Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fly på hang i Oslo-området.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fly på hang i Oslo-området.

    Hvor er det mulig å fly på hang i Oslo området?

    Har forøvrig akkurat kjøpt meg en "NEW STING".
    Carbon modell på 3 meter. Digitale servoer osv..
    Har satt den opp på min MX-22 etter anbefalingene i manualen, men er litt usikker på alle disse miksene. "Butterflymix, kickflip,fullspenn, osv..
    Alt dette er nytt for meg for jeg har aldri flydd seilfly før men tror jeg har fått det riktig..

    Jeg flyr paraglider på Grøtterud i Hvittingfoss, og der er det topplanding faktisk. Lurer litt på å prøve meg der. Men nedenfor start er det bare skog og stein..
    Attached Files
    Båt:
    Hydro m/CMB 90
    Twister m/mathe35ccm
    Jet:
    Skymaster F-18
    Rookie II
    Fly:
    ZEN 120og50
    Radio:
    Futaba3PK
    GraupnerMX22

  • #2
    - Like nord for Kleivstua ved Sunnvollen!

    /Torstein

    Comment


    • #3
      Ok, flott.
      Er det ofte folk der og flyr?
      Gi lyd om du/dere skal dit en dag..!
      Båt:
      Hydro m/CMB 90
      Twister m/mathe35ccm
      Jet:
      Skymaster F-18
      Rookie II
      Fly:
      ZEN 120og50
      Radio:
      Futaba3PK
      GraupnerMX22

      Comment


      • #4
        Der er et lite hang i Skedsmo like ved Kjeller. Kjør til Hellerudsletta, ta av mot Kjeller og Lillestrøm (RV 22), kjør ca 500 m ned til Oslo Kristne Senter. I åsen bak senteret er der et lite hang som har bra landingsforhold på toppen og litt ned i skråningen.
        Det må kanskje tilføys at det flyet ditt ikke er noen typisk førstegangsseiler på marginale hang. Kan derfor anbefale at du blir med på Lofotuka i juli. Der får du et stort, godt hang og kyndig hjelp til oppsettet på flyet.

        Comment


        • #5
          Takk Geir, det er ikke langt unna der jeg bor.
          Flyr F3A og Turbin, burde gå greit dette også.
          Ønsker å kunne fly i mye vind, altså 8 m/s og oppover gjerne opp i 12-13 også. Derfor jeg kjøpte en såpass heftig modell. Når det blåser for mye for paragliding, da er det bare å dra frem seilflyet fra bilen..
          Har ordnet meg med bly for ballast.
          Reiser ikke helt til Bodø tror jeg..
          Men ser Cirrus-RC skal ha F3B cup i helgen, så drar sikkert dit en tur.
          Båt:
          Hydro m/CMB 90
          Twister m/mathe35ccm
          Jet:
          Skymaster F-18
          Rookie II
          Fly:
          ZEN 120og50
          Radio:
          Futaba3PK
          GraupnerMX22

          Comment


          • #6
            Er det folk som flyr modellfly der? (Krokleiva) Jeg har siklet på det hanget i mange år, men ikke turt på grunn av paraglidere og mulige luftkonflikter...

            Gi beskjed om du skal dit og fly!!
            Trygve M.
            Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

            "Not within a thousand years will man ever fly!"
            -- Wilbur Wright, 1901.

            Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

            Comment


            • #7
              Geir J: Var på den plassen bak Oslo Kristne senter, men det var rimelig trangt for en stor modell som min 3 meter syns jeg.
              Mye stømledninger og stolper her og der, samt bygninger like ved.
              Samt det ligger veldig nært den modellflyklybben ved Hellerudsletta, stor fare for frekvens-kræsj.. Så jeg dropper den plassen tror jeg.

              Noen som vil være med til Krokleiva i morgen?
              Eller annen hangplass, blåser fint for tiden.
              Hvilken vindretning er bra der..?
              Båt:
              Hydro m/CMB 90
              Twister m/mathe35ccm
              Jet:
              Skymaster F-18
              Rookie II
              Fly:
              ZEN 120og50
              Radio:
              Futaba3PK
              GraupnerMX22

              Comment


              • #8
                Fikk testet modellen min med vinsj opptrekk i går.
                Gikk fint når vi fikk fintunet flight-mode`ne.
                Ble til og med en tur på ca 20 min, heldig med litt termikk.
                Legger ved et bilde av paragliderstarten vår.
                Har sirklet inn det jeg mener burde være greit å lande et modellseilfly på.
                Krever nok litt presisjon, men burde gå
                Attached Files
                Båt:
                Hydro m/CMB 90
                Twister m/mathe35ccm
                Jet:
                Skymaster F-18
                Rookie II
                Fly:
                ZEN 120og50
                Radio:
                Futaba3PK
                GraupnerMX22

                Comment


                • #9
                  Dro like godt til Hvittingfoss i dag for å prøve.
                  Vinden sto fint inn med 4 m/s og 6 m/s i kastene.
                  Modellen ble ganske raskt løftet opp og jeg fikk god høyde.
                  Måtte faktisk fly med dykkhorn for å holde modellen i samme høyde.
                  Gjorde noen stup og flydde rundt der en god stund før vinden minket.
                  Overfløy landingen 2 ganger før jeg fikk landet i mosen.
                  Storfornøyd

                  Så pakket jeg ut paraglideren og tok en tur selv..
                  Båt:
                  Hydro m/CMB 90
                  Twister m/mathe35ccm
                  Jet:
                  Skymaster F-18
                  Rookie II
                  Fly:
                  ZEN 120og50
                  Radio:
                  Futaba3PK
                  GraupnerMX22

                  Comment


                  • #10
                    Ble noen flotte turer i går også.
                    Rart ingen vil slå seg med...
                    Laget en liten film denne gangen:
                    http://offpist.dyndns.info/Paraglidi...er/Seilfly.wmv
                    Resten av bildene finner du her:
                    http://offpist.dyndns.info/Paraglidi...ss/forminsket/
                    Paragliderturen ble forøvrig på 2 timer og 45 min.
                    Attached Files
                    Båt:
                    Hydro m/CMB 90
                    Twister m/mathe35ccm
                    Jet:
                    Skymaster F-18
                    Rookie II
                    Fly:
                    ZEN 120og50
                    Radio:
                    Futaba3PK
                    GraupnerMX22

                    Comment


                    • #11
                      Flere fine alternativ er:
                      Årvoll hanget ved Bjerke (solgangsbris), utmerket for mindre hang/termikk-modeller.
                      Wyllerløypa i Sørkedalen (Vestavind), kjempeløft ved moderat vind. Kjellerhanget (Øst), nordøst for flyplass.
                      Nordenden av Bogstadvannet (Solgangsbris), mest for dingler.
                      Eggekollen ved Drammen (Solgangsbris), også et bra PG/HG sted, må lande i nett 30m til venstre for rampe. Muligens grodd litt igjen men det ble endel brukt for ca.15 år siden.

                      Comment


                      • #12
                        Denne tråden er jo litt gammel, men jeg tillater meg å gjenopplive den fordi det nok er mange som er ute etter å fly i nærheten av Oslo.

                        Min situasjon - som jeg sikkert deler med en del andre - er at jeg bor midt i Oslogryta store deler av året, og som student er det litt knapt med både tid og penger til transport langt avgårde for å fly.

                        Denne tråden har antagelig mange gode forslag til hang, men en del av beskrivelsene er ganske vage. Cirrus sine nettsider har også litt av samme problemet, i tillegg til at flystedene der ikke har blitt oppdatert siden 2005...

                        Jeg vil derfor oppfordre alle til å bidra med "sine" hang i Oslo-området. Gi beskrivelse, og aller helst legg ved en link til det nøyaktige stedet i Google Maps ( http://maps.google.no/ ) For å få en direktelink til et sted du har markert må man klikke der det står "Kobling" og lime den inn i innlegget sitt.

                        Dette tar bare et minutt eller to, men det vil gjøre det mulig for innflyttere og nybegynnere som meg å finne de perlene som garantert er der ute Kanskje dette også kan skilles ut i en egen tråd som kan stå som sticky i seilflyforumet der man kan bidra med hang i hele landet?
                        Stian Øby Johansen
                        ----------------------
                        EasyGlider Electric | RCpowers Extra 300 foamie | Quadcopter basert på x580 ramme med KK2.0
                        Futaba 7C FASST

                        Comment


                        • #13
                          Det er ingen som har svart på min oppfordring, så derfor legger jeg likesågodt ut de jeg selv har funnet i løpet av høsten:

                          Årvoll (Oslo Paragliderklubb sin nybegynnerbakke), rett ved Bjerke
                          Et fint lite hang nesten midt i Oslo! Parker inne på skolen som er anmerket på kartet, og gå de siste par hundre meterne. Hanget ligger rett utenfor skolen, på oversiden av fotballbanen.

                          Da det er bygget en kunstgressbane, så er fotballbanen i bunnen av hanget ganske lite brukt nå om dagen. Ring 3 er allikevel en "risikofaktor", og er like på nedsiden av fotballbanen - omtrent 200 meter fra hanget.

                          Uansett er dette et fint kosehang, og det er faktisk veldig godt løft her når vinden tar til. Slik bakken er formet blir luften presset opp langs en voll rett forut for det som egentlig er hangkanten, noe som fører til en spennende jakt på gode løftesoner. Hanget er også åpeng og fint, gresskledt, og omringet av skog og kratt på sidene og bak. Anbefales!

                          Vindretning: Sørlig

                          PS! Det er en del hangglider og paraglider-folk som bruker denne bakken. Så vidt meg bekjent har vi modellfolk "vikeplikt" for dem, da de visstnok disponerer bakken. Respekter dette, så blir vi sikkert godt mottatt av glider-folket


                          Nylendlia (rett nord for Oslo)
                          Som nevnt tidligere i tråden:
                          Der er et lite hang i Skedsmo like ved Kjeller. Kjør til Hellerudsletta, ta av mot Kjeller og Lillestrøm (RV 22), kjør ca 500 m ned til Oslo Kristne Senter. I åsen bak senteret er der et lite hang som har bra landingsforhold på toppen og litt ned i skråningen.
                          Det må kanskje tilføys at det flyet ditt ikke er noen typisk førstegangsseiler på marginale hang. Kan derfor anbefale at du blir med på Lofotuka i juli. Der får du et stort, godt hang og kyndig hjelp til oppsettet på flyet.
                          Flott hang, som er aller best med følgende vindretninger: vest, vest-nordvest. Mer nordligere eller sørligere vindretninger kan dog flys. Det er blant annet mulig å fly litt bort fra hovedhanget og "rundt", spesielt på nordsiden. Dermed får man mer effekt ut av luft fra "feil" retning.

                          Dette er et perfekt hang for EasyGlidere og andre koselige seilere i den størrelsen (eller mindre). Om vinden står rett inn med 6-7 m/s er det silkemyke flyforhold, og man kan gli frem og tilbake, opp og nede, ut og inn i timesvis. Det er også blikktak på byggene et par hundre meter nedenfor hanget, og dermed godt tilrettelagt for småturer bort fra hanget på leting etter termikk. Dette hanget har min STERKESTE anbefaling - det MÅ prøves! Bedre får man det nok ikke i Oslo-området
                          Last edited by Oby; 23-03-09, 22:29.
                          Stian Øby Johansen
                          ----------------------
                          EasyGlider Electric | RCpowers Extra 300 foamie | Quadcopter basert på x580 ramme med KK2.0
                          Futaba 7C FASST

                          Comment


                          • #14
                            Jobben er allerede gjort!
                            Hvis du sjekker innlegg #14 i tråden så finner du de fleste plassene beskrevet + flere andre rundt Oslo.

                            Comment


                            • #15
                              Aha, takker!

                              Ser ut til at jeg har hatt litt for lang "vinterferie" fra dette forumet :P
                              Stian Øby Johansen
                              ----------------------
                              EasyGlider Electric | RCpowers Extra 300 foamie | Quadcopter basert på x580 ramme med KK2.0
                              Futaba 7C FASST

                              Comment

                              Working...
                              X