Announcement

Collapse
No announcement yet.

Seilfly vs vind

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Seilfly vs vind

    Selv om det ikke har blåst i mer enn noen få dager i strekk føles det uendelig lenge nå som snøen har forsvunnet og man har flere modeller klare for lufting.
    Hadde håpet på en jomfrutur og masse flyving nå i helgen, hadde tilogmed rekruttert et par jobbkolleger til å kjøpe seg inngangsbilletter til modellflyhobbyen, men vi måtte skuffet konstantere at vinden har ødelagt denne helgen også.

    Har lenge hatt lyst til å kjøpe meg en seilflymodell som jeg kan duse slappt rundt i den blå himmelen på en varm og fin sommerdag, godt tilbakelent i en campingstol på stripa. Tror jeg skal gjøre det nå til sommeren.
    Men jeg lurer på følgende: Hvordan er det å fly seilfly i vind? Er dette fullt mulig, eller er det ikke å foretrekke? Jeg begynner å føle meg desperat på å ha noe å fly med på vindfulle dager, haater å sitte inne med flyklare modeller. Er det f.eks mulig å dra opp seilfly med strikk og fly (med god kontroll) på dager hvor det blåser friskt? Eller skal det helst være vindstille?
    Frank Thingelstad
    2050 Jessheim

  • #2
    Seilfly i vind

    Det hele avhenger veldig av type seilfly og hva du regner som å blåse friskt.

    "Dinglemodellene" er ikke særlig egnet i mye vind - det går, men kan bli drøyt utfordrende.
    Compositt seilfly a la f3b/f3f modeller som gjerne kan lastes en del, og som har bedre gjennomslagskraft kan flys i utrolig mye vind.
    Ofte er det landingene som er verst, og ikke flygingen "oppi der". Dette pga turbulens o.l.

    Bare som eksempel har jeg flydd ved hjelp av strikk/vinsj i >17m/s, og på hang i 28m/s - begge delene gikk greit, men man må virkelig jobbe.

    Laid-back i godstolen blir det neppe uansett hvis vinden er sterk.
    Knut Eirik Lyngmo

    Bodø Modellflyklubb http://www.bodomfk.net/portal/

    Comment


    • #3
      Hehe, nei tenkte ikke laidback i godstolen når det blåser bra, men hvis det er fullt mulig å fly disse modellene i vind i tillegg til de rolige sommerdagene hadde det jo vært helt genialt.
      Hva mener du forresten med "dinglemodeller"? Nå er det vel svært sjeldent det blåser opp i mot 17m/s her nede på østlandet, men er kjipt at man skal "bli tvunget" til å bli innendørs når det er rundt 5-6 m/s. Det er på disse dagene jeg ønsker meg noe som er flyvedyktig uten at det skal koste skjorta eller mere.
      Det er ikke sånn at modellen blåser av gårde, og man ikke klarer å få den tilbake igjen?
      Last edited by TapZ; 18-03-07, 13:15.
      Frank Thingelstad
      2050 Jessheim

      Comment


      • #4
        En tanke:
        Du flyr en modell i vind på 3 m/s vindhastighet.
        - Hvis modellen flyr 6 m/s utgjør vindhastigehten 50 % av flyhastigheten.
        - Hvis modellen flyr 12 m/s utgjør vindhastigehten 25 % av flyhastigheten.

        Med andre ord : Jo raskere du flyr jo mere vind tåler greiene.
        Dette bør være et generelt prinsipp som gjelder for alle fly typer, eller ?
        Kjetil
        oops: . . ! . .

        http://www.vingmfk.com

        Comment


        • #5
          Originally posted by TapZ
          Hva mener du forresten med "dinglemodeller"?
          Tenker i all hovedsak på rene høyde/siderorsmodeller - modeller med lite gjennomslagskraft, og begrenset manøvrerbarhet, som feks denne: Siden finnes ikke
          I 5-6m/s vind vil det imidlertid gå greit å fly med dinglene, selv om de gjerne foretrekker mindre.

          Ellers er nok Ketilmh inne på noe vesentlig ifht flyging i vind.
          Knut Eirik Lyngmo

          Bodø Modellflyklubb http://www.bodomfk.net/portal/

          Comment


          • #6
            Øøøy. Spirit 100 der har mer enn bare høyde og sideror. Dessuten tåler i det minste min mye vind også. Roll med seilfly er stilig.
            -----------
            Bengt

            Comment


            • #7
              Jeg har ikke tilgang på hang i umiddelbar nærhet, så det kommer til å bli strikkopptrekk som gjelder, gjerne på lokale fotballbaner, jorder osv.
              Eventuelt en med elmotor i, men jeg vil gjerne holde kostnadene nede, og jeg ser for meg at selve utfordringen med å holde modellen oppe etter et strikktrekk er veldig artig, og mer "belønnende" enn å dra den opp med motor.

              Hvilke modeller vil dere anbefale (helst som kan bestilles her i Norge) for mitt bruk? ARF er et must. Dette blir en inngang til seilfly, og vil derfor helst ha et rimelig et, men balanseror er også et must.
              Frank Thingelstad
              2050 Jessheim

              Comment


              • #8
                Originally posted by phammers
                En ren side-/høyderorsmodell med 6 servoer?
                Ehhhh Var vist litt for rask der Lønner seg å lese alt!?
                Var kun ment som en illustrasjon - kjenner ikke den aktuelle modellen
                Knut Eirik Lyngmo

                Bodø Modellflyklubb http://www.bodomfk.net/portal/

                Comment


                • #9
                  Viktig å huske at flyene synker raskere når man flyr i motvind, så lenge man ikke finner hangløft.
                  Og, siden det går mye raskere medvinds enn motvinds, så ender man opp med å stå og "stange" i vinden mesteparten av tiden.

                  Typiske F3B og F3J fly kan man laste litt bly i når det er litt vind, det hjelper stort. Husk at gravitasjon er eneste "motor" når man seilflyr.

                  Comment


                  • #10
                    Forslag til fly:

                    Hei!

                    Begynner å få noen fly i hangaren nå. De jeg liker best er:

                    - GreatPlanes "GreenSleeve" ARF. Et utrolig raskt og morsomt fly med motor til ca. kr. 1100,- Ser at du har noen fly og du behersker antakelig balanseror godt. Dette flyet vil gi deg full akropakke, i tillegg til noe termiske egenskaper. Enkel montering gjør at du kommer raskt igang (2-3 timer) Motor og propell følger med. Det du trenger i tillegg er en regulator, 2XHS55 til balanseror, standard servoer til høyde/side og batteripakke (f. eks 3700MAh NiMH, 9,6V, kjøpt hos Home - El Fly. Kjøp GP eller Intelect Brothers. Alt annet suger) LiPo gir problemer med balanseringen i flyet, men litt bly og LiPo-celler gir mye punch.

                    -"Little Fling" ARF. Et rent seilfly med noe jeg antar er MH 32 profil på vingen (= Kjempetermiske egenskaper) Koster ca. 700 på Elefun radiostyrt, hobby & fritid og kommer med strikk medfølgende i pakken. Flyet er på 1,2m i vingespenn og catsher termikk fra prompende mus! Du trenger en kvelds byggetid, samt 2XHS55 eller mindre i kroppen. Få tak i en liten mottaker og servobatteri og du er igang. Kongemoro den gangen jeg sendte flyet rett inn i en termikk og all de andre i klubben stod og lurte på konseptet med strikk. Fikk 2x opptrekkshøyde på noen få sirklinger!

                    -Graupner "Cumulus 2000". Dette er Graupner, MH 32Mod profil. Trenger ikke si mer enn at du bør løpe så fort som mulig til Torbjørn og Kåre for å handle. De har den på Elefun radiostyrt, hobby & fritid, men der koster den ca. 500 kr. mer. Jeg har en giret Speed 480 med CAM propell.

                    -"Shandy T", et 1,5m (Tror jeg) vingespenn fly som jeg utrolig nok klarte å redde ut av en sky to ganger. Sover man litt på gode dager blir det termikkens offer! Jeg har Speed 480 og Graupner CAM propell i det.

                    -Multiplex Alpha 2,8m. Morsomt fly!

                    -CMPro Discus cs 2,6 ren seiler. Les tråden om dette her på modellflynytt. Tror det er et greit fly, om jeg hadde klart å holde det i lufta i mer enn 10 sekunder. Til strikk (Som egentlig heter høystart) og sleping med motorfly.

                    -Albatross 2000. Mitt første seilfly. Med 600 motor. Nåværende lokasjon: I bunnen av Sperilen i Ådalen, etter løs hale. Pilotfeil! Det flyet har en vingeprofil som jeg bare har sett maken til på betydelig dyrere fly og jeg har mange morsomme termikk-turer med det.

                    Alle de nevnte flyene har du i lufta for under 2500 kroner. Er litt usikker men tror at det er greie begynnerfly alle sammen. For akro og termikk ville jeg valgt GreenSleeve. For hang er jeg ikke sikekr for det har jeg aldri prøvd. For å komme inn i høystart-verden ville jeg valgt Little Fling ARF. For sedate ettermiddager i god termikk ville jeg valgt Cumulus, Alpha eller Shandy T. Har en Bird og Time 3m også, som nok kan brukes som kosekjærre på solvarme dager i ferien.

                    Til slutt: Jeg flyr aldri i vind. Planlegger å kjøpe et F3X-fly i karbon og kevlar. 4-5 meter i vingespenn. Da går det nok an å kaste seg ut i litt rock & roll også. Synes ikke forslaget med Spirit 100 ARF hørtes så dumt ut heller... Vekter man flyet litt ned får det god gjennomsynk og kan tåle masse vind.

                    Lykke til med gliderkjøp. Fantastisk moro å utfordre naturen!!
                    Trygve M.
                    Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

                    "Not within a thousand years will man ever fly!"
                    -- Wilbur Wright, 1901.

                    Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

                    Comment


                    • #11
                      Takk for et meget informativt svar, Trygve.
                      Blir nok handel på meg om ikke så altfor lenge, når lønningsposen er på plass.

                      Først og fremst er jeg som sagt ute etter et fly å snuse på termikk med, og da helst etter høystart med strikk. Var bare så oppgitt over vindene når jeg skrev det første innlegget at jeg hadde et sterkt ønske om et fly man kan fly med i vind også. Men man kan vel ikke få både i pose og sekk.
                      Frank Thingelstad
                      2050 Jessheim

                      Comment


                      • #12
                        Jeg har ikke seile fly enda men har lyst på Cularis fra Multiplex når den kommer ut i butikkene. Har en Minimag fra Multiplex på flottører med en Børste løs motor fra et tidligere fly å den er da bare artig å fly når det blåser å det materiale den er bygd i tåler en støyt.
                        404
                        Amund Gårdhammer
                        www.ringerikemfk.com

                        Comment

                        Working...
                        X