Announcement

Collapse
No announcement yet.

Brems ved hjelp av balanseror?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Brems ved hjelp av balanseror?

    Jeg lurer på om noen kjenner forskjellen på flaprons når de blir brukt oppover kontra nedover.

    Satt opp miksingen med balanseror opp, men lurer på om det er det beste??

    Flyet er 1,3m i vingespenn,
    800g viss det skulle ha noen betydning..?

    Eller er det ingen forskjell??

    Svein Kjetil
    Svein Kjetil Litlehamar
    Stavanger

    Futaba 10C Fasst
    -------------------
    Demon F5D

  • #2
    Balanseror opp er spoilers, de bremser ikke, men de ødelegger "flyten" så flyet synker fortere.
    Flaps ned, bremser flyet, og øker smtidig løftet, MEN Hvis du har balanseror som går langs hele vingen, så er flaps ned ikke å anbefale, da det øker sjansen for at flyet tipstaller.
    Flaps bør ligge på den innerste halvdelen av vingen. Det er nå min mening.
    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

    Steinar B Johansen
    Lillehammer mfk

    Comment


    • #3
      Takk!

      Da prøver jeg slik det er nå, med spoilerons.

      Men balanserorene går ikke langs hele lengden, så jeg kan kanskje prøve motsatt og?
      Se link:

      SoaringUSA > Page not found
      Svein Kjetil Litlehamar
      Stavanger

      Futaba 10C Fasst
      -------------------
      Demon F5D

      Comment


      • #4
        Ikke prøv motsatt, dvs ned. Det vil føre til at vingetuppen staller først, noe man ikke ønsker.
        Balanserorerne skal opp på en slik vinge du har, ganske mye om man skal oppnå bremseeffekt i tillegg til å "dumpe" løftet. Gjerne 30 grader opp om du får til det. Du vil sikkert oppleve en forandring i pitch når balanserorene går opp, dette kan mikses ut i radioen. Om du trenger opp eller ned trim må du prøve i praksis.
        Lykke til!

        Comment


        • #5
          Takk

          Da blir det som det er!
          Svein Kjetil Litlehamar
          Stavanger

          Futaba 10C Fasst
          -------------------
          Demon F5D

          Comment


          • #6
            Tøft fly forresten! Hva slags motor\batteri\esc skal du putte i?
            Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

            Steinar B Johansen
            Lillehammer mfk

            Comment


            • #7
              Prøv minst 30 grader opp, gjerne 45, og legg inn 2-3 mm opp på høyderor på fullt.
              Det funker som bare det. (prøv deg frem i god høyde)
              Ballanserora presser ned forparten, og høyderor korrigerer dette.
              Resultatet er skikkelig gjennomsynk med uforandret (eller litt haletung) vinkel på kroppen.
              Ingen fartsøkning heller.

              Mye brukt før i tida, uvisst hvorfor det er et relativt skjeldent syn idag.?
              Mvh
              Gudmund

              Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
              Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

              Comment


              • #8
                Jeg bruker det , og det funker bra.

                Siden gjenomsynk øker gjør det at jeg kan lande med høyere hastighet,
                og bedre margin til stall hastigheten. Har mest nytte av det når det er litt turbulent.
                Og så bremser det litt.
                Kjetil
                oops: . . ! . .

                http://www.vingmfk.com

                Comment


                • #9
                  Originally posted by kjetilmh View Post
                  Jeg bruker det , og det funker bra.

                  Siden gjenomsynk øker gjør det at jeg kan lande med høyere hastighet,
                  og bedre margin til stall hastigheten. Har mest nytte av det når det er litt turbulent.
                  Og så bremser det litt.
                  Still på høyderor nok til at angrepsvinkelen det får da, er det som sørger for at farta ikke øker. Da får du samme flyhastighet med mye synk, og økt resistes mot stall.
                  Veldig fint i turbulente forhold som du sier.
                  Mvh
                  Gudmund

                  Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                  Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by bad scientist View Post
                    Tøft fly forresten! Hva slags motor\batteri\esc skal du putte i?
                    Takk for alle innlegg!

                    Motor er : NEU-1110-1Y
                    Regulator: CC Phoenix 80
                    3s til å starte med og 4s neupower etterhvert.

                    Har hatt noen turer på 3s, og det er helt vilt!
                    Problemet har vært å få det ned... Men prøver på ny i morgen med spoilerons!!

                    Spennende..

                    Svein Kjetil
                    Svein Kjetil Litlehamar
                    Stavanger

                    Futaba 10C Fasst
                    -------------------
                    Demon F5D

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by skl View Post
                      Takk for alle innlegg!

                      Problemet har vært å få det ned... Men prøver på ny i morgen med spoilerons!!

                      Svein Kjetil

                      Du kan jo bruke den gamle, velprøvde Pylonracermetoden...
                      Når du er ferdig med å fly fort, så throttler du ned, gir godt med høyderor så stiger til du har mistet det meste av farten, retter opp, og seiler rolig ned igjen, en pylonracer er strengt tatt ett seilfly med en illsint motor. Så får du en fin glideflukt på kjøpet.
                      Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                      Steinar B Johansen
                      Lillehammer mfk

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by bad scientist View Post
                        Du kan jo bruke den gamle, velprøvde Pylonracermetoden...
                        Når du er ferdig med å fly fort, så throttler du ned, gir godt med høyderor så stiger til du har mistet det meste av farten, retter opp, og seiler rolig ned igjen, en pylonracer er strengt tatt ett seilfly med en illsint motor. Så får du en fin glideflukt på kjøpet.
                        Bad scientist, sikkert et godt råd..
                        Med 800 gram i pondusen, så går det fint det.... Til det motsatte er bevist..
                        Og det kommer forhåpentligvis ikke
                        Last edited by Soarer; 13-07-08, 00:14.
                        Mvh
                        Gudmund

                        Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                        Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Soarer View Post
                          Bad scientist, sikkert et godt råd..
                          Med 800 gram i pondusen, så går det fint det.... Til det motsatte er bevist..
                          Og det kommer forhåpentligvis ikke
                          Man trenger jo ikke stalle det, er bare snak om å blø av den værste farta.
                          Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                          Steinar B Johansen
                          Lillehammer mfk

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by bad scientist View Post
                            Man trenger jo ikke stalle det, er bare snak om å blø av den værste farta.
                            Burde ikke være så vanskelig det nei..
                            Mvh
                            Gudmund

                            Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                            Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Soarer View Post
                              Prøv minst 30 grader opp, gjerne 45, og legg inn 2-3 mm opp på høyderor på fullt.
                              Det funker som bare det. (prøv deg frem i god høyde)
                              Ballanserora presser ned forparten, og høyderor korrigerer dette.
                              Resultatet er skikkelig gjennomsynk med uforandret (eller litt haletung) vinkel på kroppen.
                              Ingen fartsøkning heller.

                              Mye brukt før i tida, uvisst hvorfor det er et relativt skjeldent syn idag.?
                              Dette er riktig måte å bruke balanserorene på. Trikse er høyderoret som Soarer sier. Bruk nok av det i en mix.

                              Husk noe redusert balanserors effekt.
                              **********************
                              Mvh
                              Stig Olsen
                              Lillehammer MFK


                              Nan Xplorer FullCarbon X tail
                              Pike Perfect X tail
                              Pike Brio / Giant
                              Alpina 4001
                              DG 500/22 Elan under opppussing
                              Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

                              Futaba 12Fg Fasst

                              Comment

                              Working...
                              X