Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvor mye har sideveis ballanse å si?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvor mye har sideveis ballanse å si?

    Hadde nylig jomfrutur på min RcRcm Typhoon.

    Jeg synes den virket veldig nervøs om lengdeaksen. Oppfattet det som at den vil droppe en vinge (la ikke merke til om det alltid var til sammme side).

    Regnet med at dette kom av at CG var for langt bak men etter kontroll ser jeg at den heller var noen millimeter for langt frem.

    Ser nå at det trengs ca 6gram bly innenfor ytterste venstre servodeksel for at den skal ballansere sideveis.

    Kan dette ha vært medvirkene til at den "dropper" vingen?

  • #2
    tror ikke att flyet vil "droppe" en vinge pga litt ubalanse. Skal sikkert ha litt fart den Typhoonen, kanskje du flyr litt for sakte ??
    Er flyet veldig ut av CG i roll planet, så må du vel bare trimme med balanseror, og ferdig med det liksom.
    Alt som kan fjernstyres.
    ---------------------------------------------
    The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
    Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
    Steinar Kvarme.

    Comment


    • #3
      Originally posted by elektrodude View Post
      tror ikke att flyet vil "droppe" en vinge pga litt ubalanse. Skal sikkert ha litt fart den Typhoonen, kanskje du flyr litt for sakte ??
      Er flyet veldig ut av CG i roll planet, så må du vel bare trimme med balanseror, og ferdig med det liksom.
      Enig i første del, men er uenig i å bruke ror for å balansere, da rorene blir mer effektive ved høyere hastigheter, så da blir den på en måte aldri helt i trim. Men hvis den balanserer lateralt med seks gram i ytterste servobrønn, så er det sikkert ikke mer enn 3-4 gram som trengs i vingespissen, så det burde ikke ha så mye å si uansett. Produsenten hevder at den kan fly driiitfort, men allikevel takler å fly svært rolig, så medmindre du flyr den i sneglefart, så burde den ikke droppe en vinge.
      Når du sier du sjekket cg og fant ut at den var et par mm for langt frem, antar jeg at du målte? Cg som er oppgitt av produsent er atter min erfaring aldri "spot on", men bare en anbefaling og et utgangspunkt. Jeg gjetter på at den er litt baktung.
      Men når det er sagt, så ser jeg ingen grunn til å la være å balansere den sideveis også.
      Ta en stupetest neste gang du flyr den, og se hvordan den oppfører seg da, det gir en god indikasjon på tyngdepunktet.
      Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

      Steinar B Johansen
      Lillehammer mfk

      Comment


      • #4
        Joda, typhoonen liker helt klart fart og det kan virke som at her gjelder det å holde farta oppe. Den ble rimelig stødig i høy fart men vinglet veldig når det gikk sakte. Jeg har kun en Ocelot som sammenligningsgrunnlag (i GFK klassen) og den er betydelig mer stabil i lav fart, men den har jo også en snillere vingeprofil.

        Tok stuptest og konkluderte med at den var ok ballansert. Er hvertfall ikke "veldig" baktung. Målte i ettertid CG til 84mm men ser at mange flyr med 86 - 88mm.

        Mulig at konklusjonen må bli "utrenet pilot med for raskt fly". Mitt eget løsningsforslag B er å legge litt vekt i vingen og øke Expo på ballanseror, mulig jeg overkompanserte med stikka og slik bidro til vinglinga selv...
        Last edited by Funnypark; 25-08-10, 22:45.

        Comment

        Working...
        X