Så er skrittet tatt! Den gamle planen om å bygge en Hawker Sea Fury fra scratch er iverksatt
For noen år siden lastet jeg ned tegninger til Sea Furyen fra et sted på internett. I utgangspunktet var tegninga laget for en modell med 127 cm vingespenn. Etter litt tilpasning med autocad fikk jeg skrevet ut tegningene for opprinnelig modellstørrelse samt en i funfighter size (vingespenn 106 cm) og en med vingespenn på 200 cm - som gir skala 1:5,85.
En bekjent (Pawel Janisievic) i Krakow, Polen laserkuttet kroppspanter og vingeribber i fin light plywood allerede i 2008. Janisievic var for øvrig regjerende verdensmester i rakettdrevne modellfly, fikk demonstrert dette under et besøk til Aeroklub Krakowski den gangen. Imponerende!
Tegningene er meget enkle/ufullstendige så det blir en del å konstrueres underveis - sånn sett blir det mye arbeid i forhold til å sette sammen byggesett. Jeg kommer imidlertid til å benytte tegningene og byggebeskrivelsen til min Top Flite Giant Scale Mustang som hjelp. Det var skikkelige saker og vil hjelpe til med konstruksjonen. Masse kryssfiner, balsa og lim er kjøpt inn og i tillegg vil karbonfiber/epoksy bli brukt på utvalgte plasser.
En Sea Fury har alltid stått på ønskelista og det fristet med ARF da ESM kom med sin nye 203 cm modell. Men denne gangen er scratchbyggingen en vesentlig del av hele pakken, så får vi se når den blir klar til maiden flight: Kanskje 6. mai 2014 er en realistisk dato
Motorvalg: Zenoah 45! Har hatt den liggende noen år i påvente av Sea Furyen eller en annen passende modell, så den skal endelig få komme på plass i en warbird
Retract: Valget står mellom pneumatiske (Sierra, Robart) eller elektriske. ESMs Generation 3 elektriske retracts kan være aktuelle. Skal følge med på fora rundt om og se hvilke erfaringer folk gjør seg med dem. Ser også at Eureka har begynt med E-retracts! Valg av retracts må gjøres innen
vingen påbegynnes. Jeg skal ikke innstallere halehjulsretract.
Byggingen er i gang; jeg startet med kroppen oeg er kommet et lite stykke på vei. Skal få lagt ut noen bilder fra de første så skrittene etter hvert
For noen år siden lastet jeg ned tegninger til Sea Furyen fra et sted på internett. I utgangspunktet var tegninga laget for en modell med 127 cm vingespenn. Etter litt tilpasning med autocad fikk jeg skrevet ut tegningene for opprinnelig modellstørrelse samt en i funfighter size (vingespenn 106 cm) og en med vingespenn på 200 cm - som gir skala 1:5,85.
En bekjent (Pawel Janisievic) i Krakow, Polen laserkuttet kroppspanter og vingeribber i fin light plywood allerede i 2008. Janisievic var for øvrig regjerende verdensmester i rakettdrevne modellfly, fikk demonstrert dette under et besøk til Aeroklub Krakowski den gangen. Imponerende!
Tegningene er meget enkle/ufullstendige så det blir en del å konstrueres underveis - sånn sett blir det mye arbeid i forhold til å sette sammen byggesett. Jeg kommer imidlertid til å benytte tegningene og byggebeskrivelsen til min Top Flite Giant Scale Mustang som hjelp. Det var skikkelige saker og vil hjelpe til med konstruksjonen. Masse kryssfiner, balsa og lim er kjøpt inn og i tillegg vil karbonfiber/epoksy bli brukt på utvalgte plasser.
En Sea Fury har alltid stått på ønskelista og det fristet med ARF da ESM kom med sin nye 203 cm modell. Men denne gangen er scratchbyggingen en vesentlig del av hele pakken, så får vi se når den blir klar til maiden flight: Kanskje 6. mai 2014 er en realistisk dato
Motorvalg: Zenoah 45! Har hatt den liggende noen år i påvente av Sea Furyen eller en annen passende modell, så den skal endelig få komme på plass i en warbird
Retract: Valget står mellom pneumatiske (Sierra, Robart) eller elektriske. ESMs Generation 3 elektriske retracts kan være aktuelle. Skal følge med på fora rundt om og se hvilke erfaringer folk gjør seg med dem. Ser også at Eureka har begynt med E-retracts! Valg av retracts må gjøres innen
vingen påbegynnes. Jeg skal ikke innstallere halehjulsretract.
Byggingen er i gang; jeg startet med kroppen oeg er kommet et lite stykke på vei. Skal få lagt ut noen bilder fra de første så skrittene etter hvert
Comment