Announcement

Collapse
No announcement yet.

hjelp med ny Vinge

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • hjelp med ny Vinge

    Hei.
    Jeg fikk for en stund siden en isoporkjærne til en hang-vinge av en venn.
    Jeg er veldig fersk på dette her med fly uten motor, og vet ikke hva slags vinge dette er,
    men det største spørsmålet er hvor skal tyngdepunktet på en slik vinge være? og hvor store ror bør jeg ha? Vingen er 1 meter bred og 3,5cm tykk på det tykkeste. 30cm lang på midten.
    er det bare p prøve seg frem, eller er det noen triks for å gjøre dette.
    legger ved et bilde av vingen så dere ser hva jeg mener.
    Attached Files
    Edvin
    ------
    http://home.no.net/hansenmh

  • #2
    Tror nok ca 3 cm brede ror skal holde. rorene år fra vingetipp og nesten til roten. ca 5 - 10 cm fra roten.

    viktig med vertikale finner på hver vingetipp.

    Balansepungt er jeg ikke noe flink med på slike kreasjoner. Men sikkert noen som har svar på det. Ellers kan du prøve deg forsiktig frem med håndkast på flatmark. Det skal være ganske langt bak mener jeg å huske.
    **********************
    Mvh
    Stig Olsen
    Lillehammer MFK


    Nan Xplorer FullCarbon X tail
    Pike Perfect X tail
    Pike Brio / Giant
    Alpina 4001
    DG 500/22 Elan under opppussing
    Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

    Futaba 12Fg Fasst

    Comment


    • #3
      Jeg ville begynt med CG omtrent der jeg har satt et merke:
      Attached Files
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        Originally posted by Seiler`n View Post
        Ellers kan du prøve deg forsiktig frem med håndkast på flatmark. Det skal være ganske langt bak mener jeg å huske.
        Når jeg skal prøvekaste en slik modell, hva er da nøytrale ror? skal de stå en anelse oppover eller rett i forhold til profilen (linje fra senter foran og senter bak).

        Originally posted by Seiler`n View Post
        viktig med vertikale finner på hver vingetipp.
        er det viktig att finnene står på vingetippen, eller kan de stå lenger mot senter? så for meg 2 finner ca 10-15 cm fra midten med en liten helling utover i toppen. (ca der strekene på vingen er.)
        Edvin
        ------
        http://home.no.net/hansenmh

        Comment


        • #5
          rorene skal stå flatt med bunnen av vingen, så du kjan legge en linjal på bunnen og sentrere rorene etter den. er litt usikker på de finnegreiene, men vill tro det blir best med en i hver tipp
          Joakim L. T. 94-Modell
          ---------------------------------------------------
          Aeroworks - Extra 300
          Extreme Flight - Yak 54E Profile
          Crrc-Pro GF26I
          EG - Yak 54 26cc
          Kyosho - Edge 540 .50
          C Goldberg - Cub med flottører
          OMP - Katana V2

          those who are fearless may not live long, but those who are cautious do not live at all

          Comment


          • #6
            Du kan sette finnene hvor du vil! En på midten, to på sidene, eller to, slik du foreslår, det viktige er å ha en stabilisator på den aksen. På Zagien min, er det anbefalt at man har rorene en grad eller to opp på de første turene, er visst vanlig på deltavinger det der, selv om jeg må inrømme at jeg ikke kan aerodynamikken min godt nok til å forklare det uten å lyve
            Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

            Steinar B Johansen
            Lillehammer mfk

            Comment


            • #7
              Takker for svar. så nå er det bare å forske litt...
              Edvin
              ------
              http://home.no.net/hansenmh

              Comment


              • #8
                Tyngepunkt

                For å finne tyngdepunktet på en vinge, skall du ta vingen med balanserorene på. Sett bak kanten av vingen intill en vegg eller noe annet rett. Mål avstanden fra veggen til spissen av vingen og del denne avstanden på 3. Resultatet er avstanden fra spissen til tyngdepunktet på vingen. Den vil fly uten problemer med dette tyngdepunktet. Fest batteriet med velcro og finjuster tyngdepunktet etter smak og behag. Når det gjelder balanserorene og deres vinkel, er det avhengig av profilen. Bruker due symetrisk eller tilnærmet profil, kan balanserorene være vinklet svakt oppover

                Comment


                • #9
                  Originally posted by romino View Post
                  For å finne tyngdepunktet på en vinge, skall du ta vingen med balanserorene på. Sett bak kanten av vingen intill en vegg eller noe annet rett. Mål avstanden fra veggen til spissen av vingen og del denne avstanden på 3. Resultatet er avstanden fra spissen til tyngdepunktet på vingen. Den vil fly uten problemer med dette tyngdepunktet. Fest batteriet med velcro og finjuster tyngdepunktet etter smak og behag. Når det gjelder balanserorene og deres vinkel, er det avhengig av profilen. Bruker due symetrisk eller tilnærmet profil, kan balanserorene være vinklet svakt oppover
                  Takker så mye.
                  Profilen er semisymetrisk tror jeg det heter. litt bue under, og mye oppå.
                  Edvin
                  ------
                  http://home.no.net/hansenmh

                  Comment


                  • #10
                    Kanskje denne kan være til hjelp?

                    Legger ved en manual for Vector Combat Wing. Den er noe større enn den du har, men det kan jo være noe av samme oppbygning.
                    Denne er også 30 cm. lang på midten.
                    Rorene er 5cm. ytterst til 3cm. innerst.

                    Ellers så ser jeg at du har fått gode svar fra andre her.
                    Attached Files

                    Comment


                    • #11
                      Er nå nesten ferdig med denne modellen. Satt bakenden mot veggen og målte total lengde og delte på 3 for å finne tyngdepunktet. etter litt prøvekasting på naboens jorde, har jeg justert tyngdepunktet 3cm lengere bakover. og tror jeg nermer meg noe der.
                      nå gjenstår det bare å sette på finnene og litt farge før jeg kan ut å fly.
                      Attached Files
                      Edvin
                      ------
                      http://home.no.net/hansenmh

                      Comment


                      • #12
                        Hei !
                        Dette har vi gjort noen ganger.. Ta en kikk på denne tråden.
                        http://www.trmfk.no/forum/viewtopic.php?t=158

                        Husk på å forsterke fremkant av vingen, og særlig "midtseksjon" mot spissen foran. Det er der den får størst belastning over tid..
                        Ta deg også god tid med radio-oppsettet.
                        Lykke til.
                        __________________________________________________ ___
                        Jørn Kaasbøll
                        Scale Warbirds of Norway

                        Comment

                        Working...
                        X