Announcement

Collapse
No announcement yet.

Regne ut cg på seilfly , mål på bilder

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Regne ut cg på seilfly , mål på bilder

    Har satt sammen en manta fra topmodelz , og i manualen er cg oppgitt til 75 - 80 mm , men kan dette være riktig siden jeg må legge inn over 200g i nesa for å få den til å balansere .

    tok noen bilder med mål på så kunne noen sett over dette med tanke på hvor cg skal ligge

    Avstand mellom LE hale og vinge er 82 cm
    Attached Files
    Pike perfection x3
    Race M
    victor
    Mini Corado
    Graupner mc 32
    Graupner mz 24
    [/QUOTE]

  • #2
    Korden er 24cm innerst ser det ut som? Da kan du nok begynne rundt anbefalt og så ser du hva som er rett CG for deg når du begynner å kjenne modellen.
    200 gram er en del, men ikke noe tall som får meg til å heve øyebryna. Har nylig støpt inn 7 -800 gram i nesa på en 4-meters seiler. Da er jeg anelsen bak bakre CG, og legger på litt mer bly for å komme innenfor anbefalt før første flighten.
    I trange neser bruker jeg blyhagl. Rører det sammen med en god del epoxy og potetmel til ei fin sørpe som helles helt foran i nesa.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Bare husk - ikke støp inn all vekta, ta vekk 50g som du legger "løst" inn slik at du har noe å justere med (er det støpt inn så blir det vanskelig å fjerne hvis nesa er for tung)
      Last edited by Quadrocopter; 11-07-10, 16:20.

      Comment


      • #4
        Får vel handle noe som kan brukes i morgen , kommer vel å støpe inn endel og så han noe løst som jeg kan justeres med . Synes den begynner å bli tung denne Mantaen Topmodel CZ - Manta nå .

        Venter fortsatt på strikket som skal komme fra Tyskland http://www.emc-vega.de/epages/624050...86/Products/27, får håpe det holder ellers så kan de vel muligens bli en tur , er vel vinsj som gjelder virker det som , men de koster jo skjorta
        Pike perfection x3
        Race M
        victor
        Mini Corado
        Graupner mc 32
        Graupner mz 24
        [/QUOTE]

        Comment


        • #5
          Sveipet over denne kommentaren i et tysk forum - du er tydeligvis godt nede på skalaen med dine 200g

          Gestern war Erstflug mit dem Manta!
          Gleichzeitig war es auch der erste von vier vereinsinternen Wettbewerben.
          Hatte ihn morgens noch fertiggestellt, sodaß keine Zeit zum Einfliegen war.

          Ausgewogen und EWD eingestellt, über das Pendelleitwerk sehr einfach.
          Gewicht mit knapp 400g Blei in der Nase nur 2100g!!!
          20g an die linke Fläche geklebt, fertig.
          Ein Kollege hatte ihn dann mit reichlich Schwung erstmal am Platzende
          aus der Hand geworfen. Je ein Zacken Höhe und Quer, alles ok!
          Der Wind war übrigens sehr böig und recht stark, teilweise Böen bis 60km/h!
          Dann der Windenstart. Erstmal etwas sachte, ohne Probleme.
          Die folgenden Windenstarts verliefen völlig easy.
          Für den gestrigen Wind ist das Modell etwas zu leicht. Vielleicht noch etwas mehr Blei in die Nase für solchen Wind.
          Alles in allem fliegt das Modell ausgezeichnet und kann sich durchaus, zumindest was die Flugzeit betrifft, mit teuren Voll-GFK-Modellen messen.
          Einzig die Pendelleitwerksaufnahme habe ich etwas verändert, um das Spiel zu eliminieren.
          Butterfly etc. alles wunderbar.
          Fazit: Für Piloten ohne professionelle Ambitionen ein sehr zu empfehlendes Modell, zumal zu diesem Preis!

          Comment


          • #6
            En fin måte å finne ut hvor mye bly en eksakt skal bruke:
            Teip et engangsbeger hengende under punktet hvor blyet skal ligge. Sett så flyet i ballanserings-stativet for å få det på millimeters nøyaktighet.
            Hell så blyhalg til flyet kommer opp i ballanse, og trekk bort litt halg for vekta av epoxy.
            Rørt ihop og hell det oppi, herdende vertikalt ned.
            Et ballanserings-stativ lager en på få minutter. En 10 x 30 cm plankebit som du limer 2 stk trelister vertikalt nedpå med epoxy, event borr hull i planken til listene.
            De kan være f. eks 15 cm lange. Og for å få et nøyaktig ballansepunkt, så spikker en til og pusser en trelistene til en får en egg i lik form som på en kniv.
            Lim listene til plankebiten slik at kniveggen på listene peker på linje i retninga på vingespennet, og med avstand fra hverandre som tilsvarer kroppsbredden pluss 1 cm..
            På forhånd har en merket av tyngdepunktet på flyet, da 90 grader ut fra kroppen før en legger flyet oppå.

            Dette gir en svært nøyatig metode å finne hva tyngdepunket faktisk er på et fly du har, og blir på det en holder på med.
            Grei metode som gjør at en med sikkerhet kan justere millimetre om gangen.
            Last edited by Soarer; 12-07-10, 21:42.
            Mvh
            Gudmund

            Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
            Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

            Comment

            Working...
            X