Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vario i seilfly.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Og det for 1500 spenn, tenker de fleste vet hvor jeg vil hen nå?
    En må riktignok ha GPS modul i, men det er ikke mange kronene ekstra..
    I tillegg kan du jo bruke den som avlesning istedet for radarpistol om du har egnet fly i løypa bak hanget, en kompis kan jo holde den og lese av.
    Totalenergikompensering på vario (om en vil), dvs at du ikke får utslag på vario om fart omgjøres til stig. Der er målt fart satt inn i et regnestykke på vanlig gjennomsynk.
    Vario kan stille hvilken prosent totkomp en vil ha, samt stille inn målt stig i gjennomsnitt pr tidsenhet, normalt 10 til 30 sek.
    Og mye mye mye mye mere..
    Manualen er en hel kvelds lesning der alt gås igjennom i detalj, men oppsettet er genialt enkelt.
    Dette apparatet skulle så absolutt ha vært tilgjengelig her i landet også..
    Last edited by Soarer; 01-10-08, 13:42.
    Mvh
    Gudmund

    Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
    Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

    Comment


    • #17
      Originally posted by Soarer View Post
      Gadd ikke å vente på at de fikk det inn der jeg har tilgodelapp, så jeg har nå fått den ihus ifra Esprit i USA. Jeg bestillte den på 900Mhz 0,2 watt og ca 2 km rekkevidde.
      Nå skulle jeg hatt en datakyndig her, for det her må være et eldorado for de som liker gadgets og innstillinger muligheter og programmering..
      At det går an å trøkke så mye inn i en liten klump, ja det er rett fantastisk..
      90 gram veier det som skal oppi flyet, og bruker mottakerpakka som forsyning. Kun snakk om småtterier i strømtrekk så det er greit, dessuten står aktuell spenning på mottaker som tall klart og tydelig i displayet, for det er jo der den henter spenninga ifra
      Variometer, G-måler, Pitotrør for hastighetsmåling, stallwarning pluss sikkert 20 ting til..
      Betalte 325 usd, frakt og 90 kroner i fortollingsgebyr.
      Detta blir moro..
      Er du sikker på frekvensen. Er ikke det gammel GSM eller NMT frekvens som nå brukes av ICE?

      Anders
      Last edited by Harpoon; 01-10-08, 18:37.

      Comment


      • #18
        Seagull Glide Soaring System, 900 MHz, 200 mW (FCC Approved 900 MHz version, up to 1.2 mile range) iflg, Eagletree`s egne sider.
        Mvh
        Gudmund

        Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
        Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

        Comment


        • #19
          Men tilbake til det viktige: Hvilken info får du på øret? Har du kommet så langt i lesinga?
          (Info på display er ikke interessant...)
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #20
            Hurtigere og hurtigere "bip bip" i stig, og "buuuu" i variable toner når det synker. Helt lik variolyd på seilfly eller hangglider for denslags skyld.
            Men en kan stille inn hva du vil bip eller buuu skal skal si deg, altså når tid det skal begynne og høres ut. En kan kalibrere varioen selv. Så en kan altså få ei enmetersboble til å høres ut som ei på ti, alt etter hva din oppfatning av termikk er. Likeså på synk.
            Og så har du som sagt i tillegg gjennomsnitt pr tidsenhet, og totalenergi komp.

            Har kommet så langt at jeg får lyd, men er langt ifra kommet til siste side i manualen.
            Quadrocopter har funnet en plass å plugge i ei ørepropp, men det har ikke jeg enda.
            Mvh
            Gudmund

            Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
            Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

            Comment


            • #21
              Originally posted by Soarer View Post
              ...Quadrocopter har funnet en plass å plugge i ei ørepropp, men det har ikke jeg enda.
              Den runde ringen til venstre for USB inngangen
              Attached Files

              Comment


              • #22
                Okei... Meg takker! Det må prøves.
                Ja, da har vel den saken her alt da..
                Mvh
                Gudmund

                Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                Comment

                Working...
                X