Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hawker Sea Fury 1:5,85 scratchbygg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hawker Sea Fury 1:5,85 scratchbygg

    Så er skrittet tatt! Den gamle planen om å bygge en Hawker Sea Fury fra scratch er iverksatt

    For noen år siden lastet jeg ned tegninger til Sea Furyen fra et sted på internett. I utgangspunktet var tegninga laget for en modell med 127 cm vingespenn. Etter litt tilpasning med autocad fikk jeg skrevet ut tegningene for opprinnelig modellstørrelse samt en i funfighter size (vingespenn 106 cm) og en med vingespenn på 200 cm - som gir skala 1:5,85.

    En bekjent (Pawel Janisievic) i Krakow, Polen laserkuttet kroppspanter og vingeribber i fin light plywood allerede i 2008. Janisievic var for øvrig regjerende verdensmester i rakettdrevne modellfly, fikk demonstrert dette under et besøk til Aeroklub Krakowski den gangen. Imponerende!

    Tegningene er meget enkle/ufullstendige så det blir en del å konstrueres underveis - sånn sett blir det mye arbeid i forhold til å sette sammen byggesett. Jeg kommer imidlertid til å benytte tegningene og byggebeskrivelsen til min Top Flite Giant Scale Mustang som hjelp. Det var skikkelige saker og vil hjelpe til med konstruksjonen. Masse kryssfiner, balsa og lim er kjøpt inn og i tillegg vil karbonfiber/epoksy bli brukt på utvalgte plasser.

    En Sea Fury har alltid stått på ønskelista og det fristet med ARF da ESM kom med sin nye 203 cm modell. Men denne gangen er scratchbyggingen en vesentlig del av hele pakken, så får vi se når den blir klar til maiden flight: Kanskje 6. mai 2014 er en realistisk dato

    Motorvalg: Zenoah 45! Har hatt den liggende noen år i påvente av Sea Furyen eller en annen passende modell, så den skal endelig få komme på plass i en warbird

    Retract: Valget står mellom pneumatiske (Sierra, Robart) eller elektriske. ESMs Generation 3 elektriske retracts kan være aktuelle. Skal følge med på fora rundt om og se hvilke erfaringer folk gjør seg med dem. Ser også at Eureka har begynt med E-retracts! Valg av retracts må gjøres innen
    vingen påbegynnes. Jeg skal ikke innstallere halehjulsretract.

    Byggingen er i gang; jeg startet med kroppen oeg er kommet et lite stykke på vei. Skal få lagt ut noen bilder fra de første så skrittene etter hvert
    Ulf Hustad

  • #2
    Klør det i fingra Ulf, -bra....,- kom igang med litt seriøs tidtrøyte på denne årstid...!
    John Arne Sagøy
    Scale Warbirds of Norway
    Trønderbataljonen
    www.scalewarbird.org
    No guts, no glory

    Comment


    • #3
      Sea Fury er råtøft Ulf

      Balsa(m) for sjelen å bygge Lykke til

      Comment


      • #4
        På tide med litt oppdatering! Kroppen er kanskje halvferdig nå. Har brukt 2,5 mm balsa til kroppsidene og lagt et skjelett av epoxy/karbonfiber innvendig. Click image for larger version

Name:	Bakkropp med karbonskjelett.jpg
Views:	1
Size:	34.7 KB
ID:	598667

        Det var litt fintenking før firewall kom på plass. Måtte lage stand-offs fra fremste spant til firewall og deretter bygge bakover igjen med planking og karbonfiber. Ikke helt enkelt bestandig med karbonfibermatte på trange og kurvede områder

        Startet så smått på motorinstallasjon. Skal legge inn 2° nedtrekk og 1,5° høyre trekk. Jeg tok meg tid til å lage en kryssfinerplate med dette innebygget og en speilvendt plate bak firewall. Ved å bare bruke skiver til å få riktig trekk risikerer man at bolter og motorfester kommer i spenn. En times arbeid pr plate (mesteparten pussing) Click image for larger version

Name:	Thrustlinjeplate firewall.jpg
Views:	1
Size:	32.5 KB
ID:	598668

        I dag har jeg begynt på cowling! Den sylinderformede delen av cowlingen er enkelt satt sammen. 2 ferdige spanter med 4 spor for 10 X 10 mm list og 3 mm balsaflak og .... done! Den fremre delen av cowlingen er verre med sin sterke krumning. Til å løse dette lagde jeg en plugg av blåisopor som ble skåret og pusset til riktig form. Utenpå denne legger jeg 3 mm balsastykker som skal utgjøre skallet. Her er det kurvatur i alle retninger, så det blir en del arbeid, men det blir nok bra til slutt
        Click image for larger version

Name:	cowling med isoporlugg.jpg
Views:	1
Size:	33.9 KB
ID:	598669
        Click image for larger version

Name:	Cowling med isoporplugg II.jpg
Views:	1
Size:	32.9 KB
ID:	598670
        Kunne alternativt brukt isporpluggen i konstruksjonen og lagt et lag med epoxy/glassfiber utenpå. Men jeg vil ha en ren trekonstruksjon, og helt foran plasseres en ring av kryssfiner. Skal legge et lag med epoxy og karbonfiberduk innvendig i cowlingen for styrkens del. Da kan jeg frese vekk deler av spantene for å gjøre plass til lydpotta og forgasser. Lysåpningen blir 150 mm og jeg regner med å benytte en spinner med 100 mm diameter. Må sørge for tilstrekkelig luft inn til kjøling, kan eventuelt frese ut større åpning om det blir nødvendig.

        Artig å holde på med dette prosjektet! Etter cowlingen er det tid for å bygge haleflatene
        Ulf Hustad

        Comment


        • #5
          Re: Hawker Sea Fury 1:5,85 scratchbygg

          Lekkert!

          Men 2° nedtrekk hørtes mye ut...
          Ikke for det, Bearcat'n min har vel også det....
          Nokså uvanlig med nedtrekk på lav-vinget fly...
          Geir Dyrdal
          Scale Warbirds of Norway

          Comment


          • #6
            Hawker Sea Fury 1:5,85 scratchbygg

            fett prosjekt.
            men.....

            roy vailancourt har vel et par størrelser på seafury så du slipper å finne opp kruttet på nytt?

            fins sikkert en haug andre som også leverer tegninger med cowling, etc...


            har foresten ett sett 11" seafury/tempest føtter som belair feilsendte.. dyre ja ..
            Last edited by robl; 04-03-13, 00:06.
            Har i dag:
            Kvist... frest metall, plast, tegninger, elektroniske komponenter, lim og en del annet verktøy.
            Parkzone Spitfire IX
            EFlight Hawker Hurricane 25e
            Påbegynt:
            Vailly Aviations Hawker Tempest V ca 96"

            Comment


            • #7
              På min gamle Spitfire og Top Flite Mustang vil flyet trekke opp når jeg flyr med mye gasspådrag, så jeg satser på at downthrust fungerer på denne. Det er alltid litt gambling med slike ting ....

              Kunne kjøpt inn cowlingen til ESM som nok vil passe rett inn i flyet, men noe av poenget med dette prosjektet er å være litt alkymist Kommer til å kjøpe canopyen til ESM!
              Ulf Hustad

              Comment


              • #8
                Tøfft Ulf !
                Jeg er stor fan av alkemy
                __________________________________________________ ___
                Jørn Kaasbøll
                Scale Warbirds of Norway

                Comment


                • #9
                  Etter drøyt 7 år i dvale er nå Sea Furyen tilbake på byggebordet!

                  Nå i høst har jeg fått begynt på vingen, den bygges i 3 panaler: midtseksjonen samt høyre og venstre panel som settes sammen til en enhet når all innmat er ferdig og overside planket. Mangler stort sett bare å planke oversiden av midtseksjonen før panelene limes sammen. Wash-out er bygget inn i de ytre panelene der jeg benyttet wash-out malen fra Pica Spitfire. Legger inn et bilde som viser vingepanelene sammen. Det gledes til fortsettelsen, og ambisjonen er å få Sea Furyen i lufte til våren!
                  Ulf Hustad

                  Comment


                  • #10
                    Ikke dårlig Gleder meg til fortsettelsen
                    Lars Norberg

                    Comment


                    • #11
                      Fantastisk, blir å følge med
                      Mvh Andreas
                      Stevensaero, glede i noen balsaflak.
                      PCM.at mye glede i litt carbon
                      Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

                      Comment


                      • #12
                        Man skal aldri undervurdere arbeidsmengden som ligger i å tilvirke ror, tilpasse henglsing, rorhorn, servofester, etc. Har kommet så langt som å tilpasse vingesadelen så den passer med vingeprofilet. Fremdeles endel ting å gjøre før vingepanelene limes sammen: Vingefestene med styrepinner i front og bolter bak som krever en del arbeid og tilpasning i både vinge og kropp. So far so good, det er bare å fortsette!
                        Ulf Hustad

                        Comment


                        • #13
                          I dag ble det maiden flight! 2 fine turer, noen knepp opp på høyderoret så var den i fin trim. Artig prosjekt som har tatt sin tid Klarte ikke å laste opp bilde her.
                          Ulf Hustad

                          Comment


                          • #14
                            Prøv igjen er du snill
                            Mvh Andreas
                            Stevensaero, glede i noen balsaflak.
                            PCM.at mye glede i litt carbon
                            Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

                            Comment


                            • #15
                              Bilde av Hawker Sea Fury fra i sommer. Den har nå 18 flights
                              Attached Files
                              Ulf Hustad

                              Comment

                              Working...
                              X