Announcement

Collapse
No announcement yet.

Liten seiler

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Liten seiler

    Hei folkens,

    Etter mange år med fuel-to-noise-konvertere og hysteriske palmer vurderer jeg å skaffe meg en liten seiler også. Har prøvd litt sånn i ny og ne, men aldri helt fått den store teften.
    Etter en særdeles vindy dag er på østlandet slo tanken meg da jeg tittet over på en kolle som så brukanes ut til å fly hang på. Når jeg da i tillegg har en del miniservoer liggende (jeg tør ikke si hvilke... ) ubrukt ble kombinasjonen en realitet.

    Uansett...har seilflyfolket noen tips om modell? Ikke for stor og ikke for dyr Kommer ikke til å bli så ofte brukt, så jeg gidder ikke legge for mye penger i det.
    Odd Sundet
    http://www.imacnorge.no

  • #2
    Vil du ha en pen seiler som yter brukbart og er av bra kvalitet og forholdsvis rimelig kan du prøve Multiplex sin ASW27B på 2,6 meter til kun 2.200.-!
    Den krever 6-7 servoer da.... 4 små.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Hei!

      Ring og slå av en prat med Thorbjørn påRc-seilfly.no - Modellflysport

      Han har seilfly i mange fasonger og prisklasser

      G
      Geir Bjelkarøy

      http://www.phoenix-rc.org

      "Når små menn kaster lange skygger, blir det snart mørkt"

      Comment


      • #4
        Viss du er ute etter en liten artig sak vil jeg anbefal Nano Floh.
        En liten sak med vingespenn på ca 800mm. Jeg flyr min med 2 stk Hitec 55 servoer samt hitec feather mottaker. Klar flyvekt på ca 300g.
        Jeg kjøpte min fra www.nasko.nu i Sverige, kostet en plass mellom 7 og 800kr. Der heter den forøvrig "Nasko Mini Micro Flea"
        Jan Eric Klausen
        Forus RC Klubb

        Comment


        • #5
          Originally posted by joo
          Vil du ha en pen seiler som yter brukbart og er av bra kvalitet og forholdsvis rimelig kan du prøve Multiplex sin ASW27B på 2,6 meter til kun 2.200.-!
          Den krever 6-7 servoer da.... 4 små.
          JOO da.....i mitt hode er ikke 2,6m en LITEN seiler he he Selv om jeg nå snart må nærme meg VIP status hos Mastercard så hadde jeg ikke tenkt å satse fullt så stort i denne omgang....

          Men takk for tipset uansett
          Odd Sundet
          http://www.imacnorge.no

          Comment


          • #6
            Originally posted by Ja9
            Viss du er ute etter en liten artig sak vil jeg anbefal Nano Floh.
            En liten sak med vingespenn på ca 800mm. Jeg flyr min med 2 stk Hitec 55 servoer samt hitec feather mottaker. Klar flyvekt på ca 300g.
            Jeg kjøpte min fra www.nasko.nu i Sverige, kostet en plass mellom 7 og 800kr. Der heter den forøvrig "Nasko Mini Micro Flea"
            Den så ikke så dum ut, selv om den kanskje er noe mindre enn jeg først hadde tenkt. Men det gjør ikke noe. Artig å prøve.

            Hvordan synes du den flyr?
            Odd Sundet
            http://www.imacnorge.no

            Comment


            • #7
              Originally posted by Ja9
              Nano Floh....Klar flyvekt på ca 300g.
              Å fydda, det hørtes tungt ut...sikker på at du ikke har bomma litt på vekta her? Jeg har selv en Nano-floh og den har flyklar vekt på 155g (med HS-50).

              Det er en artig liten sak da...kan anbefale den jeg også. Flyr på en flau fis Flyr den rundt omkring i lokalmiljøet på små skråninger/skrenter. Er ikke mye som skal til.

              Tror vi er ca. 12-15 stykker i BRCK (og omegn) som har en slik. Og det er noen som tilogmed har 2 stykker. Så det betyr vel at den virker

              mvh.
              Ole André

              Comment


              • #8
                Har en par tre tegninger liggende på små glidere. En som er ca. meteren i vingespenn og en slags flygende vinge-derivat som kalles "obelix" (tror jeg). Førstnevnte bygges av balsa og blir rundt 200 g med sideror og høyderor. Sistnevnte bygges også i balsa og blir ca. 1,1 m i vingespenn. Denne har også en slags kropp eller "pod" hvor en kan bygge 2 neser. En for hang og en for Speed 400 elektromotor. Denne har balansror og høyderor. Tegningene fulgte med noen hobbyblader for en stund siden. Hvis du er interessert kan jeg kanskje kopiere dem. Har ikke prøvd noen av dem selv.

                En annen ting verdt å merke seg med mikromottakere er å ikke bruke Hitec Feather da den ganske enkelt ikke virker på avstander mere en. ca. 20 meter.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by ØRN-BJØRN & JØRN
                  En annen ting verdt å merke seg med mikromottakere er å ikke bruke Hitec Feather da den ganske enkelt ikke virker på avstander mere en. ca. 20 meter.
                  Bruker bare Schulze 435 på mikrobiten... har tvilsomme erfaringer med andre typer

                  Skal tenke på det der med tegninger...
                  Odd Sundet
                  http://www.imacnorge.no

                  Comment


                  • #10
                    Ble veldig usikker etter OAK sitt innlegg og la Nanoen på vekta.
                    Den veier 185 gram. Så det var nok en skrivefeil fra min side. Skulle ha skrevet ca 200 gram. Angående flyging så er dette flyet sinnsykt artig å fly, roller på ett lite øyeblikk og tåler rimeleig harde landinger.
                    Jan Eric Klausen
                    Forus RC Klubb

                    Comment


                    • #11
                      ØrnBjørnJørn:

                      Hva er Nano Gnat???
                      Er den cool??

                      Er på utkikk etter en ny slowflyer, men ble litt usikker når jeg fant ut at det blir Onan Tang bakvendt....

                      Flyvende pinsett???

                      Comment


                      • #12
                        Spirit Elite fra GreatPlans. Vingespenn 2m, sideror, høyderor, balanseror og flaps. HS81(MG) passer perfect. Grei å fly, tåler det meste av uvørne manøvre ut at det skjer noe dramatisk (tipstall etc.). Tåler faktisk at man gir fult balanseror + fult sideror + fult høyderor for å snu på femøringen, uten at man mister kontrollen eller flyet ramler ned fra himmelen. Kan fly ganske raskt.

                        Byggesettet koster 915,- og ARF 1600,- hos Norwegian.

                        byggesett: Great Planes RC Products | Horizon Hobby
                        ARF: Great Planes RC Products | Horizon Hobby

                        Comment


                        • #13
                          Så ikke dum ut den heller. Kanskje jeg bygger en slik en til vinter'n! Kommer til å handle inn den Nano'n nå i første omgang for å ha noe å leke meg med.

                          Takk for tipset!
                          Odd Sundet
                          http://www.imacnorge.no

                          Comment


                          • #14
                            Nå må dere slutte å friste en stakar, den Nanon så virkligt fristende ut og midt i blinken for en liten fjelltur?
                            Gert Hildrestrand.
                            Limets Venner.
                            Valdres Flyklubb Modell

                            Famous last words? Hey watch this!

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Vingemutteren
                              Nå må dere slutte å friste en stakar, den Nanon så virkligt fristende ut og midt i blinken for en liten fjelltur?
                              I know the feeling, VM! Hadde egentlig bestemt meg for å ikke skaffe noen nye prosjekter på en stund utover de jeg har liggende, men så dukka jo denna sabla kollen opp!! Jeg synes nå at den kollen kunne latt være å inndirekte tømme den allerede støvete lommeboka mi
                              Nå har det jo dukket opp noen fristelser i denne tråden, så det blir nok enda et par tillegg til hangaren i løpet av høsten..

                              Det er godt jeg har en snill og forståelsesfull samboer!
                              Odd Sundet
                              http://www.imacnorge.no

                              Comment

                              Working...
                              X