Announcement

Collapse
No announcement yet.

Seilfly!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Seilfly!

    Hallo!

    Jeg var på ett hang for å hjelpe en venn med å fly seilfly i dag.
    Først prøvde vi noen turer med mitt deltaseilfly ( Pibros ) og lærer/elev kabel. Det var litt for lite vind for det, så nå prøvde vi heler hans 2 kanals seilfly med 2m v.s.
    Du verden så kjekt!!! Jeg har flyd svært lite seilfly, men dette bare ble oppe i luften, det fløy med nesten gangfart i den tette tåka som hadde kommet, det hendte at jeg mistet den i tåka, men heldigvis klarte jeg å "redde" den når den dukket opp igjen (farlig nær hangkanten).
    Etter litt flygning påde meg og han jeg skulle lære opp (i samme tur) skulle jeg prøve å lande, det var en sak for seg selv, det var ingen gode plasser å lande, enten stein, eller små (ca. 3^2) mose flekker. Og uten "spoiler" tokk det nesten 5min. før jeg i det hel tatt klarte å få flyet ned. Det endte med att jeg kom ned mot fjellet og rett før det traff dro jeg kraftig, da bare "la" det seg ned.

    Men Du verden så kjekt det var!!


    Forresten, kameraten min hadde med seg radio og mottaker på 72mhz bandet, hvem/hva er det som sender på 72mhz i Norge? (vi fløy selvfølgelig ikke med den).
    Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
    er der ingen der kender dem.

  • #2
    Endel kanaler på 72Mhz var i bruk til R/C fly fram til på -80tallet engang; tror forsvaret disponerer båndet idag..
    Bygger bedre enn jeg flyr...
    ARF? Nei takk!

    Comment


    • #3
      Klart seilfly er bra! Er i alle fall min favoritt og har vært det i mange år. Problemet er at jeg jobber og bor på Østlandet, og det er ikke mange brukbare hang her. Men så er jeg bortskjemt med mange års flyging på heftige hang rundt om i Sør-Troms og Lofoten... En storseiler (3,5 meter VS eller mer) som flår langs hangkanten mens det hyyyler og løfter vanvittig går utenpå alt annet innen RC Kjøp deg en Multiplex seiler, gakk hen på et godt hang med bra landingsmuligheter og du skjønner saken.
      Eller hva med å bygge/bruke ei "hengekøye", en enkel seiler på 1,5 - 2 meter vingespenn med kun side/høyderor samt et strikk for høystart og let etter termikk. Her er en helt ny verden for de av modellflygere som ikke har prøvd.

      På 72-bandet finner du mange! Blant andre er politiet her også

      PS: i dag fløy jeg på 72-bandet.... En i klubben som kom med en et fly med gammel Kraft-radio-utstyr på stripa og ville ha hjelp. Ble noen fine flighter før mottakerbatteriet døde, rart å holde i så gammelt utstyr som virket. Men det var faktisk ulovlig det jeg gjorde.... (Eller glemte jeg bare å sjekke hvilken frekvens vi fløy på? Neppe...)
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        Jeg fikk veldig lyst på ett slik to kanals seilfly, men økonomien min sier noe annet

        Jeg tror det blir flere turer med seilfly etter dagens opplevelse
        Men det er litt vanskelig med seilfly, siden jeg opplever at jeg ofte blir stående alene, og det sosiale med modellfly er jo litt av morroa...

        Det er også litt broblematisk med kjøring, men så lenge jeg ikke har egen jobb holder jeg meg til motorfly (det jeg har)

        PS. jeg har jo enda Pibros'en og den er veldig morsom å fly den og...så lenge det er vind
        Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
        er der ingen der kender dem.

        Comment


        • #5
          Man trenger ikke gjøre alt i dag vet du..... Greit å ha litt til gode også
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment

          Working...
          X