Announcement

Collapse
No announcement yet.

Har jeg gjort feil?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Har jeg gjort feil?

    Har satt in servofester for balanse og flaps og skåret ut i ror for feste av rorhorn. I etterkant blir jeg informert om at rorhorn alltid skal være 90 grader på hengsellinja, noe jeg ikke har gjort i dette tilfellet.

    Hvis en ser på servobrønnen så er den definitivt ikke parallell(eller 90 grader) på hengsellinja. Derfor ble servoramma limt inn i forhold til form på brønnen uten tanke på hvilken linje hornet vil få i forhold til hengsellinja.

    Blir dette nå helt feil når alt er kommet på plass? På et vis forstår jeg hvorfor brønnen er offset i forhold til hengsellinja og med servocoveret påsatt at det følger vindstrømmen og ikke står på tvers av den.

    Stein
    Attached Files
    Last edited by Kingfisher; 05-11-07, 22:50. Reason: Skiftet ut bilde med ett som viser bedre hva det gjelder

  • #2
    Ser da ikke så galt ut det der?
    Poenget er vel at hornet står 90 grader på servoen, så du får like lang vandring hver vei.
    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

    Steinar B Johansen
    Lillehammer mfk

    Comment


    • #3
      Det som skaper litt feilbelastning her er at idet du gir utslag den ene eller andre veien her så vil ikke lenger rorhornet stå parallellt med staget. Dette kan selvsagt også gi litt ekstra slitasje mellomrorhorn og link, spesiellt hvis du skal ha mye vandring på roret. Jeg tror nok likevel du kan ta dette i bruk som det er med god samvittighet, kan aldri tenke meg at det blir noe problem og det blir ofte brukt slik på vinger med skrå bakkant.
      It's just like on the SIM exept your VISA is the spacebar.

      Comment


      • #4
        Er det en seilflyvinge? Isåfall burde det ikke være noe problem siden du bruker små utslag. Du kan jo tenke på å sette på Ball Links, da vil det ihvertfall ikke være noe problem
        William Jul Ringkjøb
        Bodø MFK

        If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

        Comment


        • #5
          Originally posted by jarle View Post
          Det som skaper litt feilbelastning her er at idet du gir utslag den ene eller andre veien her så vil ikke lenger rorhornet stå parallellt med staget. Dette kan selvsagt også gi litt ekstra slitasje mellomrorhorn og link, spesiellt hvis du skal ha mye vandring på roret.
          Dett var akkurat det som slo meg også.


          Originally posted by william123 View Post
          Er det en seilflyvinge?
          Ja, det er en seilflyvinge, Reichard Proxima II. Som dere ser så er servobrønnene 90 grader på forkant av vinge. Dermed blir det vanskelig å få det riktig. Vingen smalner mye mot vingetip.
          Som du sier så vil en ballinks iallefall fjerne slitasjeproblemet.

          S

          Comment


          • #6
            Selv om du har relativt små utslag på rorene, vil en skjev overføring gi stor slitasje og belastning. Er redd for et slikt alternativ fort vil bli ødelagt eller slarkete.
            Rorhornet trenger ikke stå 90 grader på hengslelinja, men du MÅ ha en rett overføring.
            En mulig løsning kan eventuelt være å vri rorhornet det slik at det passer til servoretningen, ellers er nytt servofeste eller ballink løsningen.
            Knut Eirik Lyngmo

            Bodø Modellflyklubb http://www.bodomfk.net/portal/

            Comment

            Working...
            X