Announcement

Collapse
No announcement yet.

Har lyst til å begynne fra bunnen.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Har lyst til å begynne fra bunnen.

    Halloen.

    Har en halvferdig motortrainer jeg vil få dreis på utover våren. Men før den tid har jeg lyst til å bygge et seilfly. I balsa. noen gode forslag? Må vel nevnes at jeg bare har en to kanalers radio til rådighet til dette prosjektet.

    Noen byggetips? Forlsag til modell. Ser mest for meg hang-flyging på gråkallen i Trondheim.

    håper på svar.

    mvh

    hans aa

  • #2
    Hvis du skal fly på Gråkallen vil jeg anbefale en vinge i isopor, det er litt dårlige landingsforhold for balsafly.

    bilder og video fra hang på gråkallen finner du på min hjemmeside http://daniel.sundli.net/modellfly/
    Daddle
    daniel@sundli.net
    http://athena.bygg.ntnu.no/~daniel/modellfly/

    Comment


    • #3
      Svarte! er det virkelig så dårlige landingsforhold at en må utelukke balsafly på gråkallen?

      hvilket fly egner seg best der oppe, og hvor får jeg tak i det?

      har veldig lyst å bygge et balsafly nå ser du.....

      er noen av modellene i norwegian modellers-katalogen bedre egnet enn andre? hvilke?

      håper på svar.....

      Comment


      • #4
        Har flydd med balsafly endel før, måtte ofte frem med lynlimet når jeg kom hjem... Bestillte i vår en vinge fra http://www.flyvendevinge.net og denne flyr veldig godt, artig å fly combat med.
        Daddle
        daniel@sundli.net
        http://athena.bygg.ntnu.no/~daniel/modellfly/

        Comment


        • #5
          Vil bygge

          kommer nok til å gå for et balsafly.

          men hvilket burde jeg velge? ser ut som det står mellom Blue phoenix og Breeze. hadde tenkt å bygge det i jula, så det må nok ordres i morgen. hva tror dere?

          Comment


          • #6
            Har bygd 5 stk Blue Phoenix, og de fungerer veldig greit selv om dem ikke er verdens enkleste å bygge (Ikke vanskelige, bare litt plundrete rundt knekken på vingene)
            Jeg vil (personlig) anbefale Pilot sin Sentosa, det er et Pilot-byggesett... som vanligvis er meget bra. Og billig! Ser også ut som den har en vingekonstruksjon som er anelsen enklere å reparere enn Blue Phoenix... Er sikkert forholdsvis sterk!
            Høyst sannsynlig vil Blue Phoenix fly på noe mindre vind enn Sentosa.
            Og valget er ... ditt! Lykke til uansett hva som frister mest.
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              Tar ordet ditt på det og venter i spenning på mitt første seilfly Sentosa. har bygd pilot-byggesettt før. gode sett.
              men hva bør jeg trekke den med? monokote? vil ha alt kjøpt inn til romjula, slik at det bare er å henge med. noe jeg burde huske? tips?
              dette blir også første gangen jeg flyr radiostyrt fly overhodet. går det bra på egen hånd om jeg tar forhåndsregler? fra liten bakke og til gradvis større? hvor langt rekker en typisk 2-kanalers radio fra futaba? fra tidlig 90-tall. typisk bil/seilfly-radio.

              Comment


              • #8
                Flott, du har gjort det viktigste: begynt

                Oracover er det som selgers mest av nu til dags, helt OK film å trekke med. Monokote er billigere og noe svakere. Gammeldags Solarfilm er sterkere men stivere å jobbe med, særlig de gjennomsiktige fargene.

                Tips: ville satset på en enkel finish uten alt for mye stash... forskjell på oversiden og undersiden. Flyet skal brukes for å lære å fly, ikke som utstillingsgjenstand.

                Lære å fly helt på egen hand?? Tja, virker som du har tenkt deg en fornuftig progresjon.. bare husk at de fleste fly flyr best jo mindre du roter med rorene Ha forholdsvis små rorutslag, sørge for at det er en del rom rundt der du begynner så ikke all oppmerksomheten går med på å unngå trær. Og før du kaster ut så vit hvor du skal lande!

                Bygg flyet RETT, altså et godt byggeunderlag og la limet få god tid på å herde ferdig før du løsner vingene fra byggebordet.
                Ikke fly i for mye vind i begynnelsen!!
                Avbalansering i forhold til angitt tyngdepunkt er siste viktige punkt. Baktungt fly er det verste.......

                Husk å handle det andre du kanskje har glemt: støtstenger og linker...

                Rekkevidde på radioen er nok tilstrekkelig, bare husk at uansett radioutstyr så blir rekkevidden mye kortere nær bakken. Lavt og langt vekk er det farlige...

                FÅ gjerne tilbakemelding på hvordan det går!!!
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                Comment


                • #9
                  Oracover er det som selgers mest av nu til dags, helt OK film å trekke med. Monokote er billigere og noe svakere. Gammeldags Solarfilm er sterkere men stivere å jobbe med, særlig de gjennomsiktige fargene.
                  Jev vil nå heller si at det er motsatt. At Oracover og Monokote er stivere og sterkere enn Solarfilm. Men nå har ikke jeg prøvd den gjennomsiktige.
                  Jeg synes at Solarfilm er enklere å legge på enn Oracover, er billigere og krymper mere. Den er også mye lettere så defor foretrekker jeg den på seilfly hvor vekt er viktig. Bakdelen med Solarfilm er at den har lett for å slakkes over tid og må derfor etterstrammes en par gang i året.
                  På motorfly foretrekker jeg Oracover. Oracover går også under navnet Profilm og Ultracote.
                  Mvh
                  Lars Erik Arntsen

                  Comment


                  • #10
                    Rekkevidde er stort sett ikke et problem, opptil 1 km i godt vær. Som joo sier så er det lavt og sakte som er farlig.

                    Tror du at det blir håp om å fly i jula med det været vi har for tiden?

                    For progresjonens del ville jeg startet på et stort jorde, en dag med lite vind. Trenger ikke være vindstille, bare vinden er jevn.

                    I tillegg til det joo nevner om små utslag og balansering så prøv å huske at en erfaren pilot alltid bestemmer hvor flyet skal fly. Som nybegynner vil du finne deg i en situasjon hvor flyet bestemmer og du korrigerer.

                    Start med å få til å lande. Etterhvert kan du svinge og loope og rolle og alt det der, men det viktigste er å beherske landingen. Jeg har flydd i mange år, men bruker alltid tid på landingsrunder for å være sikker på at de sitter.

                    Når du er lei av å stå i vinden (hang) så kan du jo montere en elektromotor og ha gøy når du vil.
                    Anders Valland
                    Trondheim

                    Comment


                    • #11
                      God jul, og tusen takk all respons.

                      Er i gang..... Eneste: glemte kjøpe epoxylim trodde dessverre det gamle jeg hadde liggende skulle duge...

                      Hva er beste nettbutikk for ting og tang innen hobby-genren?

                      liker nemlig ikke min lokale butikk, så det blir fort litt vanskelig.

                      noen som vet om NM har tenkt å bygge ut sin nettbutikk?

                      Comment


                      • #12
                        Det enkleste er ofte å få tak i Araldit Rapid.. finnes på byggshoper og kanskje bokhandleren eller lokalbutikken.
                        Norwegian jobber for fullt med webshopen sin.
                        Ser du på hovedsiden under "annonsører" midt på venstresiden finner du noen av dem som fins. Nortrading er en butikk som har så mye rart at du ikke vil tro det!
                        Likte du kvaliteten på Pilot-byggesettet???
                        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                        Comment


                        • #13
                          Hallo igjen. Fikk bygd meg et bra arbeidsbord i jula og er i full bygging, eneste er at bordet står innerst i en gang. (er student og bor i kolletiv.) Leste lim-diskusjonen her i forumet og er litt bekymra. det finnes nemlig ingen avtrekksmuligheter, og luftsirkulasjonen blir deretter. går det an å få tak i balsa-trelim via nettet? noen som har tips om hvordan løse avtrekket? vifte på clas?

                          jeg har bare bygd pilot, så jeg vet ikke hva den gjengse kvalitet tilsvarer, men dette settet er med laserutstansede deler. alt passer i hverandre, og som tidligere nevnt her i forumet en sann fryd å bygge.

                          dessuten har jeg funnet ut at det fortsatt finnes pilot-sett fra "gammelt av" å få kjøpt på nettet, og fikk selv et sett rett på døra(!) her om dagen fra usa. konge!!!!

                          Comment


                          • #14
                            Du kan bruke trelim kjøpt på nærmeste jernvare. Billig og bra. Du får 1 kg lim for det samme som 60 g CA koster. Eneste ulempen er at flaskene er store og uhåndterlige, men du kan jo fylle over på en liten flaske. Jeg kjøpte en liten flaske trelim på en hobbyforretning først. Når den var tom kjøpte jeg vanlig trelim og fylte etter.
                            Mvh
                            Gunnar Børseth

                            I might not be very good, but I'm fun to watch.

                            Comment


                            • #15
                              Du trenger ikke spesiallim til balsa. Kjøp vanlig trelim, eller bruk litt mer penger og få hurtigtørkende trelim. Du finner det på alle byggvare-butikker o.l.
                              Anders Valland
                              Trondheim

                              Comment

                              Working...
                              X