Announcement

Collapse
No announcement yet.

2,4 ghz radio til seilfly

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 2,4 ghz radio til seilfly

    Etter et par nesten uhell på av glitch, har jeg begynt å tenke på en evt ny radio. Den andre grunnen er at det begynner å bli en del som flyr rundt, og det ville være veldig trist ha noen på samme kanal( bla annet så kona noen som flyr på hang i direkte siktlinje til der jeg flyr)

    Kommer nok til å bli mest brukt i seilfly og el fly. Ser jo stadig det kommer my nytt på markedet og det kommer også mer etter Nurenberg messen tenker jeg.( Spektrum 10 ch har jeg blant annet sett)

    Har prøvd å lese båder her og der, men det er få ting som er skrevet av seilflygere. Ser for meg en radio til rundt 4000-5500 og 8-10 kanaler. De som er aktuelle er Futaba 10C(har vel ikke mulighet for telmetri?) og8 FG, Hiteck Aurora 9, JR DSX9(denne kommer det vel en ny modell av?). Er det andre aktuell radioer? Evt noen som har erfaring med noen av de nevnte?


    Har jo registrert at det er mange seilflygere som holder seg blant annet til multiplex og Graupner, men synes nå disse er uforholdmessig dyre.

    Vet det her er mye synsing. Tilgang på mottagere er jo en viktig del.

    Tar i mot tips og synsing/erfaring med takk.

    Postet denne tråden her med vilje, da fuel, jet og helikopter er av liten interesse.

  • #2
    Jeg flyr selv med Futaba 12z 2,4Ghz og er strålende fornøyd.
    Har aldri undersøkt muligheter for telemetri siden jeg ikke helt ser nytten av det til mitt bruk.
    Har også hørt mye bra om Futaba 12fg som er nesten samme radioen som 12z bare med ett annet "hus"
    Jan Eric Klausen
    Forus RC Klubb

    Comment


    • #3
      Hei, den skal blant annet brukes i den gamle Majkoen din. Den har fått seg et par skremmeskudd i vinter, men har klart seg uskadd. Er stadig å observere i lufta over Austrått i Sandnes.

      Comment


      • #4
        Godt å høre at den fortsatt lever.
        Tror ikke du kan trå feil med en Futaba radio.
        Eneste å påpeke er at mottageren er noe dyre.
        Ut fra det jeg har sett på nettet kan det se ut som JR/Spektrum har noe rimeligere mottager.
        Jan Eric Klausen
        Forus RC Klubb

        Comment


        • #5
          Futaba har seilflyprogramvare for de fleste. Alt fra 8 FG 10C og oppover er fult brukbare radioer.
          Seilfly og spectrum's radioen kan du glemme. Men motakere og sendermoduler i andre radioer fungerer utmerket.

          No mer du lurer på, bare spør
          **********************
          Mvh
          Stig Olsen
          Lillehammer MFK


          Nan Xplorer FullCarbon X tail
          Pike Perfect X tail
          Pike Brio / Giant
          Alpina 4001
          DG 500/22 Elan under opppussing
          Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

          Futaba 12Fg Fasst

          Comment


          • #6
            Har brukt JR X9303 de siste to år (samme som DSX9) og vært meget fornøyd. Gitt meg flere Norgesmester titler og 4.plass i EM F3J. Har ikke planer om å skifte med det første, da flygingen står i fokus for meg, ikke bling (da hadde jeg kjøpt en 12X).
            Finnes mer avanserte radioer, men denne er bra nok i massevis for de beste. Så med mindre du vil ha mer bling er det en billig og god radio (selges normalt rundt 600USD med mottager) og gode 6kanals mottagere ligger fra 60-100USD. Har ikke anelse hva de selges for i Norge.
            PS bruker den også til 3m bensin, 90size heli og 6m Fox....

            Men du går ikke feil med en av de bedre Futaba heller. 2.4 systemene til både JR/Spectrum og Futaba er gjennomprøvde og bra til seilfly i alle dimensjoner.

            Jo Grini
            Jo Grini
            http://vimeo.com/jojoen
            http://www.youtube.com/jojoenno
            http://www.jojoen.no/

            Comment


            • #7
              Fordelen med mange av Futaba radioen kontra jr/spektrum er at man kan bytte modul, slik at en har både 2,4gHz og 35mhz i samme radio.
              Det kan man vel ikke men noen av JR eller Spektrum??
              Jan Eric Klausen
              Forus RC Klubb

              Comment


              • #8
                Har sett mange som bruker JR også, og den ligger vel i det samme prisleiet, mellom 5500 og 6000 i Norge.

                Har Futaba 7C i dag, og synes den er grei og programere, så de er absolutt aktuelle.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Ja9 View Post
                  Fordelen med mange av Futaba radioen kontra jr/spektrum er at man kan bytte modul, slik at en har både 2,4gHz og 35mhz i samme radio.
                  Det kan man vel ikke men noen av JR eller Spektrum??
                  JODA, har beholdt den "gamle" 9303 35.mhz og kjøpt 2,4 modul til denne. Min sønn som bruker denne når vi konkurrerer internasjonalt og trenger to radioer. Han brukte den i Polen når han deltok i juniorkonkurransen EM F3J og to NM ifjor.

                  Jo Grini
                  Jo Grini
                  http://vimeo.com/jojoen
                  http://www.youtube.com/jojoenno
                  http://www.jojoen.no/

                  Comment


                  • #10
                    Hold litt igjen - om noen måneder kommer Spektrum og JR med en serie nye topp moderne radioer, Spektrum vil også levere innebygget telemetri.

                    Jeg bruker en JR 9xII med Spektrum modul til alle mine fly (ca 30 stk) og etterhvert vil du oppdage at mottaker kostnadene begynner å bli en stor del av totalpakka.
                    Venter seriøst på Spektrum DX10 og JR X11zero - regner med at en av disse blir min neste radio. (har fått noen hint om at X11 kan komme langt ned i pris når den blir introdusert.)
                    Vil du ned i pris men allikevel ha en bra radio så er den kommende Spektrum DX8 et bra valg.

                    Videre har Spektrum noen små mottakere (AR6250) med lange antenner som passer ypperlig i DLG og små seilfly!!


                    Originally posted by Ja9 View Post
                    Fordelen med mange av Futaba radioen kontra jr/spektrum er at man kan bytte modul, slik at en har både 2,4gHz og 35mhz i samme radio.
                    Det kan man vel ikke men noen av JR eller Spektrum??
                    Feil, JR radioene er modulbaserte hvis du ser bort fra et par modeller X9303 og X9503, JR 12X kan du kjøpe som en modul utgave eller som en ren 2.4GHz versjon
                    Last edited by Quadrocopter; 03-03-10, 20:37.

                    Comment


                    • #11
                      Får håpe spectrum tar med seg noe av Jr sin seilflymeny på sine sendere.
                      **********************
                      Mvh
                      Stig Olsen
                      Lillehammer MFK


                      Nan Xplorer FullCarbon X tail
                      Pike Perfect X tail
                      Pike Brio / Giant
                      Alpina 4001
                      DG 500/22 Elan under opppussing
                      Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

                      Futaba 12Fg Fasst

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Seiler`n View Post
                        Får håpe spectrum tar med seg noe av Jr sin seilflymeny på sine sendere.
                        DX8 og DX10 i.h.t. folk som har inside informasjon menyer som overgår eksisterende JR
                        JR sin X11zero har et totalt nytt menysystem som til å med Futaba folket finner frem i...

                        Comment


                        • #13
                          Takk for mange og kjappe svar.

                          Trekker jeg ut essensen her, så er det at Futaba og JR har gode programmeringsmuligheter, bra og sikre systemer og god tilgang på mottakere og at det er en smakssak hva en velger av disse to.

                          Vet jo at det altid kommer noe nytt på markedet, men at det nye ofte kan ha litt barnesykdommer. Fordelen med det er vel at noe av det fullt funksjonelle "gamle" faller en del i pris.

                          Da er det bare å finne ut hvordan man skal få det i hus uten at kona merker noe.....................

                          Comment


                          • #14
                            Ser du kan få en DSX9 fra Hobbicity til ca 4100 inkl mva og frakt........ Det frister jo. Fordelen som jeg ser med JR er veldig god tilgang på spektrum mottakere, som ser ut til å være betydelig rimligere enn Futaba sine.

                            Comment


                            • #15
                              Jeg har også flydd alle mine fly med JR 9XII med 2,4Modul.. Har aldri hatt noen glitch eller forstyrrelser med denne. Spektrum og JR mottagere ligger i ett greit prissjikte og godt utvalg av varianter. Synes JR har grei og oversiktelig meny.

                              Men den største fordelen med at jeg har JR, er att nesten alle i klubben enten flyr med JR9303, DSX9 eller JR 9XII, så har jeg problemer med noe jeg ikke skjønner, så er det bare å spørre rundt i klubben, og da får man somregel hjelp.

                              Men for all del...futaba er det vel heller ingen ting å si på.
                              Youtube: Flygutta
                              -----------------------------
                              Fly:Pilot-Rc Sbach 50cc elektro,Sebart Sukhoi 50Ev2, Sebart Pitts Python 50E, Sebart Angel 30E, Sebrart Katana 120E, Seagul Decathlon 60s, Kinetic 800, axn floater, Phoenix Yak 60s, Multiplex Fun Cub, SuperSport 40s, GP Yak 54, Multiplex Twister, Giant Cessna 182, P47Funfighter, AT-6 Texan Funfighter.
                              Heli: T-rex 700,T-rex 450
                              Kleff@ [Arne Ivar Kleven]
                              (34 år ung)
                              www.flygutta.com
                              www.vfkm.no

                              Comment

                              Working...
                              X