Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fjerne limt vingeservo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fjerne limt vingeservo

    Skal til å bytte vinge servoer i en Pike Perfect F3J. Servoene som sitter der idag, er limt med epoxy.
    Er livredd for å ta vingeskinnet, så om noen har en god teknik på dette, tas det imot med et stort takk!

    GON
    GOMFK -|:|- Geir Olav Nilsen -|:|- VFKM
    sigpic




  • #2
    Bruke en lang skrutrekker eller lang metallstang fra enden av vingen, sett den inntil servoen og gi den et skarpt slag med en tang eller noe. De pleier den å løsne greit. Det er dette som er perfekt med å bruke epoxy, servoen sitter ikke FOR godt. Dersom servoen er limt slik med lynlim er det håpløst, det boter alt for godt på servoens plastkasse.
    www.ofremmi.info

    Comment


    • #3
      Skummelt tviler jeg kommer inn fra "enden" av vingen. Men må prøve på noe! Noe ide å varme det opp litt ned varmepistol?
      GOMFK -|:|- Geir Olav Nilsen -|:|- VFKM
      sigpic



      Comment


      • #4
        Det er derfor man taper/legger krymp rundt servoen før man limer den fast

        Som Ola sier så kan det virke som om den sitter dønn fast men det som skjer når du gir servoen ett kakk eller bøyer den er at plasten i servohuset bøyer seg litt og dermed slipper limet som ikke henger særlig godt på denne type plast.
        Jeg tar en rørtang og setter gapet over servoen der jeg får plass så vrir jeg servoen litt i begge retninger rundt Z-aken samtidig som jeg prøver å bøye/knekke den ut. Hvor mye jeg vrir / trekker er avhengig av hvor mye epoxy/lim det ligger rundt servoen - ligger det nye slik at det nye slik at det er dannet en grop servoen ligger i så blir det mindre vridning og mer "knekking". Er det bare en klump lim på midten så kan du vri mye mer.
        Varme vil hjelpe men vær forsiktig med ikke å bruke for mye - du kan fort ødelegge epoxy/duk lamineringen i vingeskinnet med varme.

        Er servoen defekt (vrak) så er det bare å hente frem Dremelen og frese vekk innmaten i den slik at du sitter igjen med kassa og sideveggene - denne burde løsne raskt - hvis ikke så freser du vekk resten også.

        Har byttet en del servoer og kommet frem til at der det er plass så setter jeg inn en servoramme, er det ikke plass så blir det tape eller krypeslange rundt servoen før liming

        Finnes sikker flere andre måter å gjøre det på....
        Last edited by Quadrocopter; 09-02-13, 18:38.

        Comment

        Working...
        X