Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ballast i seilfly - opprettholde riktig CG ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ballast i seilfly - opprettholde riktig CG ?

    Har så smått begynt å montere servoer i en DSmodel Lynx. Den har ballastkammer i kroppen. Det medfølger 10 stålbiter og 8 trebiter. Stålbitene veier ca. 50g pr. stk.

    Spørsmålet er hvordan en lager et system, nummererer, disse stål- og trebitene slik at en vet hvordan en skal kombinere de når en står der på hanget og enten skal øke eller minske vekten, og det uten å forykke CG?

    Noen som vet/har et system for hvordan en skal kunne holde rede på alle mulige kombinasjoner? Eller må en bare notere seg maks. 3-4 kombinasjoner og la det bli med det?

    Stein

  • #2
    Hei
    Jeg regner med at kammeret er fult med de 10 stålbitene.
    Da er det bare å erstatte likt antall stål med tre i hver ende av kammeret.
    eks : Du putter først inn 2 trebiter så 6 stålbiter og til slutt 2 trebiter.
    CG skal da ikke endre seg. Det er ihvertfall slik jeg gjør det på min Ocelot.
    Fungerer meget bra!

    Ronny
    Ronny Sundbye
    Young man, was that a landing or were you shot down?

    Comment


    • #3
      Forutsetter at det er et ballast rør det er snakk om, og at senter-rør er ca i cg.
      For min del fyller jeg etter behov, feks 2 trepinner - 6 slugs - 2 trepinner. Nå har jeg i en fiskekrokeske liggende mine (totalantallet) side ved side - da er det lett å se hva du har lastet - har jeg hatt i 2 trepinner begynner jeg med slug nr 3 i eska. Såre enkelt og oversiktlig.
      Knut Eirik Lyngmo

      Bodø Modellflyklubb http://www.bodomfk.net/portal/

      Comment

      Working...
      X