Announcement

Collapse
No announcement yet.

Programmering av luftprems sammen med butterfly?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Programmering av luftprems sammen med butterfly?

    Sitter her å prøver å finne ut av programmering av brakeflaps, camberflaps, butterfly og luftbrems.

    Så noen spørsmål:

    1.Skal ha butterflyfunksjon på venstrestikke. Skal camberflap følge brakeflap helt ned ved butterfly?

    2.Skal/kan camberflap mikses med aileron?

    3.Har lest ett eller annet sted at en god løsning er å programmere luftprems til å poppe opp ved halv butterflystikke. Er det måten å gjøre det på? Skal det i såfall være noen forsinkelse på luftbremsservoer eller er det bare rett ut?

    Har noen andre gode tips for denne type vinge, aileron, camberflap,brakeflap,luftbrems så tar jeg i mot med takk.

    Stein
    Last edited by Kingfisher; 10-04-09, 20:33.

  • #2
    Hvilket fly er dette ?

    Forstår det slik at du har en 6 servo ving med luftbrems i tillegg ?
    **********************
    Mvh
    Stig Olsen
    Lillehammer MFK


    Nan Xplorer FullCarbon X tail
    Pike Perfect X tail
    Pike Brio / Giant
    Alpina 4001
    DG 500/22 Elan under opppussing
    Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

    Futaba 12Fg Fasst

    Comment


    • #3
      Ja det er riktig. 6 servoer + luftbrems.
      Det er en Valenta Thermic XXXL (5). Noen byggeanvisning fulgte ikke med så det er å lete på nettet etter andre som har ferdiggjort sammen modell.

      Jeg har funnet noe, som det vedlagte bildet viser, men er noe mangelfullt. Det som benevnes her som Mittlere Querruder er det jeg kaller camber flap. Som det vises her så bruker han bl.a. ikke camberflap som en del av butterfly.
      Luftbrems står det ingenting om, nå de skal slå ut.

      Stein
      Attached Files

      Comment


      • #4
        1. Enten eller her. Synes du den bremser for lite med bare brake flap henger du på camber flap også. Men ikke la camberflap gå på halvdistanse. Det skaper bare løft og det vil du ikke ha.

        2. Gjør som du vill. Et kjent problem er at roll autoriteten forsvinner når du setter butterfly. Så kansje la dem være nøytral og virke kun som balanseror ?? Igjen kjenn og føl på det..

        3. Kansje en bryter for å velge med eller uten luftbrems på bytterfly. Den har en aldeles heftig virkning når alt dette kommer ut. Men fra halv stikke er en mulighet ja. Jag flyr min Alpina 4001 med kun butterfly og den trenger ikke noe annet, den faller som en stein.

        Tror det beste er å fly seg til litt på dette. Kjenne på modellen og virkningen av butterfly osv. Da kan du tilpasse dette etterhvert. Bruke flyfaser for alt det er vert ivertfall..

        Lykke til !
        **********************
        Mvh
        Stig Olsen
        Lillehammer MFK


        Nan Xplorer FullCarbon X tail
        Pike Perfect X tail
        Pike Brio / Giant
        Alpina 4001
        DG 500/22 Elan under opppussing
        Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

        Futaba 12Fg Fasst

        Comment

        Working...
        X