Announcement

Collapse
No announcement yet.

Servokabel i vinge

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Servokabel i vinge

    Hei

    Noen som har erfaringer med type kabel til bruk i laange seilfly vinger ?
    Har brukt ymse signal kabel og vanlig servo kabel tidligere, men jeg regner med at det finnes alternativer. Hvor er det ev. mulig å kjøpe servo kabel i metervis uten disse overprisede kontaktene ?

    -U

  • #2
    Er ganske sikker på at jeg har sett servokabel i metervis i Norwegian Modellers katalogen.
    Align T-Rex 450
    Fizza elektrofly
    JR 9xII

    Comment


    • #3
      NM selger også på meterbasis, ja. Koster no' sånt som 8,- pr. meter i butikk og 6,- via web.

      404 - File or directory not found.
      Odd Sundet
      http://www.imacnorge.no

      Comment


      • #4
        Mener å ha sett at RS-hobbyimport har tvunnet sevokabel på meterbasis, dette skal være bedre med tanke på støy.

        Comment


        • #5
          Samme som den Nm har. Den skal også være tvunnet. Var i hvert fall det sist jeg kjøpte.
          Odd Sundet
          http://www.imacnorge.no

          Comment


          • #6
            Litt off-topic-beklager: Hvor lange kan ledningene være før man bør tvinne dem? 40-50cm med utvinede kabler, er det litt for langt?
            Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
            er der ingen der kender dem.

            Comment


            • #7
              Hei,

              jeg endte opp med en 15m utgave fra HiTech. Den er ikke tvunnet så det kan vel hende at jeg vil oppleve litt støy siden jeg skal ha strekk på mellom 50cm og 120cm. Har ikke hørt at dette har vært et vesentlig problem tidligere.
              Vet noen av dere andre hvor fremtredende slik støy vil være ?

              -U

              Comment


              • #8
                (MFN) ModellflyNytt.no
                Mvh
                Lars Erik Arntsen

                Comment


                • #9
                  Dette er ikke svar på spørsmålet ditt men et spørsmål ang. tvinning av kabler. I bilene våre (Audi og VW) er data-bus ledningene tvinnet for at begge ledningene skal bli likt utsatt for støy fra de andre ledningene de ligger sammen med, når kun to servoledninger ligger ut i en ving uten noen andre ledninger i nærheten vil vel de bli likt utsatt for støy uten at de tvinnes?? Eller har ikke jeg forstått poenget med tvinning i det hele tatt
                  Align T-Rex 450
                  Fizza elektrofly
                  JR 9xII

                  Comment


                  • #10
                    Støy er så mangt, og i vingene er det ikke "støy" fra andre servokabler som er problemet men innstråling av RF fra omgivelsene (inkl din egen sender). Tvisting gjør at man reduserer stående bølger kraftig og dermed demper problemene med sånt betraktelig.
                    Ledere som mottar støy vil også stråle denne videre, men ved tvisting vil de forskjellige rundene bidra til å utjevne mye av dette.
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                    Comment


                    • #11
                      Litt off topic men.
                      la oss si at du har to paralelle ledninger som ikke er tvunnet de veil da sammen danne ett magnetfelt. men hvis du tvinner ledningene så vil magnet feltet bli delt i deler som motvirker hverandre(tenk at magnet feltet også blir tvunnet og ser ut som en spiral) ded vil da hele tiden motvirke seg selv når det blir snudd 90 grader. poenget er at det gjelder for instrålt støy også. Driver og bygger HIFI forsterkere med store radiorør og der har vi ofte gløding til hvert utgangsrør på 10V/10A og hvis vi ikke tvinner de gløde øedningene så får vi en ekstrem 50Hz brumm på utgangen på forsterkeren.
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

                      Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

                      Comment


                      • #12
                        Der har du litt av det samme ja tyor. Jeg har lekt litt med HiFi selv, men nå er det nok
                        Men det dannes ikke magnetfelt av seg selv om du ikke mater ledningene med noen signaler... Bortsett fra at innstrålt støy igjen fører til at de,t avhengig av lengden på ledningene, kan oppstå kraftige (relativt) signaler her.
                        Off-Topic ja: Sørg for all del at nettdelen i forsterkeren plasseres i et annet chassis enn rørene, og sørg for at DC`en blir glattet xtremt godt! Alternativt må du ty til PLL-kretser, men da risikerer du å dra switche-støy fra transistorer inn i konstruksjonen. Dere jobber selvsagt i ren klasse A???
                        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                        Comment

                        Working...
                        X