Announcement

Collapse
No announcement yet.

Behandling av vinge

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Behandling av vinge

    Har hatt liggende en Hyper-DL 1.5M hlg/dlg (ART HOBBY - Designer and Producer of Gliders and Electro Gliders RC) modell noen måneder, ser endelig ut til at jeg får tid til å sette sammen.

    Vingene er planket med balsa som foreløpig er ubehandlet, dette må gjøres noe med!
    Første tanken min på behandling er å bruke noe vannbasert gulvlakk jeg har stående, men det jeg da begynner å fundere litt på er vekten, hvor mye/lite lakk klarer jeg å bruke, samtidig som jeg får en noenlunde overflate?? Hadde tenkt å legge på to tynne lag, med litt pussing mellom lagene.
    Er det mest fornuftig å bruke kost, eller klarer jeg å legge på tynnere om jeg bruker sprøyte??
    Noen som har synspunkter?? Om dere har veid vinge før og etter lakkering?
    Har sett på div forum at denne modellen bør lages så lett som mulig for å kunne fly noenlunde bra. Tenkte jeg skulle strebe etter å få den lettets mulig.

    Kjell Arne

  • #2
    Vingene er planket med "black poplar" - ArtHobby anbefaler polyuretan gulv lakk.

    Comment


    • #3
      Anbefaler å rulle på epoxy/lakk etc. Lettere å få på lite da. Rull ganske tørt. Jevne til etterpå med plastsparkel/kredittkort. Et lag syltynn glassfiber sammen med første pårulling øker styrken betraktlig.
      Trond Dullerud
      Trondheim Modellflyklubb

      Comment


      • #4
        Originally posted by CONTRA View Post
        Vingene er planket med "black poplar" - ArtHobby anbefaler polyuretan gulv lakk.
        Støtter gulvlakk.

        Pensel er sikkert ok.

        Glassfiberduk glemmer du ! Ikke styrken som teller her !
        **********************
        Mvh
        Stig Olsen
        Lillehammer MFK


        Nan Xplorer FullCarbon X tail
        Pike Perfect X tail
        Pike Brio / Giant
        Alpina 4001
        DG 500/22 Elan under opppussing
        Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

        Futaba 12Fg Fasst

        Comment


        • #5
          Originally posted by Seiler`n View Post
          Støtter gulvlakk.

          Pensel er sikkert ok.

          Glassfiberduk glemmer du ! Ikke styrken som teller her !
          Gulvlakk går fint.
          Tips: Bland i talkum eller babypudder så får du en enda finere overflate når du går over med fint sandpapir!

          Ben-Erik
          Ben-Erik Ness
          Bergen Modellflyklubb

          Go FASST or go home... ..build to fly not to crash

          www.hang.no - Norges nyeste RC-seilflyside med egen database over flysteder!


          http://www.bmfk.no
          http://www.jetsofbergen.no

          Comment


          • #6
            Takk for svar.
            Da legger jeg på gulvlakken jeg har stående, enig med seiler'n at det ikke er noe vits å legge på duk. Legger på litt duk på ene venstre vingen, der jeg har tenkt å montere kastepinne.
            Tnkte heller ikke i farten over at det er black poplar den er betrukket med og ikke balsa, er litt usikker på forskjellen i egenskapene, det ligner veldig på balsa..

            Kjell Arne

            Comment

            Working...
            X