Announcement

Collapse
No announcement yet.

Beste kablingsmåte i vinge?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Beste kablingsmåte i vinge?

    Det er ikke høy kvalitet i tegningen men den viser greit problemstillingen.

    I en storseiler er det 3 servoer i hver vingehalvdel. (Hver vingehalvdel er i to deler. En bal.-servo i vingetipp og en bal. og en bal og en flaps i indre del.)

    Spørsmålet er, uavhengig av hvor mange seksjoner vingehalvdelen består av, hvilken kablingsmåte som er best. Alt-1 på bildet hvor alle + og (-) samles på kontaktpinnen, eller Alt-2 hvor + (-) samles sammen underveis og blir til en leder pr. + og (-).

    Medfører Alt-2 større krav til tverrrsnitt på kabler enn Alt-1?

    Noen formeninger der ute om hva som er best?

    Stein
    Attached Files

  • #2
    Originally posted by Kingfisher View Post
    Det er ikke høy kvalitet i tegningen men den viser greit problemstillingen.

    I en storseiler er det 3 servoer i hver vingehalvdel. (Hver vingehalvdel er i to deler. En bal.-servo i vingetipp og en bal. og en bal og en flaps i indre del.)

    Spørsmålet er, uavhengig av hvor mange seksjoner vingehalvdelen består av, hvilken kablingsmåte som er best. Alt-1 på bildet hvor alle + og (-) samles på kontaktpinnen, eller Alt-2 hvor + (-) samles sammen underveis og blir til en leder pr. + og (-).

    Medfører Alt-2 større krav til tverrrsnitt på kabler enn Alt-1?

    Noen formeninger der ute om hva som er best?

    Stein
    Jeg pleier å trekke 1 kabel til hver servo helt fra vingeroten i slike vinger p.g.a de ofta lange ledningene som fører med seg blant annet spenningsfall. Hva som er best vet jeg ikke!

    Mvh OJ
    Olav Jørgensen
    Low & fast

    Comment


    • #3
      Jeg bruker alternativ en, av en grunn.
      Og det er at om jeg får kontaktproblemer med enten pluss eller minus på alternativ to, så er/kan være hele vingen uten strøm, og det vil jeg ikke.
      Og får en sånne problemer, så er det gjerne i nærheten av mottaker/ eksternt batteri fordi det er der en er oppi med fingra sine sånn av og til.
      Så jeg kjører konsekvent en servokabel til hver servo, som har alt servoen trenger.
      Spenningsfall på vingeservoer er ikke noe problem om du har normal tykkelse på kablene.

      Mange ganger så mye ledninger, javel, men om det oppstår kontaktproblemer, så får en trøbbel med ên servo på det viset, ikke muligens alle i den vingen.

      Men noen liker mora, og andre liker dattera, så det kan diskuteres i det uendelige hva som er best.
      Det med vekt skal du ikke tenke på, det spiller ingen rolle på et sånt fly som du har.
      Mvh
      Gudmund

      Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
      Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

      Comment

      Working...
      X