Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vind og flyvende vinge

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vind og flyvende vinge

    Jeg har en 120cm combat-vinge fra www.flyvendevinge.net , som jeg ennå ikke har fått testet skikkelig. Enten har det vært for stille, eller så har det vært for sterk vind.

    Gjorde et forsøk forleden, under det jeg trodde var gode forhold, men vingen hadde åpenbart ikke en sjanse til å penetrere vinden. Vingen ble bare tatt og lempet bak henget før jeg fikk sukk for meg. Gjorde flere forsøk med samme resultat, helt til den ene winglets'en ikke ville mer. Da ga jeg også opp!

    Hva er ideelle forhold (vindstyrke) for slike vinger? Kan jeg evt tynge vingen? Vingen veier ca 600gram, ca hvor mye ekstra vekt må jeg legge til? Plasseres ekstra vekt i TP, eller foran TP?

    mvh, Morten

  • #2
    Jeg har en slik flygende vinge, jeg har brukt den fra bris(utenbly) til strerk kuling(mye bly) Så det er bare å ha med mye bly å prøve seg frem.
    Har drevet endel med combat fight med slike vinger.....til tider bare så balanseror hagler.... Kjempe gøy, må bare ha med nok tape!!
    Lykke til !!
    Low and slow with power to go !!

    Comment


    • #3
      Jeg har også en vinge fra samme sted. Har fløyet i alt fra stiv kuling til bris. Hadde selv litt problemer med å få det opp i mye vind i starten men nå går det greit. Da det var stiv kuling hadde jeg for lite bly med så jeg tapet fast en passende stein i tillegg...gikk ganske fort da så det var spennende å se om den overlevde, men klarte landingene bra.
      For 2 dager siden var jeg oppå et ganske høyt fjell. Var lite vind så jeg staset på at det var mer vind der. Var ikke så mye vind men mistenker at det var termikk(har egentlig ikke peiling på termikk, kun det jeg har lest på nettet). Men i alle fall-kastet vingen og fløy laangt ut fra fjellet..var redd for at det ble langt å gå for hente vingen men så plutselig steg den til værs...trodde aldri at vingen skulle komme så høyt, med tanke på at den bare har vingespenn på 120 cm. Så var det bare å stupe ned for å hente fart og foreta akrobatiske øvelser. Det værste var at jeg ikke hadde kameraet med for det kom en hauk å fløy i lag med den. Hauken var der to ganger. Men vi hadde pause passerte en havørn i lav høyde over oss. Høres kanskje utrolig ut men det er mye hauk og ørn her(Vest-Finnmark).

      Hadde for en del år siden et seilfly som het QB 10 tror jeg(Simprop? med balsaplankede isoporvinger) med v.spenn 320 cm. Etter utallige flyginger klarte jeg å knekke den ene vingen ca. 30-40 cm fra tuppen så den ble lagt bort. Skulle ta den fram nå for å reparere den men vingetuppen som var brekt av var utrolig nok borte. Lurer defor på om det er noen som vet om det er mulig å få kjøpt vinge til flyet eller om det er noen i Norge som tar på seg reparasjonsoppdrag for flyet var egentlig meget bra så det hadde vært morro å få den i lufta igjen.

      Ganske langt innlegg men kanskje det ikke gjør noe siden det ikke er altfor mange som bruker forumet

      Comment


      • #4
        Flyvende vinge

        Prøv med avballanseringslodd til lettmetallfelger.De har tape så du kan klistre dem fast i tyngdepunktet.Hvor mye du kan laste er bare å teste.Mer vind er lik mer lodd.Ikke noe problem å legge på 200 gram.

        Får du for mye lodd på blir den flikkete.

        Startteknikk i mye vind:Hold i nesa på vingen med armen under og slipp den litt nedover.Trengs ikke noe spydkast når det er frisk vind.
        Skrentskliærn

        Comment


        • #5
          Har hatt total vekt på godt over en kg på vingen min (ca 500g med bly montert under tyngde punktet). Men da blåste det noe helt J.... Jeg la på og la på til jeg greide å fly den (den var da faktisk tyngre enn min elektro Turbo combat vinge med batteri og 480BB motor).
          Gert Hildrestrand.
          Limets Venner.
          Valdres Flyklubb Modell

          Famous last words? Hey watch this!

          Comment

          Working...
          X