Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ballanserorservoer. SB 10

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ballanserorservoer. SB 10

    Hallo. Har nå endelig børstet støvet av esken på min Carrera SB 10.
    Vurderte egentlig å selge den, men tok den fram nå..
    Lurer på hvilke ballanserorservoer som anbefales i vingene på denne
    storseileren.? Den har vingespenn på 5,06 meter. De bør helst ikke
    bygge for mye da vingene blir smalere og tynnere jo lenger ut du
    kommer. Servoene sitter jo ca, 1,7 m ut på vingene.
    Ett spørsmål til. Servoledningene blir jo ca. 1,7 m lange, må man da
    ha støykabel imellom mottager og servo.?
    mvh
    Arve
    Arve Sunnset
    Trondheim Mfk
    -------------------------
    Scale Warbirds of Norway
    www.scalewarbird.org
    -------------------------
    Flyr alt med vinger å rotorblad på.!!!

  • #2
    En kamerat av meg fløy denne tidlig på 80-tallet, og den gangen var servoene våre på 2,5 kilo i trekkraft. Han fløy den meget hardt og brutalt og hadde ikke problemer med servokraft eller radiostøy på lange kabler...

    En vingeservo som jeg er fornøyd med men har hørt konkurranseflygere si kan få slakk over tid er Hitec HS-125. Den fins også i en digital versjon som heter HS-5125. Har selv brukt den i 60" hangracere og i 4-metring. Den er vel så tynn du kan få en servo med 3,5 kilo drakraft på, bare 10mm.
    Men der er andre gode å velge i: Multiplex Digi Mini (skal ha den på balanserorene på min nye 6-meters DG600) og Graupner/JR DS361/368 som brukes en del til F3B/F3F/F3J. Disse er 13mm tykk.

    Støy: jeg bruker å legge twisted kabel hele vegen, men å legge en drossel inne ved mottakeren koster lite og veier ikkeno. Ikke velg de tynne kablene, se om du klarer å få tak i 0,5` kabler (vanskelig, du må kanskje kjøpe stor rull...)
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Hei Joo.
      Takk for opplysningene. Ett spennende seilfly dette her. Skal gå igang med å sette inn luftbremsene nå først. Så får vi ta vingeservoene etter hvert.
      Kroppen og overføringer til høyde og sideror er ferdige. Dette flyet tåler vel masse vind og kan jeg tenke meg. Brukes det håndstart for det meste på dette flyet.? Skal prøve å legge ut noen bilder av dette monstrumet etter hvert..
      Arve Sunnset
      Trondheim Mfk
      -------------------------
      Scale Warbirds of Norway
      www.scalewarbird.org
      -------------------------
      Flyr alt med vinger å rotorblad på.!!!

      Comment


      • #4
        Joda, det ble håndstartet på hang for det meste. Dette var lenge før sleping ble vanlig, og jeg tviler ikke på at det er svært slepevennlig (OK, jeg er litt hekta på seilflysleping...)
        Kompisen fløy modellen sin svært hardt, og den fungerte visst meget bra... men nå er det mange år siden jeg så den i lufta, så oppfatningen av hva som er bra kan endre seg.
        På den tida fløy jeg blant andre Kestrelen fra Carrera, og kompisen min hadde både Sagitta og Trico i samme serie. Kestrelen var et sted mellom 3 og 4 meter, og den gav jeg faktisk bort for bare 3-4 år siden. Hadde mange deilige turer på fjellet med den.

        SB10`en til kompisen min døde ganske så spektakulært: på tur opp på godhenget vårt utafor Harstad mista han den bakre vingepinnen. Vel oppe var flysuget for stort så han lempa den ut med bare de to andre pinnene i og gav fullt jern... I en plystrende pass begynte den høyre vingehalvdelen å flutre skikkelig før den eksploderte totalt og flyet gikk i bakken

        SB10 ble vel bygd i kun et eksemplar av studenter hvis jeg ikke husker feil?
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment

        Working...
        X