Announcement

Collapse
No announcement yet.

Har begynt å snuse litt på seilfly..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Har begynt å snuse litt på seilfly..

    Er interessert i en relativt billig, max 2k, modell. Den må passe til en nybegynner innen seil, men samtidig ikke bli kjedelig etter noen få turer når ferdigheten har tatt seg opp litt.

    Vil IKKE ha foam. (vet noen vil foreslå MPX EG)

    For å gjøre dette billig og litt mer utfordrende vil jeg ikke ha motor.

    Dette flyet ønsker jeg å bruke når det er en del vind, altså når andre fly ikke er aktuelle å ta opp.

    Er ute etter en modell med et minimum av monteringsarbeid.

    Ideelt sett burde flyet kunne kastes opp fra flat mark (tenker da på når det blåser en del). Alternativet er strikk som vel er en billig løsning?

    Finnes slike seilfly, eller er jeg fullstendig urealistisk? ))
    Alf Surdal
    Hovsherad

  • #2
    jeg og jørgen123 her på forumet har hver sin reichard quatro. vi er snart ferdige med en atikkel som publiseres om ca 1-2 uker. kanskje før.

    se litt på den. artig å fly!

    quatro:
    Reichard Modelsport

    hvor stor fly hadde du egentli sett for deg?
    William Jul Ringkjøb
    Bodø MFK

    If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

    Comment


    • #3
      glemte å nevne størrelse ja..

      tenkte på +/- 2m vingespenn ca
      Alf Surdal
      Hovsherad

      Comment


      • #4
        jeg ville klart gått for el!
        uansett Joly og Joly de luxe tror jeg er gode fly. men de er bare i el-verson tror jeg.
        Reichard Modelsport
        Reichard Modelsport

        Graupner cumulus 2000 tror jeg du får med 2 neser, en for el, og en for seil.
        404 Not Found
        Last edited by jørgen123; 07-09-06, 15:57.
        Jørgen Wake Stensen
        Bodø MFK
        Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

        Comment


        • #5
          Both Joly and Joly DeLuxe can be flown as pure sailplanes - but why not have both alternatives?
          Ken Bates
          Never Mind the Label

          Comment


          • #6
            Originally posted by Alf Surdal
            Ideelt sett burde flyet kunne kastes opp fra flat mark (tenker da på når det blåser en del). Alternativet er strikk som vel er en billig løsning?

            Finnes slike seilfly, eller er jeg fullstendig urealistisk? ))
            Skal du bare "kaste" det opp fra flat mark blir det en DLG. Litt spesielle modeller, og koster fort over 2k.
            Strikk/vinsj er jo saken, kanskje en Velvia fra ArtHobby? Den vil også funke på hang men skal være god på termikk. Noe monteringsjobb, men mest når det gjelder vingeservoene. Vingene skal legges en polish eller klarlakk på. T&K og Griffin fører dem.

            Tror nok heller du skal se på en elektroseiler... Og bruke samme batteriene som du bruker i Magisteren. Noen alternativer fra Reichard blant andre, kanskje en av dem på 2,5 meter?

            Eksempler:
            http://www.griffin-models.com/model.php?id=299
            http://www.griffin-models.com/model.php?id=296

            Her er en liten og billig DLG http://www.griffin-models.com/model.php?id=72 som jeg selv har i den berømte haugen under trappa. Ikke ment å bruke til DLG, men som hangleke med muligheten for å kaste den så høyt at jeg klarer å lande etter et legg om det ikke er nok løft.

            Bare som inspirasjon. Er det ingen hang der du bor Alf???
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              joda, vi har et hang i nærheten av albatross sin stripe på sviland. i tillegg skal jeg nok klare å finne noen sørpå i dalen der jeg kommer fra hvor vi er en del i helgene.

              takk for alle tips, skal ta en kikk både på modellene, lommeboka og samboeren før jeg eventuelt handler inn en modell.
              Alf Surdal
              Hovsherad

              Comment


              • #8
                Originally posted by Alf Surdal
                takk for alle tips, skal ta en kikk både på modellene, lommeboka og samboeren før jeg eventuelt handler inn en modell.
                Kan jeg på oppskriften på en samboer det hjelper å se på for å få låv til å handle ?
                **********************
                Mvh
                Stig Olsen
                Lillehammer MFK


                Nan Xplorer FullCarbon X tail
                Pike Perfect X tail
                Pike Brio / Giant
                Alpina 4001
                DG 500/22 Elan under opppussing
                Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

                Futaba 12Fg Fasst

                Comment


                • #9
                  desverre er nok ikke samboeren min av den typen, men hun lar meg nå få handle inn det meste så lenge jeg ikke går fulllstendig av skaftet. vet ikke helt enda hvor den grensen går, men en dag finner jeg det nok ut...

                  Tror jeg kommer til å gå for en slik: Siden finnes ikke

                  noen som vet om den kan launches med strikk? er litt skeptisk til diskos kasting, tenk vis jeg gruser den rett i bakken med full kraft :0)

                  ser at den andre og mindre flingen har medfølgende strikk, men den har ikke balanseror, noe jeg ønsker for å være komfortabel.
                  Alf Surdal
                  Hovsherad

                  Comment


                  • #10
                    Den kan nok strikkes, men er ikke direkte beregnet for det. Du må montere inn krok selv, men om nesekonet er beregnet for den belastningen tviler jeg egentlig litt på. Vi får høre med gutta som har sett eller har flyet.

                    Når du skal strikke må du huske å dra strikken god og stram. Ikke spar på noe for å ta det forsiktig i første start. Et fly i lav høyde på en slapp strikk kan i mange tilfeller avskrives. Stram strikk = fart = rorkontroll.
                    **********************
                    Mvh
                    Stig Olsen
                    Lillehammer MFK


                    Nan Xplorer FullCarbon X tail
                    Pike Perfect X tail
                    Pike Brio / Giant
                    Alpina 4001
                    DG 500/22 Elan under opppussing
                    Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

                    Futaba 12Fg Fasst

                    Comment


                    • #11
                      Hva med denne : Siden finnes ikke

                      Den kan strikkes, flyr termikk meget bra, fly hang og kan settes opp med flapp og butterfly.

                      Husk at uten strikk kommer du skjelden opp i høyder som du trenger for å få tak i termikken.

                      Den går ikke veldig fort, men har det som trengs for å bli kjent med seilflysporten på en billig og bra måte.

                      Når du behersker denne ( som du sikkert gjør allerede ) kan du gå for en hvilken som hels seilflymodell etterpå. ( når du er blitt bitt av basillen )
                      **********************
                      Mvh
                      Stig Olsen
                      Lillehammer MFK


                      Nan Xplorer FullCarbon X tail
                      Pike Perfect X tail
                      Pike Brio / Giant
                      Alpina 4001
                      DG 500/22 Elan under opppussing
                      Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

                      Futaba 12Fg Fasst

                      Comment


                      • #12
                        den der ser i høyeste grad aktuell ut, spesielt vis den er klargjort for strikking
                        Alf Surdal
                        Hovsherad

                        Comment


                        • #13
                          Hallo Alf!

                          Nå må jeg slå et slag for å få deg inn på rett spor her, du er nemlig medlem av en klubb som har ikke mindre enn 3 operative slepefly (Norges høyeste tetthet av slepefly pr seilflyger?), også driver du og ser på ting som skal hives opp med strikk. Nei Alf, du skal ha noe med slepekobling i nesa.

                          Anbefalingen fra alle jeg nå flyr med når jeg skulle kjøpe seilfly var å gå for så stort som mulig innenfor rimelighetens rammer, helst rundt 4 meter. Så sagt så gjort, og jeg angrer ikke i dag. Dette trenger ikke nødvendigvis bli så dyrt heller, det omsettes endel brukt i dette segmentet. Blant annet har Thomas i klubben en pilatus på 3,85 meter til salgs, og Berge har en sak på 3,5 meter til 2000 kroner feta kompleta. Sistnevnte er muligens ikke av de vakreste, men er nok en glimrende måte å komme i gang med, denne er også i hovedsak brukt på hang og egner seg meget godt til dette.

                          Vil du ha nytt har blandt annet HF model en nydelig DG1000 (link:DG-1000 3.7m) som vil koste deg rundt 300 euro før frakt og servoer, uansett ikke mye dyrere enn din limit på 2K.

                          Føler du at disse blir for store, har jeg nå bestilt meg et nydelig liten 3 meter ASW 28 fra LET. Denne har jeg bestilt meg fordi jeg føler at 4 metringen blir for stor å hive ut på hang. Dessuten er den så liten at om jeg absoulutt vil ha den opp med strikk så går det, men nå er det jo og to vinsjer i klubben så strikk er unødvendig. Denne kommer komplett med retract, slepekobling etc og kostet meg 3400 fra griffin (som forøvrig er billigere på LET enn andre forhandlere i land i europa med mindre avgifter etc, skjønn det den som kan. Helt topp!) Her er det en test på det flyet: Part I: ICARE R/C Imports Let Model ASW 28-18 3m Slope/Thermal Flying - RC Groups

                          Desuten har jo du en Furaba 7C som ikke akurat egner seg til seilfly (jeg har samme selv og opplever det som en begrensning når jeg sikler på nye fly) så ikke se på fly som har flaps med mindre du er villig til å oppgradere på radiofronten. De flyene jeg nå har vist deg kan flys helt fint på din radio.

                          Husker du Alf på svilandstreffet i vår, når vi sto og sa at det så litt kjedelig ut med seilfly? Bare vent til du får prøvd selv! Det er så utfordrende og morsomt at du aner ikke! Jeg seleger nå unna elektrosakene mine for å få plass til flere seilfly.
                          Last edited by AudunT; 09-09-06, 09:08.
                          Audun

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Alf Surdal
                            den der ser i høyeste grad aktuell ut, spesielt vis den er klargjort for strikking
                            Klar den, men kompisen din har et poeng !

                            Men om du velger denne, kan den fint flys uten flap. Slikat din 7c er fult brukbar på denne. Så kan du oppgradere til 9c Super når du et bitt av basillen.
                            **********************
                            Mvh
                            Stig Olsen
                            Lillehammer MFK


                            Nan Xplorer FullCarbon X tail
                            Pike Perfect X tail
                            Pike Brio / Giant
                            Alpina 4001
                            DG 500/22 Elan under opppussing
                            Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

                            Futaba 12Fg Fasst

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by AudunT
                              Hallo Alf!

                              Nå må jeg slå et slag for å få deg inn på rett spor her, du er nemlig medlem av en klubb som har ikke mindre enn 3 operative slepefly (Norges høyeste tetthet av slepefly pr seilflyger?), også driver du og ser på ting som skal hives opp med strikk. Nei Alf, du skal ha noe med slepekobling i nesa.

                              men nå er det jo og to vinsjer i klubben så strikk er unødvendig.
                              hehe, du sier noe der, og med magisteren min har vi fire slepefly.. den bør fint kunne brukes til sleping av mindre seilfly, i alle fall med den monstermotoren jeg har satt i..

                              tanken min var å ta et lite skritt først og så muligens et større senere vis jeg skulle bli bitt av basillen.

                              hvem vet, kankje jeg finner noe interessant på salg/byttekvelden på flymuseet på tirsdag?? holder fortsatt alle muligheter åpne, men som en start kommer jeg ikke til å gå helt bananas.

                              var ikke klar over at vi hadde vinsj i klubben, det eliminerer jo behovet for strikk til mindre seilfly uansett, så lenge jeg flyr på sviland i alle fall.

                              melder du deg frivillig til å slepe meg med magisteren da? hehe
                              Last edited by Alf Surdal; 09-09-06, 09:52.
                              Alf Surdal
                              Hovsherad

                              Comment

                              Working...
                              X