Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vinkel på rorhorn - butterfly oppsett?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vinkel på rorhorn - butterfly oppsett?

    Lurer på hvilken vinkel rorhornene til flaps skal ha? Balanseror regner jeg med skal stå i 90° på servoen, men hva med servoene til flaps, 45°, og det med servoen i senter?

    Stein

  • #2
    Hei..

    Det er vel enklere å sette rorhornene nøytralt, evt litt inn på roret ved bunnhengslede flaps, og gjøre forskyvningen på servohornet. Kan også kombineres sammen med subtrim..
    Last edited by sjaa; 26-01-08, 18:10.
    Mvh
    JoE
    Agder Modellflyklubb

    Comment


    • #3
      Hmm, ble ikke spesiellt klokere av det, men grunnen er at jeg har blingset med begrepene i mitt spørsmål.

      Så jeg prøver meg igjen:
      Lurer på hvilken vinkel servohornene til flaps skal ha på servoen på nøytral servo?

      Det samme spørsmålet gjelder også balanseror.

      Flap skal vel også ha mulighet til å gå litt motsatt (speedflap)?

      (Har tittet på en instruksjonsvideo, 'Builiding Clinic', og her ser jeg at både horn til flapservo og horn til balanseservo er offset.
      Men han sier ikke noe i videoen hvor mye offset.

      Stein

      Comment


      • #4
        Har du en radio hvor du kan legge inn "offsett" på butterflymiksen?
        William Jul Ringkjøb
        Bodø MFK

        If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

        Comment


        • #5
          Hvis det er viktig for deg og kunne bruke en liten servo så er den sterkest på kort arm.
          Så da må det være lurt og la armen stå +50 grad i normal stilling og -50 grader ved nedfelt flaps. Når vinkelen er stor blir jo armen kort.

          Men det blir jo litt anderledes hvis du også skal bruk dem til og justere camber eller
          at de skal bevege seg sammen med balanse rorene.
          Kjetil
          oops: . . ! . .

          http://www.vingmfk.com

          Comment


          • #6
            Originally posted by william123 View Post
            Har du en radio hvor du kan legge inn "offsett" på butterflymiksen?
            Ja, Futaba 12FG. Den er forøvrig ny for meg, men sjekket under butterfly og der er det et valg for offset.

            Regner med at du hadde et tips?

            S

            Comment


            • #7
              Jepp

              Hvis vi sier at offsett verdiene år fra 100% til -100% kan du legge inn ca 50% offsett ( i den retningen så flapsen blir dratt inn hvis du skjønner) Så monterer du rorhornet ca 20 grader mot forkanten av vingen, og justerer linken slik at roret står i null. Dette vil da gi deg masser av flaps nedover, samt litt vandring oppover får speedsetting og full-span balanseror Jeg har bare gjettet på verdiene, men du burde være sånn passe cirka

              Du kan gjerne gjøre det motsatte på balanserorene slik at du får mye travel opp, men ikke fult så mye ned.

              Hvilket fly er det du setter opp?
              William Jul Ringkjøb
              Bodø MFK

              If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

              Comment


              • #8
                Originally posted by william123 View Post
                Jepp

                Hvis vi sier at offsett verdiene år fra 100% til -100% kan du legge inn ca 50% offsett ( i den retningen så flapsen blir dratt inn hvis du skjønner) Så monterer du rorhornet ca 20 grader mot forkanten av vingen, og justerer linken slik at roret står i null. Dette vil da gi deg masser av flaps nedover, samt litt vandring oppover får speedsetting og full-span balanseror Jeg har bare gjettet på verdiene, men du burde være sånn passe cirka

                Du kan gjerne gjøre det motsatte på balanserorene slik at du får mye travel opp, men ikke fult så mye ned.

                Hvilket fly er det du setter opp?
                Ok. Får prøve meg frem, men skal rorhorn monteres 20° mot leading egde før eller etter at 50% offset er satt? )Jeg har ikke prøvd det siste så jeg vet ikke hvordan det påvirker senter)

                Det er en Dsmodel Lynx, men tipsene vil bli brukt på en Reichard Proxima II også.

                Hva var full-span balanseror, både flaps og balanse noen grader opp for fart?

                S
                Last edited by Kingfisher; 26-01-08, 21:41.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Kingfisher View Post

                  Hva var full-span balanseror, både flaps og balanse noen grader opp for fart?

                  S

                  Fullspan balanseror er når flapsene beveger seg like mye, både opp og ned, som balanserorene gjør. På grunn av at du også ønsker at flapsene skal kunne gå så langt ned som mulig for å bremse best mulig med butterfly så kan det være at du ikke får til like mye utslag som på balror. Du får tilstrebe å komme så langt etter som mulig.

                  Målet er større total balanserorsflate så du kan få skikkelig rå balanserorseffekt

                  Flaps og balror noen få grader opp er speedflap. Du endrer profilen på vingen til å bli mer symmetrisk og dermed raskere.
                  Mvh
                  Torbjørn Gustafson
                  www.trmfk.no



                  Will fly for food

                  Comment


                  • #10
                    Etter at du har justert offset.

                    Det du tenker på er de forskjellige flyfasene; thermal, cruise, speed osv osv.

                    Fullspan balanseror er at flapsen følger balanserorene slik at vingen blir som ett stort balanseror. Men husk på at flapsen skal bare gå halvparten av balanserorene
                    William Jul Ringkjøb
                    Bodø MFK

                    If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by torgust View Post
                      Fullspan balanseror er når flapsene beveger seg like mye, både opp og ned, som balanserorene gjør. På grunn av at du også ønsker at flapsene skal kunne gå så langt ned som mulig for å bremse best mulig med butterfly så kan det være at du ikke får til like mye utslag som på balror. Du får tilstrebe å komme så langt etter som mulig.

                      Målet er større total balanserorsflate så du kan få skikkelig rå balanserorseffekt
                      Tja, vi som flyr F3F har et litt annet syn på bruk av fullspan. Hvis man gjør slik at vingen blir som ett helt stort balanseror vil dette skape MYE drag inne ved vingeroten, og tilhørende liten effekt. Dermed er en tommelfingerregel at flapsene skal gå ca halvparten at balanserorene. Dette gir den beste kombinasjonene mellom lite drag og rorrespons.
                      William Jul Ringkjøb
                      Bodø MFK

                      If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                      Comment

                      Working...
                      X