Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forstørre tegningene

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Forstørre tegningene

    Hei,

    Mitt første innlegg. Jeg har endelig funnet tilbake til hobbyen etter en pause på snart 20 år.

    Holder på og bygge en Blue Phoenix, men vurderer og starte et større prosjekt i vinter.
    Jeg har funnet tegninger til en flygende vinge, denne har et vs på 2,8m, men jeg ønsker og øke det til ca 4m.
    Tegningene er Autocad tegninger, så det er ikke noe problem og øke størrelsen på tegningene og skrive det ut. Spørsmålet er vel egentlig, er det så enkelt bare øke størrelsen på tegningen? eller er det andre ting jeg må ta hensyn til?

    Mine siste fly, før jeg sluttet var 2 stk store seilere en Airjet SB10 3,2m og en SB10 på rundt 4,5m, husker ikke fabrikatet, men tror det også var en Airjet. Med litt trening så burde det gå greit og komme tilbake igjen.

    Mvh,

    Frode Andersen
    __________________________________________________ _______________________________________
    Frode Andersen
    www.haldenmodellflyklubb.no
    www.rcwings.no
    Sarpsborg Modellflyklubb
    _____________________________________________

  • #2
    Det er vel i utgangspunktet så enkelt. Men du må ta hensyn til hva som skjer med ror/sevoer. Du må kanskje legge til flere servoer på rora for å få nok krefter,og ikke minst fordele kreftene utover på roret. F.eks eit balanseror som i utgangspunktet er 30 cm langt og har en servo som har innfesting i ene enden,vil ikke fungere om dette roret blåses opp til over meteren.
    Lykke til med prosjektet da,så venter vi på bilder og video selvsagt
    Alt som kan fjernstyres.
    ---------------------------------------------
    The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
    Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
    Steinar Kvarme.

    Comment


    • #3
      Egenskaper endrer seg ved oppskalering av båter (og vaffelrøre).
      Gjelder det samme for fly tro?

      Finnes det en flysimulator for å teste ut diverse hobbymodeller ala dette?

      Må være spennende å være pioner. Ser frem til e.v.t. video/bilder.

      Lykke til
      T-Hawk el. park fly m/4k 27Mhz sender.
      Clearview simulator m/kontroller.
      Spitfire MK IX 1:7 byggeprosjekt

      Comment


      • #4
        Husk at vi lever i en 3D verden.. Hvis du dobler størrelen, så firedobler du vekten. Da firedobler du også belstningen på skjøter og sånt. Det er en grunn til at elefanter har tykkere bein en fluer. Gå for magefølelesn. Hvis det føles fislete, så er det sikkert det...
        Det går fint an å oppskalere tegninger så lenge man bare husker på å bruke sunn fornuft og glassfiberduk
        Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

        Steinar B Johansen
        Lillehammer mfk

        Comment


        • #5
          Originally posted by bad scientist View Post
          Husk at vi lever i en 3D verden.. Hvis du dobler størrelen, så firedobler du vekten. Da firedobler du også belstningen på skjøter og sånt. Det er en grunn til at elefanter har tykkere bein en fluer. Gå for magefølelesn. Hvis det føles fislete, så er det sikkert det...
          Det går fint an å oppskalere tegninger så lenge man bare husker på å bruke sunn fornuft og glassfiberduk
          Vel, når man dobler vingespennet, 8 dobles vekten, dersom alle mål blir det samme. I praksis så gjelder vel ikke denne regelen.
          Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

          Comment


          • #6
            Jeg har syslet en del med forstørring av tegninger med stort hell.
            Når du dobler flyets størrelse vil alle arealer firedobles. Alle volum øker åtte ganger.

            Det er ikke nødvendigvis slik at vekta også øker åtte ganger. Noen ganger blir det mindre, andre ganger mer. Men en stor vinge er veldig effektiv i forhold til en liten, så det er oftest ingen problem å bære ti ganger opprinnelig vekt.

            Comment


            • #7
              Takk, for svar.

              Vingen har et konvensjonelt spant design, når jeg øker dimensjonene med ca 50%, vil jo også alle matrialene øke med 50%, dette vil også øke styrken i skjøter og modellen generelt. Eller kan det lønne seg og tegne hele vingen på nytt og bruke stort sett de samme material dimensjonene som orginalen, men forsterke med balsa mellom spantene, paralelt med forkant av vingen? om dere skjønner hva jeg mener. Tenker først og fremst på og spare vekt i forhold til styrke.

              Snakket med et lokalt firma, de skulle ha noen hundre lapper for og skrive ut tegningene.
              Da er det vel bare og sette seg ned og forstørre i Acad.

              Før handlet jeg balsa osv hos Norwegian Modellers, er det fortsatt stedet og handle, eller finnes det andre bedre alternativer?

              Skal forsøke og holde dere oppdatert her.

              Frode
              Last edited by Mr. Andersen; 07-09-09, 16:21. Reason: Skrive leif
              __________________________________________________ _______________________________________
              Frode Andersen
              www.haldenmodellflyklubb.no
              www.rcwings.no
              Sarpsborg Modellflyklubb
              _____________________________________________

              Comment

              Working...
              X