Announcement

Collapse
No announcement yet.

400 FOT MAX HØYDE ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 400 FOT MAX HØYDE ?

    Hei.

    Hørte i går at Luftfartstilsynet tenker å innføre en generell maksimumshøyde på 400 fot for modellfly etter påske.

    Noen som vet om det er riktig? Hva betyr det for seilflygerne?

  • #2
    Betyr for min del at jeg kommer til å fly like høyt som før,dvs så langt jeg ser og så langt jeg tør.Så får den som da kræsjer med mitt modellfly ,og går i bakken, bare ha det så godt. Lufta er for alle!
    Last edited by Guest; 20-03-13, 13:05.

    Comment


    • #3
      Er ihvertfall 400 fot for droner/UAV, mente det har vært det samme for modellfly også men det kan sikkert andre svare for bedre en meg.
      Lars Norberg

      Comment


      • #4
        Høyderestriksjonen kommer jeg til å drite i! Går ikke an å fly jet med sånne regler. Kan ikke bare fly horisontale sirkler, må ha noen vertikale også!
        Stig-Arne Isaksen

        Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
        Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
        Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

        Comment


        • #5
          En del modellfly plasser har jo allerede i dag restriksjoner pga beliggenhet til militær/sivil luftfart. Å drite i restriksjoner er jo utrolig dumt da - beste måten å be om trøbbel ut fra mitt synspunkt.
          Espen Kvien
          Gruppeleder F3A
          Vingtor RC Club
          f3a.norge@gmail.com

          Mange fly og mye moro

          Comment


          • #6
            Originally posted by E.R. View Post
            Hei.

            Hørte i går at Luftfartstilsynet tenker å innføre en generell maksimumshøyde på 400 fot for modellfly etter påske.

            Noen som vet om det er riktig? Hva betyr det for seilflygerne?
            Får starte å fly utover fra Galdhøpiggen
            Bfight 210
            De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
            De Havilland DH 2 skala 1/5,3
            Phoenix RC Club

            Comment


            • #7
              En jet må/bør flys på egnet fullsize stripe (eks Rakkestad) og da syns jeg en sånn restriksjon blir overflødig/unødvendig. Kan kanskje skjønne det på mindre plasser i nærheten av større flyplasser der det ikke brukes to-veis flyradio. Uansett blir 400 fot altfor lavt syns jeg. 1000-1500 fot hadde vært bedre. Men det går også an å bruke sunn fornuft. Tar jeg maiden på en maskin vil jeg gjerne ha den høyt med en gang så jeg har litt tid på meg om noe skulle klikke. Da havner man fort over 400fot. Ikke klarer man å nå tilbake til stripa hvis flyet er et godt stykke ute og motoren stopper og flyet ligger under 400fot. Og en jet glider stort sett ikke så veldig bra,ikke en F-16 hvertfall. Blir spennende å se hvilke regler som blir vedtatt. I hvertfall håper jeg reglene ikke blir så rigide at det ikke går an å fly normalt lenger. "Fingers crossed"
              Stig-Arne Isaksen

              Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
              Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
              Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

              Comment


              • #8
                Det er jo ikke noe ny regel. Hvis en skal over 400ft skal det varsles med NOTAM.
                Nå er det jo mulig å opprette fareområde/luftsportsområde rundt modellflyplassene. Mener jeg har hørt det skal bli enklere å få til.
                Grunnen er jo at jeg ikke skal kræsje med modellfly når jeg er ute å flyr mikrofly. Jeg kan med mikroflyet fly ned til 500ft høyde, så da har vi 100ft separasjon.

                Hvis en skal bruke argumentet om at lufta er for alle så er jeg enig i det. Jeg vil også kunne bruke lufta til å fly bemannede fly i. Ikke bare modellfly.

                Når det gjelder Drone/UAV så er det høydebegrensningen på VLOS flyging som er på 400ft.
                Try to keep the number of your landings equal to the number of your takeoffs.
                http://www.hadelandmodellflyklubb.net/

                Comment


                • #9
                  Som jossv sier er grunnen til taket på 400 fot at bemanede fly har lov til å fly ned til 500 fot (1000 fot over tettbebygde områder). Det er da nødvendig med en separasjon for å unngå konflikt med GA/militær trafikk som kan operere ned mot 500 fot i ukontrollert luftrom.
                  I mine øyne, hadde det vært direkte uansvarlig om det ikke fantes et regelverk som regulerer nettopp dette.
                  400 fotsregelen er så vidt jeg vet ikke noe som blir implemtert først nå, regelen har ligget der siden luftfartsloven kom i 1993.

                  Som også har blitt sagt så er det mulig å søke om å opprette fareområder/luftsportsområder rundt modellflyplassen og da vil dette komme ut som en NOTAM til piloter som skal fly i området. I så tilfelle vil 400-regelen kunne fravikes.

                  I og med at det blir mer og mer vanlig med UAS (komersielt og ikke komersielt), jobber fortiden Luftfartstilsynet med å utarbeide et nytt regelverk som skal omhandle denne aktiviteten, og da regner jeg med at modellflyging naturlig nok vil havne under dette regelverket.

                  Legger ved en link til et foredrag som ble holdt ved siste Lutfartskonferanse som omhandler de nye "problemstillingene" etter at UAS har blitt mer og mer vanlig.
                  Tormod
                  _________________
                  SAB Goblin 380 - Spartan Vortex, T-Rex 700E DFC - Vbar, TBS Discovery PRO - Naza M V2, Durafly Spitfire Mk1a

                  Comment


                  • #10
                    400 FOT MAX HØYDE ?

                    Hvem klarer å se og styre et modellfly over 400ft?

                    Comment


                    • #11
                      Jeg fløy min 2 meters Spectra glider på 1000 fot ifjor sommer ifølge min Eagletree høydemåler uten særlig problem. 400 fot er "bare" 130 meter og selv Slowsticken min har vært høyere enn det.
                      Last edited by Kyrre; 20-03-13, 15:30.

                      Comment


                      • #12
                        jeg har ikke høydemåler i mitt fly. hvordan har tilsynet tenkt seg at jeg skal vite om mitt fly er under de foreskrevne 400 fot?

                        Comment


                        • #13
                          Ja, har ikkje sett ''The fun police'' her i nærheten akkurat


                          Comment


                          • #14
                            Re: 400 FOT MAX HØYDE ?

                            This is my cup of care: \_/ oh look, it's empty....

                            Comment


                            • #15
                              400 FOT MAX HØYDE ?

                              Men hvem sitt ansvar blir det den dagen en rc-pilot som flyr modellen sin inni rotordisken til en passerende EC135.
                              Den forsikringen får du ikke hos ditt lokale forsikringsselskap. :-/

                              Comment

                              Working...
                              X