging med quadcopter?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by KennethLNOR View Post
    Da har alle de som eier en DJI Phantom og videolinken til DJI en amatørradiolisens i baklommen?
    Pr lovdefinisjon, faktisk ja. Maksimal tillatt utstrålt effekt er 25 mW e.i.r.p. jfr. Fribruksforskriftens § 8, 16. ledd - Forskrift om generelle tillatelser til bruk av frekvenser (fribruksforskriften) - Kap. III. Kortdistansekommunikasjon - Lovdata

    Originally posted by KennethLNOR View Post
    Nå er det greit å fly FPV bak og rundt bygninger? Skal spotter springe etter kopteret og ha piloten på telefon eller Walkie-talkie?
    Nei, det er vel egentlig ikke greit å fly rundt bygninger i tett bebyggelse. Men f.eks. nedlagde industritomter der ingen ferdes er helt fantastiske steder å fly FPV, og selv om det er litt på siden av forskriften så betyr det ikke det samme som at man flyr bajas i Oslo sentrum.

    Originally posted by KennethLNOR View Post
    Er det noen radioamatører som bruker eller er i nærheten av 5,8GHz?
    IEEE 802.11a for eksempel ligger i det aktuelle frekvensbåndet.
    Propellen skal være på toppen!
    Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

    Comment


    • #17
      Vil en ikke regne det som dataoverføring ? eller er det at den ikke har TPC/DFS som gjør at du tenker en skal bruke tilfeldig utstyr gruppen.
      Rasmus Fauske
      TDR 2012, MD8 @ 14S, MD6 @ 7S, Pantera 50, KDS Chase 360, BigNasty
      http://www.easyisp.no http://www.rc-batteri.no

      Comment


      • #18
        Originally posted by rfauske View Post
        Vil en ikke regne det som dataoverføring ? eller er det at den ikke har TPC/DFS som gjør at du tenker en skal bruke tilfeldig utstyr gruppen.
        Er mangel av TCP/DFS som gjør det, ja.
        Propellen skal være på toppen!
        Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

        Comment


        • #19
          Litt uheldig da siden det stort sett bare er fw avhengig. 25mW varer jo ikke akkurat lange veien.
          Rasmus Fauske
          TDR 2012, MD8 @ 14S, MD6 @ 7S, Pantera 50, KDS Chase 360, BigNasty
          http://www.easyisp.no http://www.rc-batteri.no

          Comment


          • #20
            Originally posted by bjornal View Post
            Pr lovdefinisjon, faktisk ja. Maksimal tillatt utstrålt effekt er 25 mW e.i.r.p. jfr. Fribruksforskriftens § 8, 16. ledd - Forskrift om generelle tillatelser til bruk av frekvenser (fribruksforskriften) - Kap. III. Kortdistansekommunikasjon - Lovdata



            Nei, det er vel egentlig ikke greit å fly rundt bygninger i tett bebyggelse. Men f.eks. nedlagde industritomter der ingen ferdes er helt fantastiske steder å fly FPV, og selv om det er litt på siden av forskriften så betyr det ikke det samme som at man flyr bajas i Oslo sentrum.



            IEEE 802.11a for eksempel ligger i det aktuelle frekvensbåndet.

            Why so serious? "Pr lovdefinisjon, faktisk ja" Jeg spurt ikke etter lovdata, herr. konstabel.


            Fly rundt nedlagte industritomter? Du tar allemannsretten et stykke videre så lenge noe er nedlagt.


            Jeg har WiFi hjemme, så nå er jeg radioamatør



            Det. er ingen som skader noen ved å bruke 600mW på 5.8GHz, det som kan være skadelig er alle de tullingene som flyr med en DJI Phantom og driter i alt som heter sunn fornuft.

            Comment


            • #21
              Originally posted by KennethLNOR View Post
              Det. er ingen som skader noen ved å bruke 600mW på 5.8GHz
              Bortsett fra at det er ulovlig uten lisens. Og hvis du bryter loven gjelder ikke en evt. forsikring.
              MVH

              Jon Gunnar Wold

              Comment


              • #22
                Loven er loven, ingen vits å krangle med de som bare påpeker hva den sier, uansett hvor teit den er.

                Comment


                • #23
                  Originally posted by KennethLNOR View Post
                  Why so serious? "Pr lovdefinisjon, faktisk ja" Jeg spurt ikke etter lovdata, herr. konstabel.
                  Du spurte, jeg svarte. Du trenger ikke være spydig av den grunn.

                  Originally posted by KennethLNOR View Post
                  Fly rundt nedlagte industritomter? Du tar allemannsretten et stykke videre så lenge noe er nedlagt.
                  Trenger ikke ta allemannsretten i bruk når man har tillatelse fra grunneier.

                  Originally posted by KennethLNOR View Post
                  Jeg har WiFi hjemme, så nå er jeg radioamatør
                  Sett deg inn i ting før du åpner kjeften, så ser du ikke så sabla dum ut.

                  Originally posted by KennethLNOR View Post
                  Det. er ingen som skader noen ved å bruke 600mW på 5.8GHz, det som kan være skadelig er alle de tullingene som flyr med en DJI Phantom og driter i alt som heter sunn fornuft.
                  Det har du allerede fått svar på av Jon og Kyrre.
                  Propellen skal være på toppen!
                  Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

                  Comment


                  • #24
                    Hvorfor i alle dager spør men om hva som er lov om en ikke har til hensikt å følge lover og regler. Men bare kjør på om ikke lover og regler følges får vi sikkert et totalforbud snart.

                    Comment


                    • #25
                      Så alle her inne har enten radioamarørlisens eller så brukere dere maks 25mW på videosenderen?

                      Jeg følger lover og regler 98% av tiden, akkurat dette bryr jeg meg lite om. Om det kommer totalforbud eller regler for multikopter eller droner som det så populært kalles så er det pga kjøring i bebygde områder, veier og andre steder der folk ferdes. Videosignal på 5.8GHz 600mW veier ikke 1-2kg og kan falle ned i hodet på deg, en DJI Phantom gjør det.
                      Forsikring har jeg heller ikke om 5.8GHz videosignalet skulle bryte seg gjennom sølvpapirhatten til naboen.

                      Comment


                      • #26
                        Hvorfor så irritert? Det er ingen her som har bedt deg om å følge loven, vi har bare påpekt hva den sier er lovlig eller ei. Og at du ikke er forsikret (som feks meg) fritar deg heller ikke fra loven. Hvis noen skulle finne på å klage på flygingen din, og du blir oppsøkt av offentlige tjeneste menn så er du i mer trøbbel om du sender med for høy frekvens enn om du er 100% innenfor loven. Og har du fulgt med litt i media så har du kanskje fått med deg at enkelte personer er helt krakilske angående droner/multikopter.

                        Comment


                        • #27
                          Jeg er ikke irritert, Kyrre. Nå er jeg bare glad for jeg har vært ute å kjørt multikopter i dag :d

                          Det er bare det at noen sier en ting og gjør noe helt annet selv evt. at de har alt på stell og skal absolutt belære alle andre om hvordan loven er og må følges for ellers....

                          Etter min mening så er akkurat dette med 5.8GHz og amatørradiolisens ikke noe kampsak dere mer erfarne "piloter" bør ha på agendaen deres, det finnes mange andre ting som er langt mer viktigere enn styrken på videosignaler. Just my 2C.

                          Jeg bruker ikke videosender, ennå. Har en Boscam 200mW, men den er ikke montert siden jeg lærer meg å fly LOS først. Jeg tviler også på at noen kommer til å skrike ut pga kjøringen min da jeg ikke kjører i inntil bygninger etc. og jeg kommer til å kun kjøre små 250 multikopter fordi jeg syns det er mest morro. Å fly høyt med kamera har jeg ingen interesse av dessverre. Jeg vil fly lavt og fort, så da må jeg finne en plass der ingen ferdes.

                          Comment


                          • #28
                            Igjen, jeg og andre har bare påpekt hva loven sier, hverken er eller mindre. Jeg har ikke tolket noen av innleggene her som noe annet, og tviler på at noen har det som "kampsak", men det er da samtidig greit å påpeke evt konsekvenser av å ikke følge loven. I tillegg var det faktisk ikke du som startet tråden her, hva om trådstarter vil drive 100% lovlig? Da har han iallefall fått de svarene han trengte. Min eneste kampsak her er, i likhet med deg, at ingen flyr som tullinger i tettbygde strøk. Media (særlig Dagbladet) elsker å skrive om droner, og folk elsker å kommentere det, gjerne på negativt vis med at de tror at alle skal overvåke dem, slippe bomber på dem og annet fjas. Ingen grunn til å gi dem noe å henge frykten sin på, selvom NRK er i god gang, dessverre (se inken i min forrige post).

                            Comment


                            • #29
                              Da tenker jeg vi stopper tråden her. Har fått svarene jeg ville ha og takk for det Er ikke vits å diskutere dette noe mere:P Takk igjen.

                              Comment

                              Working...
                              X