Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stiger det?? Synker det?? Duppeditt som gir lyd?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Om modellene forsvinner i svingene og du ikke kan se om en vingetipp vipper på seg eller modellen staller er det vel på tide å begynne nedstigning. Eller er det om å gjøre at modellene flyr av seg selv der oppe? En head hold gyro på ymse funksjoner er vel da noe for dere...

    Nei, kom dere nedover eller klink ut lavere. Dere skal fly modellfly, ikke droner over atlanteren. Greit at det er morro å se doningen til x-ant. tusen seile rundt der oppe og det er nok en god følelse. Men særlig imponerende er det ikke for oss andre. Vi ser jo tydeligvis ikke modellen

    Har selv prøvd Picolario vario og den fungerte glimrende. Kan anbefale den. Men det er mye penger (så jeg lånte en i noen uker)

    Comment


    • #17
      Vel, her er vi OT igjen, men: nei supmann1, jeg flyr ikke for at andre skal se, men det er greit å ha god høyde for å stikke lange strekker dit andre finner løft og bølger eller hoppe mellom forskjellige hang i området. Også deilig å klinke ut høøøyt og droge rundt ei stund for deretter å ha mange hundre meters høyde for å starte acro-run når slepeflyene blir stille og man kan høre hylingen! DET er deilig det.

      Og: får man godt løft er man plutselig så høyt at vingene blir usynlige i svingene uansett... Og hvis varioen indikerer stig kan man informere de andre i lufta om hvor der er ting å finne. Vario er saken.

      Har fløyet PG noen år, og vet at turbulent luft ikke nødvendigvis betyr stig...
      Last edited by joo; 15-01-06, 17:05.
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #18
        Bare småmobber litt jeg

        Det er morro å drive med seilfly og særlig når det er litt størrelse og/eller de har litt høy prestanda. Å fly akro fra 6-700m er herlig det. Særlig hvis du da kan avslutte i 50-100m høyde å gå opp på neste boble. Men i den høyden tror jeg vario er mer i veien enn hjelp da...

        Comment


        • #19
          Topic: håper x-pilot har fått noen svar på spørsmålet sitt? Ikke skrudd termikk ennå? Gled deg Nesten bedre å catche sin første boble enn å klare sin første landing på egen hånd.

          OffTopic igjen: supmann1, klart det er gøy med seilfly. Er det gøyeste faktisk
          Selvsagt er det moro når man begynner å komme lavt og klarer å plukke evt termikk som er i området.
          Med en DLG eller dingle fra strikk er det lett å lese termikken med å se på modellen, men som du nesten nevner; med stooore høyytere er det ikke enkelt å lese de trange boblene eller stort og slapt løft. Vario hjelper mye, spesielt med kompensator i systemet. Kanskje en smakssak, men jeg ser ingen grunn til å la være å investere i vario til slepe-bruk. Og samtidig ser jeg ingen hensikt med vario i dingler eller DLG`er der nettopp den visuelle lesingen av termikken rett i modellen er det som er omtrent hele moroa. Her er man lavt med lette modeller som reagerer på bare antydninger av løft.

          Alt til sin bruk selvsagt, savner i alle fall vario med det lille jeg har vært med på av sleping og savnet skal selvsagt avhjelpes! Og myyye mer sleping skal det bli i 2006. (Aner meg at jeg har "tatt litt av" med slepeinteressen)

          Dessuten: dere som ikke har opplevd å smelle inn i ei god boble 15 meter over bakken en deilig sommer ettermiddag og skrudd opp 100 meter med en modell til 400 kroner har ennå ikke skjønt hva flyging dreier seg om... Min ærlige mening, og jeg VET jeg har rett!

          Kontraster: megagøy å sniffe etter løft med noe råbillig rett over bakken, og herlig å høre på øret hvor 40k-doningen 500 meter over deg finner oppadgående luft. Begge deler gleder en skrott selv om man har leka med remote-controlled-balsa i mange år, det kan jeg garantere. Ikke rart vi bedriver denne hobbyen vel?

          Dessuten er det vår om et par måneder. Har DU forberedt deg til å prøve seilfly i 2006???
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #20
            Har ikke opplevd den bobla enda, så der har jeg vist noe godt tilgode håper jeg. Derimot så har jeg rast inn i uventede hang med t-Hawk og EGE, og det var gøy. Kansje spesielt med T-Hawken som egentlig er ganske tung, da blir det desto mere uventa å se modellen ta heisen (ble litt bekymret når modellen ble bitte bitte liten på null komma niks). Så billige modeller nært bakken vet jeg er gøy, og siden jeg vet det stemmer. Så gleder jeg meg til den første termikk bobla kommer.
            Gert Hildrestrand.
            Limets Venner.
            Valdres Flyklubb Modell

            Famous last words? Hey watch this!

            Comment


            • #21
              Hallo alle sammen!!

              Joda, Joo... Her har jeg fått både i bøtter og spann av informasjon om on og off topcic tema.
              Jeg er meget spent på første ordentlige turen i termikk. Til nå har termikk vært "en følelse" av at har jeg ikke flydd lengre enn vanlig nå? Som Ken var inne på er vipp på vingene en indikasjon på at det foregår noe der oppe, men jeg har ikke gjort noe aktivt (Les: banket inn i boblen) når det har skjedd.
              Alt i alt synes jeg dette har blitt en hyggelig og informativ tråd.
              Jeg kommer til å investere i en vario, men kanskje ikke i sommer. Flyr el. seilfly mest og vil være sikker på at ferdighetene holder først. Vil også forsøke hangflyging før jeg går til videre økonomiske ytterligheter

              Takk til alle som har bidratt med mye bra info!!


              T
              Trygve M.
              Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

              "Not within a thousand years will man ever fly!"
              -- Wilbur Wright, 1901.

              Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

              Comment


              • #22
                Godt å høre x-pilot/Trygve!
                Husk at det er lov å røske litt i ørene hvis trådene glir ut og du føler at spørsmålet forsvinner i det blå

                Fins masse info om termikk på nettet, og så vet jeg Griffin har fått inn DVD`er på ymse temaer. "Secrets of thermal soaring" har jeg kosa meg med i jula og funnet gode råd i.

                Det eneste som er like bra som å ha prøvd en masse moro flyge-ting er å ha masse til gode å oppleve ennå. Snart blomstrer cumulusene igjen ...
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                Comment


                • #23
                  Bestilling på video er allerede bestilt. Takk for tipset!!!


                  T
                  Trygve M.
                  Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

                  "Not within a thousand years will man ever fly!"
                  -- Wilbur Wright, 1901.

                  Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

                  Comment

                  Working...
                  X