Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vario i seilfly.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vario i seilfly.

    Er det noen som har erfaring med variometer (stigefartsmåler) i seilflyet sitt?
    Reklamen gjør det jo interessant synes jeg, så om det er noen som har erfaringer å gi før pakka kommer, så hadde det vært kjekt å høre din erfaring om den.
    Lett liten sak som er nytt i bruk for meg i modellsammenheng.
    Den har visstnok ganske avanserte funksjoner som f.eks sann termikk, dvs den gir ikke utslag om overskuddsfart blir brukt til høyde. Læring om profilpolarer, slik at en kan utnytte minimun synk og max glidetall (med fartsmåler), pluss at en kan plugge i allverdens duppeditter for nesten hva som helst..
    I såfall en enkel liten sak for å utvide det vi driver på med


    http://www.rctoys.com/rc-toys-and-pa...A-LOGGERS.html
    Mvh
    Gudmund

    Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
    Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

  • #2
    Hei

    Har du sett å lest denne testen : (MFN) ModellflyNytt.no
    Vet den er mye brukt i seilfly og spesielt større skala seilere.
    Kan kjøpes fra flere steder i utlandet, men desverre ikke i Norge lenger(tror jeg)

    Mvh OJ
    Olav Jørgensen
    Low & fast

    Comment


    • #3
      Takk for den Olav!
      Ettersom jeg forsto, så får en også vario med lyd på Eagle Tree, men det er kanskje fordi jeg har en vane å koble vario med lyd.. Stig på display er jo på feil jorde da..

      Det så ut som om den var minst like interessant den, men er det noen med Eagle Tree, så skrik ut.
      Hvis ikke, så blir det en tilgodelapp her..
      Mvh
      Gudmund

      Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
      Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

      Comment


      • #4
        Originally posted by Soarer View Post
        Takk for den Olav!
        Ettersom jeg forsto, så får en også vario med lyd på Eagle Tree, men det er kanskje fordi jeg har en vane å koble vario med lyd.. Stig på display er jo på feil jorde da..

        Det så ut som om den var minst like interessant den, men er det noen med Eagle Tree, så skrik ut.
        Hvis ikke, så blir det en tilgodelapp her..
        Kjenner ikke til noe om Eagle Tree men har lest en del om Picolario og der er det hvertfall mye positivt!
        Er lyd på Picolario også. I "komplett" settet så følger det med både radio som minner om walkie talkie og ørepropp!

        Eneste jeg fant i farten med "komplett sett" : Otillgänglig butik

        Hjemmesiden deres : HugeDomains.com

        3 stk review : Picolario vario information.

        Bruker manual : http://www.kennedycomposites.com/ins...rio_Manual.pdf
        Her står det alt du trenger å vite, å mye mere til!


        Still the best unit on the market the Picolario talk is a fantastic tool for catching thermals. An audio tone lets you know exactly what your model and the air around it is doing. With energy compensation you will get a read out of true lift not just "stick lift".
        Long before you can see the difference from the ground it will indicate if you have strayed into a patch of sink or flown passed a thermal.
        I find it very comforting to hear a spoken read out of my battery voltage, altitude and radio link.
        A separate Picolario GPS data logger can store in 3D all the details of your flights for later analysis.
        Available soon with an airspeed sensor.

        Mvh OJ
        Last edited by Olavjoergensen; 04-08-08, 23:33.
        Olav Jørgensen
        Low & fast

        Comment


        • #5
          Takker igen Olav

          Det ser ut som en snarlig tilgodelapp kanskje..

          Kjekt med slik assistanse til noen en ikke har nok kjennskap til. Otillgänglig butik, funka ikke på webshop, men du har sentrert meg på en bra vario nå, så det må vel bli ei råd..
          Håper jeg får snarlig erfaring med det.
          Last edited by Soarer; 05-08-08, 01:38. Reason: Tillegg
          Mvh
          Gudmund

          Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
          Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

          Comment


          • #6
            Erfariger med Vario

            Hey hey. Ikke så ofte jeg er innom, og dette er kanskje gammelt nytt nå, men likevel.
            Å fly med vario er en helt ny flyopplevelse. Rett og slett. Og også et sikkerhetsaspekt er det i det, i hvertfall om man har høyderapportering. Jeg flyr selv med Picolario i mine storseilere. Den har tradisjonell "pip" på termikkangivelse, (eller buuu når man er i dårlig luft) den leser av høyden i meter, og den varsler hver gang mottakerpakken dropper med 0,1 volt. Altså rett meget informasjon, som alt sammen er særs nyttig.
            Sirkler man 5-6 mann i samme boble er det veldig kjekt å snakke sammen om hvor høyt man er. Det er uhyre sjelden vi har hatt "midair" på f.eks. IGG-treff, mye takket være vario-informasjon.
            Løp og kjøp. det er både nyttig og morsomt. (bare det å få bekreftelse på at termikken er der man tror, er jo verdt det hele...)

            mvh
            Egil Roland
            MVK Vingen

            Comment


            • #7
              Støttes

              Støtter det som er sagt om Picolario, det er et ypperlig verktøy som også har falt med ca en 1000 lapp det siste året.

              Griffin skal etter hva jeg kjenner til kunne skaffe den her på berget.
              Kjøpte min der for et år siden.
              Mvh
              JoE
              Agder Modellflyklubb

              Comment


              • #8
                Hvilket prudukt valgte du å handle her Soarer? Er spent på å høre erfaringer om du kjøpte Eagle tree sin...

                Mvh OJ
                Olav Jørgensen
                Low & fast

                Comment


                • #9
                  Jeg venter på en Eagle Tree ja.
                  Vario med lyd der også, men den har også et utall av innebygde spesialiteter. Og alle de utrolige utbyggingsmulighetene den har, gjorde valget enkelt.
                  Og så liker jeg å prøve nye ting tang som ikke alle har.

                  Ettersom jeg forstår, så er Eagle Tree telemetrisystem ikke oppdaget av storseilflykara enda, men det tror jeg vil endre seg.
                  Mvh
                  Gudmund

                  Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                  Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                  Comment


                  • #10
                    Gadd ikke å vente på at de fikk det inn der jeg har tilgodelapp, så jeg har nå fått den ihus ifra Esprit i USA. Jeg bestillte den på 900Mhz 0,2 watt og ca 2 km rekkevidde.
                    Nå skulle jeg hatt en datakyndig her, for det her må være et eldorado for de som liker gadgets og innstillinger muligheter og programmering..
                    At det går an å trøkke så mye inn i en liten klump, ja det er rett fantastisk..
                    90 gram veier det som skal oppi flyet, og bruker mottakerpakka som forsyning. Kun snakk om småtterier i strømtrekk så det er greit, dessuten står aktuell spenning på mottaker som tall klart og tydelig i displayet, for det er jo der den henter spenninga ifra
                    Variometer, G-måler, Pitotrør for hastighetsmåling, stallwarning pluss sikkert 20 ting til..
                    Betalte 325 usd, frakt og 90 kroner i fortollingsgebyr.
                    Detta blir moro..
                    Last edited by Soarer; 29-09-08, 18:45.
                    Mvh
                    Gudmund

                    Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                    Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                    Comment


                    • #11
                      Noen bilder av greia.
                      Attached Files
                      Mvh
                      Gudmund

                      Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                      Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Soarer View Post
                        Noen bilder av greia.

                        Kan du lese av alt som er av data på displayet ved sender`n?
                        Denna duppeditten virker jo helt rå! Kanskje jeg må teste den i storseiler`n som settes sammen i disse dager!

                        Mvh OJ
                        Olav Jørgensen
                        Low & fast

                        Comment


                        • #13
                          Hei
                          Får man opplest noen data her, eller må man kikke på displayet? Dersom man må kikke på displayet syns jeg denne virker ubrukelig som vario. Har ikke lyst til å ta øynene fra flyet i flere hundre meters høyde.

                          Ronny
                          Ronny Sundbye
                          Young man, was that a landing or were you shot down?

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by RS View Post
                            Hei
                            Får man opplest noen data her, eller må man kikke på displayet? Dersom man må kikke på displayet syns jeg denne virker ubrukelig som vario. Har ikke lyst til å ta øynene fra flyet i flere hundre meters høyde.

                            Ronny
                            Ja nettopp. Høyt på blå himmel, konse, konse, ser ned på varioen, blikket opp igjen, og så..... hvor???

                            Stein

                            Comment


                            • #15
                              På EagelTree varioen har du en akustisk giver med høyttaler eller ørepropp.

                              Jeg har også koblet til en GPS og logger dataene fra denne - dette gir deg mulighet til å analysere i 3D hvordan du utførte flygingen i etterkant (KML filer mot GoogleEarth)

                              Som nevnt tidligere har du en menge informasjon som kan sendes ned, f.eks batteri status (med alarm hvis du nærmer deg kritisk lavt nivå).
                              Jeg bruker den også til å sjekke kvaliteten på antenne signalet på Spektrum mottakeren (AR9000 har en tilkoblingsmulighet mot E.T.)

                              Ja, ET er noe dyrere men du får en mengde funksjonalitet som er ikke bare kjekt og ha men også nyttig

                              Har lagt ved noen bilder som viser plot i G.E.
                              Attached Files

                              Comment

                              Working...
                              X