Announcement

Collapse
No announcement yet.

Seilfly til nybegynnere?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Seilfly til nybegynnere?

    Hei Godt folk,
    Tenkte jeg skulle begynne med seilfly etter et par år med bensinfly og heil flyging.
    Så har jeg sett litt rundt elefun har en MPX Cularis http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=7794&i=18
    Er dette et nybegynnerfly? forslag..
    MVH Bent Ove L

    http://www.nordregate.com
    JR 11X
    Multiplex Magister O.S 40 LA
    Multiplex Magister Elektro
    Align T-Rex 250
    Align T-Rex 600 Pro
    PILOT RC EXTRA 260 30%

  • #2
    siden du vet hva dette dreier seg om så kanskje en av Reichard sine modeller , har en elepsoid selv og den flyr bra den .
    Pike perfection x3
    Race M
    victor
    Mini Corado
    Graupner mc 32
    Graupner mz 24
    [/QUOTE]

    Comment


    • #3
      Cularisen duger brukbart både på hang og som elektroglider.Greit til nybegynnere, og kan være moro for viderekomne også hvis man flyr på steder der man ikke kan lande skallstøpte ting uten stor fare for dents og det som verre er. Har jo begrenset med fartsressurser.
      Der er ufattelig mye flott å velge mellom på seilflysiden!
      Hva slags seilflyging hadde du tenkt å drive med? Hang, termikk eller?
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        Hei,
        hadde vel tenkt på hang det blåser endel her oppe i nord vet du!
        MVH Bent Ove L

        http://www.nordregate.com
        JR 11X
        Multiplex Magister O.S 40 LA
        Multiplex Magister Elektro
        Align T-Rex 250
        Align T-Rex 600 Pro
        PILOT RC EXTRA 260 30%

        Comment


        • #5
          Jo, vet hvordan det blåser der oppe... ligget værfast ymse steder i Finnmark ifm jobben

          Tenker denne saken fra Elefun duger: LanYu 3B Luna 2M Den har et profil jeg syntes er OK. Produsenten er ukjent for meg, men prisen er ikke gal for en smårask støpt 2-metring. Og med flaps får du camberchange (funker bra på det profilet) og crow-mix for greie landinger!

          ArtHobby Serenity her: 404 Not Found Litt jobb, ikke verdens stiveste men mye for pengene.

          Nesten alle på denne siden; 404 Not Found OK, noen er svindyre konkurransemodeller, noen er litt for sære og noen for små kanskje. Men disse gutta har vel mest snacks på seilflyfronten her til lands!

          En EasyGlider er faktisk dritgøy. Har en del seilere, men EasyGlideren er garantert med på alle turer til hang

          Min favoritt av små saker er Ocelot. Men den krever at der er OK landingsplass, siden overflaten lett får merker. F.eks Banana har tøffere overflate, men tviler på at den henger på så lite vind som Oceloten...
          Last edited by joo; 26-09-10, 18:15.
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #6
            Fant en Easy gilder pro på rcmarked som jeg skulle får noen bilder av senere, kansje man prøver en slik til å begynne med.
            MVH Bent Ove L

            http://www.nordregate.com
            JR 11X
            Multiplex Magister O.S 40 LA
            Multiplex Magister Elektro
            Align T-Rex 250
            Align T-Rex 600 Pro
            PILOT RC EXTRA 260 30%

            Comment


            • #7
              Originally posted by Nimo View Post
              Fant en Easy gilder pro på rcmarked som jeg skulle får noen bilder av senere, kansje man prøver en slik til å begynne med.
              Tror det er veldig smart av deg å starte med en easyglider pro, nesten alle seilflyvere jeg kjenner har starta med denne. Da har du motortrekk om du velger termikk og i vingerøret stapper du et 8mm gjengejern fra clas olsson for ballast, så har du hangkjærre som tåler nybegynnerlandinger- og feil.
              Kilne områder å lande på er den suveren uansett nivå, har min alltid med sammen med kompositten og kommer nok alltid til å pakke med den videre. Motoren kan være gull å ha sjøl på hang når du er fersk så kommer du deg ut av enten rotoren på kanten uten skader eller om du skulle oppleve overraskende turbulens eller feilvurdere løftet på hanget slipper du å gå eller i værste fall smadre modellen.

              Også er det elapor; CA&kicker etter en stygg feil og du er på vingene igjen etter kort tid -min har Virkelig blitt puslespill flere ganger men utrolig nok flyr den bra enda. Det er griseenkelt å mekke flaps på den og; tar 30min så har du stålkotroll i forhold til uten og kan gå ved sida av modellen når du lander.

              Hadde ikke lurt et sekund var jeg deg -glem cularisen (duger ikke på hang iflg de som har forsøkt) og kompositt nå og gå for easyglideren. Du vil ikke angre på det.
              Last edited by hangman; 26-09-10, 20:23.
              Jo Skavhaug

              ..sånn ca..

              Comment


              • #8
                Easyglideren er iallefall å anbefale om du skal ha noe som er nærmest latterlig lettflydd og som tåler juling i harde landinger. Jeg har en selv med Turnigy SK 35-30 som med 3 celler og 10x6 prop drar den bokstavlig talt rett til værs. Halv gass og et enkelt overarmskast og den er av gårde og det eneste som er vanskelig er å få den ned igjen. Den er også lett å bygge, tror jeg brukte 4-5 timer på min. Du kan forøvrig lese en artikkel om den her. Så om den du fant brukt ikke skulle falle i smak bør du vurdere en EasyGlider uansett.
                Last edited by Kyrre; 26-09-10, 20:25.

                Comment


                • #9
                  Synd bildene ikke vises i reviewet...
                  Fiiin artikkel ja
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by jotore View Post
                    Hadde ikke lurt et sekund var jeg deg -glem cularisen (duger ikke på hang iflg de som har forsøkt) og kompositt nå og gå for easyglideren. Du vil ikke angre på det.
                    Var akkurat på Hang i Danmark og en av gutta i klubben koste seg nå stort med Cularisen sin, men hva som duger eller ikke er kanskje et definisjonspørsmål !? Multiplexene flexer jo selvsagt godt og er ikke noen lynraske G kjerrer for å si det slik, men på hang flyr de.

                    Kanskje ikke noen anbefaling akkurat, men min S14 (F5B) var knallgøy på hang spesielt i kraftig vind (jo mer jo bedre)
                    Øystein T.

                    EF Extra 300 70"
                    Speedfire F5B
                    Baudis Fosa F3B
                    Ascot F3B
                    Lynx Carbon
                    EF Extra 300, 58" Electric
                    T-Rex 700N

                    www.artistic3d.net

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by OTA View Post
                      Var akkurat på Hang i Danmark og en av gutta i klubben koste seg nå stort med Cularisen sin, men hva som duger eller ikke er kanskje et definisjonspørsmål !?
                      Ja da så..det blir vel et definisjonsspørsmål, vil jeg da også velge å tro, isåfall. Hvor mye blåste det, da? Hører den kollapser veldig fort pga altfor lange vinger av emballasje og penetrerer elendig i forhold til E.G, synker som en murstein og manøvrerer som en traktor..og det er på hang, på termikk er den visst enda værre.
                      Men som du sier, kommer vel an på hvem som flyr og hva man venter seg. Men om det går an å bruke en cularis på et hang er en annen sak enn hvilke som anbefales av easyglider og cularis. Der er det hvertfall ingen tvil.
                      Jo Skavhaug

                      ..sånn ca..

                      Comment


                      • #12
                        jotore

                        Det blåste relativt kraftig den helgen, dvs fra rundt 14-15m/s og opptil 26m/s logget vi. I slik vind kan man nesten få en murstein til å fly. Jeg har ikke flydd Cularisen selv og vet ikke helt hvordan den føles, men hørte ikke noe negativt fra eieren av Cularisen som loset den pent rundt på hanget og som i tillegg imponerte med litt soft acro
                        Men, vingene flekset tidvis kraftig og det går ikke lynende fort heller.......hva annet kan man vente av en elapor modell.

                        Hvis jeg forutsettter at Nimo er kapabel til rimelig greit å håndtere vanlige fly ser jeg ikke noen som helst problemer i å håndtere en skallstøpt sak i luften ihvertfall. Landings sonen for hanget er av mer betydning for hvilket fly som velges. Både Easyglider og Cularis er så stygge at litt grønske og riper nærmest bare pynter opp. Ooops ,nå tirrer jeg vel på meg folk her

                        BTW: Jeg fikk prøvd en RCRCM Typhoon (2m) og den fløy veldig forutsigbart og bra. Dette er en et alternativ til Luna som har blitt nevnt.
                        Last edited by OTA; 26-09-10, 21:45.
                        Øystein T.

                        EF Extra 300 70"
                        Speedfire F5B
                        Baudis Fosa F3B
                        Ascot F3B
                        Lynx Carbon
                        EF Extra 300, 58" Electric
                        T-Rex 700N

                        www.artistic3d.net

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by OTA View Post
                          jotore

                          Det blåste relativt kraftig den helgen, dvs fra rundt 14-15m/s og opptil 26m/s logget vi. I slik vind kan man nesten få en murstein til å fly. Jeg har ikke flydd Cularisen selv og vet ikke helt hvordan den føles, men hørte ikke noe negativt fra eieren av Cularisen som loset den pent rundt på hanget og som i tillegg imponerte med litt soft acro
                          Men, vingene flekset tidvis kraftig og det går ikke lynende fort heller.......hva annet kan man vente av en elapor modell

                          Jeg fikk prøvd en RCRCM Typhoon (2m) og den fløy veldig forutsigbart og bra. Dette er en et alternativ til Luna som har blitt nevnt.
                          Mpx blizzard kan man vente seg mye mer enn alt annet i elapor og den er relativt kjapp og mye stivere.
                          Som jeg sa i post #7 er dette hva jeg har hørt fra folk jeg kjenner og som har forhandla cularis, og jeg har heller ikke testa vingen sjøl. Så vi har vel litt ulike preferanser men er ellers enige. Ikke noe problem med å anbefale easyglideren til starten på hanglivet, hvertfall -den er rimelig livlig med ballast og god for endel elapor acro-morro. Hadde cularisen vært bedre ville vel folk valgt den fremfor easyglideren som startkjærre, vil jeg tro..

                          Typhoon? Godt å høre den flyr bra og det i opptil 26 s/m; har nettopp handla en selv og skal sette den sammen så den er klar for årlige hanstholm turen i klubben. Leser den skal være like rå som Erwin iflg en på rcgroups; den er visst helt brutal på å holde energien og eskalerer til du omtrent gjør i buksa..så da er det jammen bra den er litt forutsigbar
                          Jo Skavhaug

                          ..sånn ca..

                          Comment


                          • #14
                            Har hatt Blizzard og ønsker den ikke tilbake i hangaren Fløy den som hotliner, og selv om den fartet brukbart, er den fæl til tip stall hvis farten er ørlite lav. Og skal man inn å lande på et litt guffent sted uten flaps og må holde en viss fart.......ja da kan det fort bli litt å lime på.

                            Uansett hva man velger, flaps på modellen gjør landingene til en trivelig opplevelse.

                            Tror de fleste med litt erfaring bak stikkene ville bli meget fornøyde med en Luna, Typhoon eller Lynx som alle penetrerer bra og flyr forutsigbart under stort sett alle forhold.
                            Last edited by OTA; 26-09-10, 22:59.
                            Øystein T.

                            EF Extra 300 70"
                            Speedfire F5B
                            Baudis Fosa F3B
                            Ascot F3B
                            Lynx Carbon
                            EF Extra 300, 58" Electric
                            T-Rex 700N

                            www.artistic3d.net

                            Comment


                            • #15
                              Fant endelig igjen en videosnutt jeg tok for noen år siden. Det er Widowmaker som er på hang før andre gang med seilfly... Fersk med andre ord. Lite trangt hang, men man ser litt hva EasyGlideren kan gjøre; Error 404 (Not Found)!!1
                              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                              Comment

                              Working...
                              X