Announcement

Collapse
No announcement yet.

CG Position

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • CG Position

    Hei
    skal til og balangserer en toplight mega og den står oppgitt til 70mm fra forkant av vingen,
    og de jeg lurer på er at jeg må ha i 230gram bly for og få den i balangse men de er de ikke noen sjangs for og få plass til, hvordan skal jeg løse dette?? har forresten en venn som har en spider som er nesten identisk kunn halen som ikke er lik jeg har V hale mens han har vanlig hale , hans fly er cg oppgitt til 90 til 100mm tror dere jeg kan kansje bruke di måla eller blir den for tung bak da?? da trenger jeg kunn 80g bly og de går akkurat.
    mvh stin
    Delta force anilator 53 m Quickdraw 26ccm pioneer. SS66 M SG 35cc. Lynx 2m.Extreme Flight MXS 48".og Futaba 4PX . JBA 56 3.5m el Carbon seiler.
    På vei inn i Hangaren.
    Lyst på. F5B m cheapo oppsett i. Nan Omega 2.4m F5j. 1/4 DG808S 4500mm

  • #2
    Originally posted by Stin View Post
    Hei
    skal til og balangserer en toplight mega og den står oppgitt til 70mm fra forkant av vingen,
    og de jeg lurer på er at jeg må ha i 230gram bly for og få den i balangse men de er de ikke noen sjangs for og få plass til, hvordan skal jeg løse dette?? har forresten en venn som har en spider som er nesten identisk kunn halen som ikke er lik jeg har V hale mens han har vanlig hale , hans fly er cg oppgitt til 90 til 100mm tror dere jeg kan kansje bruke di måla eller blir den for tung bak da?? da trenger jeg kunn 80g bly og de går akkurat.
    mvh stin
    Har du sett på muligheten for å støpe inn blykuler blandet med epoxy fremme i nesa? Har hatt denne modellen og hadde ingen problem med balansering! 230 gram i nesa høres jo mye ut.

    Mvh OJ
    Olav Jørgensen
    Low & fast

    Comment


    • #3
      Ja jeg syntes også at de var mye bly som måtte inn i den, husker du hvor du la C.G på den du hadde??
      Delta force anilator 53 m Quickdraw 26ccm pioneer. SS66 M SG 35cc. Lynx 2m.Extreme Flight MXS 48".og Futaba 4PX . JBA 56 3.5m el Carbon seiler.
      På vei inn i Hangaren.
      Lyst på. F5B m cheapo oppsett i. Nan Omega 2.4m F5j. 1/4 DG808S 4500mm

      Comment


      • #4
        Nei, jeg husker ikke hva målet var. Husker jeg hadde den ca på anbefalt C.G og den fløy bra da!

        Mvh OJ
        Olav Jørgensen
        Low & fast

        Comment


        • #5
          Jeg hadde også en slik, og støpte inn blykuler i nesa for å få nok vekt lengst frem.

          Min erfaring var at den var nesetung med balansepunktet på anbefalt plass. Husker ikke akkurat hvor jeg endte opp, men tror jeg fjernet 15-25 gram fra nesa etter at den var balansert etter boka.

          Er en kompis som kjøpte dette flyet av meg så jeg kan selvsagt få han til å sjekke hvor han har balansepunktet nå hvis du fortsatt er i tvil.

          Comment


          • #6
            En mulighet er jo at du fyller så mye bly det er plass til inni snuten. Så kan du tape fast mer bly (blyplate er jo enklest) på utsiden slik at du får prøvd flyet på 70mm. Da får du i alle fall startet på anbefalt CG, jobbe deg bakover med CG til du blir fornøyd, og til slutt se hvor mye bly du egentlig trenger. Hvis det forsatt trengs mer bly enn det er plass til fremst i snuten, får man altid plass til mer bly ved å bruke blyplate (fås på diverse byggvareforetninger) som bla. kan brettes rundt batteripakken. (Du har vel batteripakken fremst?)

            Comment


            • #7
              Originally posted by OAK View Post
              Jeg hadde også en slik, og støpte inn blykuler i nesa for å få nok vekt lengst frem.

              Min erfaring var at den var nesetung med balansepunktet på anbefalt plass. Husker ikke akkurat hvor jeg endte opp, men tror jeg fjernet 15-25 gram fra nesa etter at den var balansert etter boka.

              Er en kompis som kjøpte dette flyet av meg så jeg kan selvsagt få han til å sjekke hvor han har balansepunktet nå hvis du fortsatt er i tvil.
              Hei ja takk de hadde vært veldig fint om du hadde hatt bryet til og høre med han..


              Ja har batteripakken så langt framme de er mulig og få den, men de flyet er jo så pintrangt framme, har prøvd og lage en pakke på 2 og2 batterier etterverandre og legge motakeren oppå. får plass til blyet vist jeg bruker en batteri pakke på 1.2v AAA 800mah men føler at jeg får så lite fly tid da.
              mvh stin
              Last edited by Stin; 18-09-08, 15:38.
              Delta force anilator 53 m Quickdraw 26ccm pioneer. SS66 M SG 35cc. Lynx 2m.Extreme Flight MXS 48".og Futaba 4PX . JBA 56 3.5m el Carbon seiler.
              På vei inn i Hangaren.
              Lyst på. F5B m cheapo oppsett i. Nan Omega 2.4m F5j. 1/4 DG808S 4500mm

              Comment


              • #8
                Hvis du er usikker kan du ogsp få i så mye du klarer og ta et par handkast på flatmark. Dette vill gi en god indikasjon på om det er for langt bak ivertfall.

                Hvor bred er vingen din ? fra forkant til bakkant.
                **********************
                Mvh
                Stig Olsen
                Lillehammer MFK


                Nan Xplorer FullCarbon X tail
                Pike Perfect X tail
                Pike Brio / Giant
                Alpina 4001
                DG 500/22 Elan under opppussing
                Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

                Futaba 12Fg Fasst

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Seiler`n View Post
                  Hvis du er usikker kan du ogsp få i så mye du klarer og ta et par handkast på flatmark. Dette vill gi en god indikasjon på om det er for langt bak ivertfall.

                  Hvor bred er vingen din ? fra forkant til bakkant.
                  vingen er 20.5cm i bredde. tenkte og ta ett par håndkast i helgen
                  mvh stin
                  Delta force anilator 53 m Quickdraw 26ccm pioneer. SS66 M SG 35cc. Lynx 2m.Extreme Flight MXS 48".og Futaba 4PX . JBA 56 3.5m el Carbon seiler.
                  På vei inn i Hangaren.
                  Lyst på. F5B m cheapo oppsett i. Nan Omega 2.4m F5j. 1/4 DG808S 4500mm

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Stin View Post
                    vingen er 20.5cm i bredde. tenkte og ta ett par håndkast i helgen
                    mvh stin
                    At C.G skal ligge ca på 7 cm når korden er 20,5 cm virker helt normalt. ca 1/3 korde er i mange tilfeller et godt utgangspunkt hvertfall. Selvfølgelig avhengig av mange faktorer!

                    Mvh OJ
                    Olav Jørgensen
                    Low & fast

                    Comment


                    • #11
                      Jeg har Spider fra Espirit og den er så og si lik til den modellen det er snakk om. I min manual står det 90-100mm. Korden er 205mm. Skal også håndkaste min før den blir slengt utfor hangkanten...
                      Yngve Sekkenes

                      http://www.artistic3d.net/index.php/...ne/97-bellanca

                      Comment

                      Working...
                      X