Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gleichauf F-16 m/Rossi 90

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Gleichauf F-16 m/Rossi 90

    Hei.

    Noen som har noen erfaringer med denne modellen og kombinasjonen med Rossi motor? Flyr de bra med denne motortypen. Modellen er en 1:8 scale.

    Mvh Knut

  • #2
    Originally posted by Knut76
    Hei.

    Noen som har noen erfaringer med denne modellen og kombinasjonen med Rossi motor? Flyr de bra med denne motortypen. Modellen er en 1:8 scale.

    Mvh Knut
    Jeg går ut ifra at det er Rossi 90 du etterlyser info om.

    Først, så hadde jeg to Byron F-16, med OS 77 DF og Byron vifte.
    Den siste med Rossi 90 og samme vifta.
    Det gikk ganske bra det når det gjelder ytelse. Byronvifta har lav stigning, og derfor bra trekkraft, men desto lavere toppfart.
    Så hadde jeg en Gleichauf F-16 med Rossi 90 og Gleichauf vifte.
    Se da ble det liv i røra.. Matjorda stod som ei skodde rundt øra (i forhold)

    Men Rossien har topp på 29K, så du får en liten jobb med å stemme inn pipa for at den slår inn skikkelig opp dit.
    Du hører det når du kommer med stikka på ca 70-80 % pådrag, om du er på rett vei eller ei.
    Du må bruke den samme fuelen hele veien etterpå når du har funnet avstanden fra plugg til første tykkeste punket på pipa, dvs at det er den nitroprosenten du vil gå for i ettertida.
    Øker du prosenten, så må du korte inn pipa kanskje noen mm, og mindre % gir lengre pipe.

    Rossi 90 er blodtrimmet fra fabrikk, og det leveres en kobber-shims med, som skal settes inn under toppen fra 30% nitro og opp til 60%. Men det er svært skjeldent at noen idag fyrer motoren med ei sånn blanding, så antagelig gjør ikke du heller det.
    Men Rossi 90 elsker nitro, og det er det den er laget for. Det er da du virkelig får se hva Italiensk råskap er...
    En kompis fikk kuttet 1,5 cm av venstre tommel når han var inni med hånda. Vi hørte ikke det idet heletatt på motoren.. Det var han som sa ifra kan du si..

    På 30 % nitro, så yter motoren 5,9 hester, så det er ei skikkelig kruttpakke om du får tunet motoren rett. Bruk Rossiplugg #9 fra 15 nitro og opp, altså veldig kald plugg.
    Tomgangen er helt utrolig lav, og om du bruker en ekstra servo på fuelmixen, så har du muligheter i lufta også.

    Det finnes ikke bedre fly enn F-16 til intro på vifte/turbin om du spør meg.
    Gleichauf innfrir således til fulle på DF.
    Ta all styring på bakvingene, og glem ballanseror.
    Differensiering på ballanse der bak, er omtrent 3 deler opp, 2 deler ned, eller ca 66% differensial, for å rolle reint.

    Når du flyr for sakte med det flyet inverted, så snur flyet seg på rett kjøl av seg selv, uansett hvor mye du spaker..
    Du kan fly minimum 45 % high AOA, om du får tunet motoren rett, dvs ha kraft nok på rett tyngdepunkt.
    Men selvfølgelig, med mye øvelse. Bare sånn at du vet at det er ikke flyet det står på.

    Det tar av på is/asfalt på ca 50 meter, og har ingen overraskelser som helst.
    I forhold til Byron, så ser en på støpen at Gleichauf er Tysk. Rolf Geichauf satte en standard, når han kom med F-16 og F-20.
    Byron brukte polyester, men Gleichauf er noe helt annet, med andre ord, god tysk epoxy, uten millioner markhull i støpen.

    Jeg har for ikke så lenge sia gitt bort den siste av de tre Rossi 90 m/vifter jeg hadde. Gratis.
    Rossi 90 DF, er nesten uslitelig på den rette fuelen (syntetisk norsk).
    Har du ikke flydd DF før, så tror jeg du vil like det nye prosjektet ditt veldig mye...
    Spør du meg, så er det rette veien å gå.

    Men om du er ny på området, så ta kontakt med noen som kan jet eller DF i området der du bor, og på det viset så sparer du deg for mye unødig trøbbel.

    De siste turene jeg hadde med min, var på blank is i helt stille høstvær.
    Det er vanskelig å glemme synet av eksosen som ble delt av vortexen på finalen.
    Store blå spiraler som roterte enda når flyet hadde landet og taxet tilbake.
    Det er ikke så mange andre fly enn de med vortex-generator som gjør det..

    Brukte fem liter fuel hver dag i nesten ei uke, så det der er en bra kominasjon ja.
    Men idag så finnes det vifter som langt overgår såppas gammel teknologi.
    Men virker gjør det, garantert!
    Attached Files
    Last edited by Soarer; 10-05-07, 00:53. Reason: Tilleggsopplysning.
    Mvh
    Gudmund

    Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
    Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

    Comment


    • #3
      Hei Gudmund

      Takk for mye flott info. Gleder meg å høre at jeg sikkert har kjøpt beste kombinasjonen DF i F-16. Du har ikke noen gode råd å komme med ang startprosedyre på Rossi motorene også? Instillinger, hvordan ligger du flyet osv...

      Venter i spenning..

      Knut

      Comment


      • #4
        Start er som hvilken som helst motor. Det er ingen hemmeligheter der.
        Men jeg kappet noen kjøleribber på toppen, for å få motoren stående i flyet.
        Motoren er for høy til at den kan bli montert stående uten det inngrepet der.
        Mulig at det går med ditt fly, det kommer an på vifta du bruker.

        Jeg ble så lei av at den surnet på tomgang, med dertil dårlig throtling til full.
        Og det løste hele problemet, å sette motoren stående.
        Så med motoren slik montert, så ble det også startet slik.

        Om du velger å gjøre det på den måten, så må du lage en ekstern tilkobling for gløding, eller ganske enkelt lage ett hull på oversida av kroppen. Det var det jeg gjorde. Det forenkler det hele, og det blir lett å skifte plugg. Ingen feilkilder på den måten.

        Ettersom jeg husker, så var det ca 3-3,5 omdr ut på nåla ved start.
        Bruker du mix-controll, så kan du magre ut motoren via radioen. Det funker veldig bra. Du må bare prøve deg fram her.

        Men ikke vær redd for å mate den med nitro, det er det den liker.
        Jeg kjøpte nitro fra drag-race kara, og det er den enkleste og billigste måten å sprite opp kjerra på.
        Forskjellen på 15 og 60%, er brutal....

        Du kan gjerne sette opp to alternativer med utslag på bakvingene, slik at du har en retrett om det blir for skarp respons for deg. Ca 40% på dualrate er bra da.

        Det flyr nydelig i alle hastighetsområdene.
        Nå er det slik at du MÅ passe på farta di med F-16, og da mener jeg i lav fart.
        Når du tilter opp med høyderor for innlegg eller landing, så må du huske på at flyet roterer villig opp til veldig store angrepsvinkler. Det er der det med Vortexgenerator kommer inn..

        Og gjør du det i liten fart, så bråstopper flyet momentant!

        Når det kommer på finale, så ser du at flyet setter seg i fin vinkel for landing.
        Ikke gjør så veldig mye med det, men la flyet få gjøre det meste selv helt inn.
        Det gjør seg selv egentlig, bare fly som du har gjort før, så går det helt lekkert.

        Lykke til, og post bilder.
        Last edited by Soarer; 10-05-07, 21:47.
        Mvh
        Gudmund

        Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
        Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

        Comment


        • #5
          Takker igjen for god info.

          Viften som står i den er forresten lik den på bildet som du postet. Regner med det er Gleichauf viften og forstod det slik at det er bra!!

          Fikk den til å gå idag, men den er trasig å starte når motor vender nedover. Kan ikke legge den på hode heller, da renner fuelen inn i potten. Tror jeg skal prøve å snu den som du nevner, å heller lage det lille hullet på toppen. De gangene jeg kontr pluggen underveis idag, var den jo søkk våt..

          Godt tips det med nitro fra drag-gutta.. Kjenner noen i miljøet her i Bergen, så da er vel kanskje muligheten der.

          Når jeg startet den idag, skrudde jeg ut pluggen litt, får å få ned kompresjonen.. (tips fra en inne på forumet her) Skal dette være nødvendig?? Fuelen jeg brukte var bare 15% nitro, gjerne ikke bra det heller.. men det var det jeg hadde for hånden.

          Gleder meg til helgen, og mye mye mye mer tid til modellen.

          Hvordan skal jeg låse balanserorene?? Bare lime de fast med epoxy og trekke over?

          Skal selvfølgelig poste bilder når den er klar, og i luften. Skulle bare mangle.

          Og nok en gang, TUSEN TAKK FOR GODE RÅD!!

          Knut

          Comment


          • #6
            Tja, låse ballanseror.. Der tror jeg du finner på noe lurt selv.

            Det kan se ut som om du har en starter/batteri som er litt slapp, for jeg skrudde aldri pluggen litt ut ved oppstart..

            Hva mener du med at du ikke kan legge den på hodet heller?

            Du må legge tankene slik at det ikke renner fuel inn i motoren/pipa ved utgangspunkt for start.
            Husk at du må ha mere olje i fuelen hvis du går for dynamitt som fuel. 10% i tillegg er bra.
            Last edited by Soarer; 10-05-07, 22:02.
            Mvh
            Gudmund

            Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
            Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

            Comment


            • #7
              er det noen norske forhandlere av gleichauf modeller/vifter?

              magvat

              Comment

              Working...
              X